"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych tematach. Gościem najnowszego odcinka jest Marcin Kubrak, współzałożyciel Enter Air.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Miliardy złotych przychodów. Samolot na ziemi generuje koszty
Kapitalizacja Enter Air na warszawskiej giełdzie wynosi obecnie ponad miliard złotych. W 2023 r. przychody firmy sięgnęły ponad 2,6 mld zł, co oznacza wzrost o 16 proc. rok do roku (r/r). EBITDA Grupy w 2023 r. osiągnęła rekordowy w historii firmy poziom 545,4 mln zł i była o 59 proc. wyższa r/r.
W swojej flocie Enter Air ma 43 samoloty. Tylko w tym roku podpisał umowę z TUI na 227 mln dol. netto, co stanowi równowartość 894,19 mln zł na loty wakacyjne.
Marcin Kubrak zdradza, że w tym roku największa prywatna linia lotnicza zamierza przewieźć 6 milionów turystów, z czego większość mają stanowić Polacy. Poza Polską Enter Air działa także m.in. na rynkach brytyjskim, francuskim, hiszpańskim, czeskim, skandynawskim, włoskim i izraelskim.
Jeden samolot w szczycie sezonu turystycznego robi od czterech do sześciu kursów dziennie - zdradza Kubrak.
Im dłużej samolot stoi na ziemi, tym większe generuje koszty, dlatego tak ważna jest sprawna logistyka maszyn, by jak najczęściej były w powietrzu.
Ile i jak zarabiają linie lotnicze?
Ile kosztuje jeden lot? - Weźmiemy sobie średnią wakacyjną cenę biletów w tą i z powrotem, myślę, że koło 2-2,5 tys. zł w sezonie. Jak pomnożymy to przez 189 osób, to wychodzi nam od kilkudziesięciu do kilkaset tysięcy euro. Są momenty, że na jednym pasażerze na jakimś konkretnym rejsie można zarobić dość dużo pieniędzy, ale średnio te marże operacyjne to jest kilka procent - wyjaśnia Kubrak.
W liniach lotniczych bardzo ważnym elementem generowania marży jest sprzedaż na pokładzie samolotu i dodatkowe usługi. - Firmy mają różne inne sposoby na podnoszenie sobie tej marży, czyli na sprzedaż bagażu, cateringu na pokładzie, sprzedaż różnych pamiątek, priorytet wejścia na pokład, lepsze miejsce w samolocie i tak dalej. To też generuje dodatkowe przychody. Nasi pracownicy są zainteresowani tym, żeby jak najwięcej klientom różnych rzeczy sprzedać i zadowolić ich oczekiwania podczas lotu - dodaje gość "Biznes Klasy".
Na początek milion dolarów
Enter Air jest dziś największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce. A to wszystko udało się zbudować zaledwie w 15 lat. Za sukcesem stoją cztery osoby. Marcin Kubrak pracował przez cztery lata w należącym do PLL LOT Centralwings, gdzie był specjalistą w lotniczej spedycji i aktywnym pilotem. Andrzej Kobielski zarządzał siatką połączeń Centralwings, Mariusz Olechno pełnił funkcję dyrektora w lotowskiej spółce LS Services. Z kolei Grzegorz Polaniecki to były bankowiec i doradca zarządu LOT.
Gdy w 2009 roku linie Centalwings zakończyły działalność, cała czwórka uznała, że w Polsce jest jednak miejsce na prywatną linię lotniczą. Kubrak wraz z kolegami na początek zainwestowali milion dolarów. - Za tą kwotę udało nam się wpłacić depozyty na samoloty i wstępnie zorganizować firmę, a potem jak już te samoloty dostaliśmy I zaczęliśmy sprzedawać swoje usługi No to już pojawił się jakiś strumień pieniędzy - opowiada Kubrak.
Na start kluczowa była inwestycja w samoloty. To był dobry moment, bo z siatki połączeń nad Polską w 2009 roku zniknęło kilkanaście samolotów, a dodatkowo konkurencji nie wytrzymały także przewoźnicy z Egiptu oraz Cypru.
Zaczynaliśmy od takich samolotów, które po pierwsze, były dostępne, a po drugie, dawały nam możliwość zarabiania. Potrafiliśmy to policzyć i to były samoloty, które były najbardziej popularne. One rzeczywiście miały wtedy kilkanaście lat albo nawet 20 i były świetną inwestycją. Latały dla nas przez kilka lat, a potem je jeszcze sprzedaliśmy z zyskiem - mówi gość "BK".
Ceny biletów zdrożeją?
Czy to pasażerowie zapłacą za wielką transformację lotnictwa w kierunku zeroemisyjności? Parlament Europejski zdecydował, że od 2025 roku europejskie linie lotnicze muszą kupować uprawnienia do emisji dwutlenku węgla dla wszystkich swoich lotów, co ma być rekompensatą za ich wpływ na klimat. Obecnie prawa do emisji dla około połowy lotów są bezpłatne.
- Wszyscy próbują się do tego dostosować i przygotowywać, stąd też producenci tworzą nowe samoloty, które są mniej paliwożerne, które emitują mniej. A czy przełoży się to ostatecznie na cenę biletu dla klienta? Na pewno. Z tego co wiem, Lufthansa już ogłosiła, że będzie brała dopłatę i to dość znaczną. Dochodzą nowe ograniczenia narzucone przez Unię Europejską dotyczące tankowania części paliwa, które nazywa się paliwem SAF (zrównoważone paliwo lotnicze - przyp. red.), czyli takim ekologicznym do samolotu. W zależności od kraju - bo są to regulacje krajowe - od 2 do 5 proc. tego paliwa od przyszłego roku trzeba będzie tankować. A jeśli go nie będzie lub będzie niedostępne - na razie jest fizycznie niedostępne - to trzeba będzie płacić specjalną opłatę, specjalny podatek, więc tutaj będzie kolejny koszt, który będzie nałożony na przewoźników, a w efekcie na pasażerów - tłumaczy Marcin Kubrak.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórcą Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl.
Wszystkie odcinki "Biznes Klasy" dostępne są TUTAJ.