Wkrótce rozpocznie się budowa trzeciej części jednotorowego tunelu kolejowego pod Łodzią mającego połączyć dworce Kaliski i Żabieniec z dworcem Fabrycznym. - Inwestycja ma otworzyć aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i lokalne - wskazuje Rafał Wilgusiak z PKP PLK.
- Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie - dodaje.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rozkręca się budowa tunelu w Łodzi
W nocy z piątku na sobotę rozpoczęła się operacja przenoszenia pierwszych elementów TBM Faustyny, która wydrążyła drugi jednotorowy tunel podziemnej trasy średnicowej pod Łodzią, po czym zatrzymała się w komorze technologicznej na ulicy Skarpowej - opisuje Wilgusiak.
- Wydobycie z komory tarczy TBM o wadze 650 ton wymaga podzielenia maszyny na 11 elementów, które następnie będą pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej. Stąd, elementy tarczy wraz z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu będą przenoszone nad torami linii kolejowej do komory startowej na ulicy Żniwnej - tłumaczy.
Nad torami linii kolejowej z Łodzi do Łowicza i Kutna pracują żurawie o udźwigu 650 ton i 550 ton.
Po przetransportowaniu na drugą stronę torów każda z części mniejszej z tarcz, zanim ponownie zacznie drążyć tunel, przejdzie szczegółowy przegląd. Potem w komorze startowej przy ul. Żniwnej jej elementy zostaną złożone, a w połowie lutego ma rozpocząć się drążenie trzeciego z czterech jednotorowych tuneli w kierunku przystanku Łódź Koziny.
Poważne utrudnienia dla podróżnych
Tymczasem większa tarcza TBM "Katarzyna" drąży główny, dwutorowy podziemny tunel pod ścisłym centrum Łodzi. Prace należy jednak koordynować z robotami wzmacniającymi kamienice na trasie przyszłego tunelu.
Tunel średnicowy to projekt przebudowy trasy Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec i kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym - przypomina Wilgusiak.
Jak dodaje, przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód - zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska a na osi północ - południe przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec. Zakończenie inwestycji, której koszt szacuje się na 1,8 mld zł netto, zaplanowano na koniec 2025 r.