Już po raz szósty Grupa Żabka opublikowała Raport Odpowiedzialności, w którym opisuje działania podjęte przez firmę w 2023 r. na rzecz realizacji Strategii Odpowiedzialności na lata 2021–2026.
Nowe podejście do dobrego żywienia
Strategia Odpowiedzialności Grupy Żabka opiera się na czterech filarach. To zrównoważony styl życia, pozytywny wpływ na otoczenie, odpowiedzialna organizacja oraz zielona planeta.
Zrównoważony styl życia oznacza m.in. nowe podejście do dobrego żywienia. Żabka wspiera swoich klientów w dokonywaniu lepszych wyborów żywieniowych, proponując im w ramach kampanii "Porcja DobreGO!" łatwy dostęp do pełnowartościowych posiłków na każdą porę dnia, czyli produktów marek własnych, oznaczonych najwyższymi notami Nutri-Score A i B.
– Sklepy Żabka odwiedza dziennie ok. 3 mln klientów. Wielu z nich kojarzy zdrowe odżywianie z posiłkami wymagającymi skomplikowanego przygotowywania. Celem programu Porcja DobreGO! jest zmiana tej perspektywy. Zdrowe i smaczne jedzenie jest obecnie łatwo dostępne i można do niego zaliczyć również gotowe dania, po które regularnie sięga – jak wskazują badania Grupy Żabka – 70 proc. dorosłych Polaków – zwraca uwagę Jakub Malec, menadżer ds. zrównoważonego żywienia w Grupie Żabka.
Etykietami Nutri-Score oznaczone są wszystkie produkty marek własnych, a blisko połowa z nich uzyskała najwyższą notę A lub B. Po te produkty klienci sięgają chętnie. Od czasu uruchomienia programu Żabka odnotowała 85-procentowy wzrost sprzedaży produktów z oceną Nutri-Score A lub B – wynika z najnowszego Raportu Odpowiedzialności organizacji.
Zrównoważony styl życia to także mniej odpadów. Jak czytamy w przygotowanym przez Federację Polskich Banków Żywności raporcie "Nie Marnuj Jedzenia 2023", każdego roku w Polsce marnuje się 4,8 mln ton żywności, z czego 60 proc. w polskich domach. Żabka daje klientom możliwość zakupu dokładnie takiej ilości jedzenia, jaka w danym momencie jest im potrzebna. Co więcej, AI pomaga dopasować dostarczane do każdego sklepu towary do lokalnych trendów zakupowych – dzięki temu klienci mogą łatwo znaleźć to, czego potrzebują.
Miliony zwróconych butelek i puszek
Grupa Żabka minimalizuje swój negatywny wpływ na otoczenie, w tym na środowisko naturalne, wdrażając Strategię Dekarbonizacji, a także wykorzystując m.in. nowe technologie w dekarbonizacji czy obszarze cyrkularności.
Sieć dokładnie analizuje emisję CO2, a następnie konsekwentnie zmniejsza swój ślad węglowy.
Jak? Zwiększając udział pojazdów elektrycznych we flocie. W tej chwili Grupa Żabka ma już ponad 900 hybryd, 300 hybryd typu plug-in oraz 30 "elektryków". A w ciągu dwóch lat sieć chce wymienić kolejnych 200 aut. Dodatkowo już ponad 76 proc. samochodów dostawczych należących do Żabki spełnia normy Euro 5 lub Euro 6. Żabka motywuje też kierowców do ekonomicznej i bezpiecznej jazdy.
Z kolei franczyzobiorców zachęca do oszczędzania energii, m.in. organizując konkurs, w którym wzięło udział blisko 3 tys. sklepów. Wynik? Zmniejszenie zużycia energii w punktach o 2,7 GWh. Z drugiej strony Grupa sukcesywnie zwiększa udział OZE w całkowitym zużyciu energii przez sklepy – w tej chwili do 46 proc. Żabka kupuje energię ze źródeł odnawialnych, zamontowała też kolejnych 100 instalacji fotowoltaicznych na dachach sklepów.
Sieć sukcesywnie zmniejsza również ilość wprowadzanego na rynek pierwotnego plastiku. Opakowania marek własnych Żabki to w 100 proc. rPET.
Do większego zaangażowania na rzecz środowiska sieć zachęca swoich klientów. Realizowany w Zielonej Górze i Bydgoszczy pilotaż programu "Zielona Odnowa" mobilizuje konsumentów do zbierania i oddawania plastikowych butelek i aluminiowych puszek. Przy sklepach Żabka w Łodzi, Poznaniu i Warszawie stanęły też EKOmaty, czyli automaty do selektywnej zbiórki odpadów. Efekt? Klienci sieci zwrócili już prawie 3 mln butelek PET i ponad 1,5 mln aluminiowych puszek.
W Żabce pojawiły się również wielorazowe zielone kubki. Każdy, kto kupi dowolny gorący napój do własnego kubka, zapłaci za niego o 1 zł mniej. Dzięki transformacjom opakowaniowym m.in. "odchudzeniu" opakowań produktów marek własnych i zwiększeniu w nich udziału surowców wtórnych, Grupa Żabka zaoszczędziła aż 100 ton plastiku.
Równa płaca i różnorodność
Rozwój firmy, tworzenie innowacyjnych rozwiązań czy realizacja programów wspierających odpowiedzialne wybory, nie byłyby możliwe bez zaangażowanych zespołów. Grupa Żabka od lat buduje kulturę organizacyjną opartą na wartościach, dużą wagę przywiązując do rozwoju pracowników. W jaki sposób? Zapewniając im m.in. równą płacę bez względu na płeć – czego potwierdzeniem jest certyfikat Equal-Salary. Firma otrzymała też w 2023 i 2024 roku nagrodę Gallup Exceptional Workplace Award dla jednego z najbardziej angażujących miejsc pracy na świecie.
– Według badania przeprowadzonego przez Instytut Gallupa poziom zaangażowania naszego zespołu jest pięciokrotnie wyższy niż w przeciętnej polskiej firmie. Co więcej, należymy do 26 proc. organizacji na świecie o najbardziej angażującym środowisku pracy, co potwierdza przyznanie nam przez Instytut nagrody Exceptional Workplace Award. Grupa Żabka jest pierwszą polską firmą uhonorowaną tym wyróżnieniem – mówi Jolanta Bańczerowska, Członkini Zarządu Grupy Żabka, odpowiedzialna za Obszar Strategii Personalnej.
Grupa Żabka jest także sygnatariuszem Karty Różnorodności, sukcesywnie niweluje bariery dla osób z niepełnosprawnościami, szkoli menadżerów, pracowników i współpracowników m.in. z inkluzywnego przywództwa i zapobiegania dyskryminacji. Działania te docenili eksperci. Według rankingu Diversity Leaders 2024, stworzonego przez brytyjski dziennik Financial Times we współpracy z pracownią badawczą Statista, Grupa Żabka należy do najbardziej inkluzywnych organizacji w Europie. Wśród 19 polskich firm, które zostały uwzględnione w rankingu, zajęła 4. miejsce.
Płatna współpraca z Grupą Żabka