Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Opanowany przez Chińczyków włoski port przejmie polskie konsorcjum?

21
Podziel się:

Kontrolowany przez chiński kapitał strategiczny port w Taranto na południu Włoch ma zostać, z poparciem USA, "odbity" przez polskie konsorcjum, które ma zainwestować w nadbrzeże 60 mln euro - napisał w czwarte dziennik "La Verita".

Opanowany przez Chińczyków włoski port przejmie polskie konsorcjum?
Media: opanowany przez Chińczyków port ma zostać przejęty przez polskie konsorcjum (East News, Federico Meneghetti)

Jak pisze dziennik, za inwestycją ma stać konsorcjum trzech firm działających w branży logistycznej, a całość ma spinać Poland - U.S. Operations sp. z o. o. (PLUS Ops). Prezesem spółki jest Ronald Farkas, były oficer Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, były wysoki urzędnik ds. programów lotniczych w Ambasadzie USA w Warszawie.

Specjalna akcja. Kluczowa roli polskiego konsorcjum

Jak jest napisane na stronie spółki "do jego obowiązków należało zarządzanie i koordynowanie programów zagranicznej sprzedaży sprzętu wojskowego o wartości ponad 4 miliardów USD pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Rzeczpospolitą Polską". Spółka miała realizować różne projekty m.in. obejmujące konserwację samolotów transportowych Herkules C-130 czy rozbudowę wywiadu elektromagnetycznego (SIGINT).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Odegra ważną rolę? Kołodziejczak komentuje plotki

Partnerem inwestycji w porcie Taranto ma być firma spedycyjna Pol-Mare z Gdyni, która od ponad 15 lat jest obecna w branży transportowej. W konsorcjum ma znaleźć się też trzeci podmiot, którego nazwy nie wymienia gazeta. Dziennik informuje, że informację uzyskała od wysokich przedstawicieli Włoch w Polsce, m.in. od Nicoli Petteno, który jest prezesem polskiego oddziału Confindustrii, włoskiej organizacji pracodawców i przemysłowców.

Miejscem inwestycji ma być tzw. strefa Eco/Park w porcie Taranto. Za kwotę 60 mln euro zbudowany ma być terminal intermodalny z pełną obsługą infrastrukturalną. Informację potwierdził gazecie adwokat Jacek Bieniak, z kancelarii Act BSWW Legal, która ma obsługiwać inwestycję. "La Verita" wyraziła opinię, że wejście Polaków do Taranto odbywa się z pomocą i na życzenie Amerykanów, którzy z niepokojem patrzą na chińskie wpływy w portach Europy.

Chińczycy w europejskich portach. Oto ryzyka

Obecność kapitału chińskiego w portach państw Unii Europejskiej to ryzyko cyberataków, szpiegostwa i wykradania wrażliwych danych. Najbardziej niebezpieczna sytuacja panuje w Pireusie i Hamburgu - zaalarmował 7 listopada włoski dziennika "La Stampa", powołując się na raport Parlamentu Europejskiego. Włoska gazeta wskazała na ryzyka cybernetyczne, "jeśli chińskie przedsiębiorstwa będą miały dostęp do systemów komunikacyjnych i sieci lokalnych".

Jak podkreślono, stanowi to z pewnością "ryzyko na poziomie lokalnym", ale jednocześnie "może stwarzać także szersze ryzyko dla Europy, zwłaszcza w odniesieniu do sił zbrojnych państw członkowskich UE i NATO". W dokumencie oszacowano, że w latach 2004–21 chińskie firmy wydały ponad 9,1 mld euro na przejęcia europejskich portów morskich. Najwięksi inwestorzy to Ocean Shipping Company (Cosco) i China Merchants.

Głównym dostawcą dźwigów do rozładunków statków dla portów europejskich jest Hanghai Zhenhua Heavy Industries Company Limited (ZPMC). Cosco w pełni kontroluje port w Pireusie w Grecji. W tym przypadku "obecność tej firmy w pobliżu krytycznej infrastruktury cywilnej i wojskowej jest wysoce problematyczna pod względem zagrożeń cybernetycznych i potencjalnych wycieków wrażliwych danych" – podkreślono w raporcie.

Problem nie ogranicza się do Grecji. Chiny, poprzez swoje spółki, są obecne w dziesięciu państwach członkowskich UE (Polsce, Belgii, Francji, Niemczech, Grecji, Włoszech, Malcie, Holandii, Hiszpanii i Szwecji). Raport wskazuje na szczególną sytuację portu w niemieckim Hamburgu, gdzie Cosco posiada 24,99 proc. pakietu akcji spółki zarządzającej tym obiektem.

Dzięki obecności i operacjom Cosco w Hamburgu władze Chin uzyskują "szeroki dostęp do kluczowych systemów i danych, w tym tajemnic wojskowych Niemiec i NATO". 6 grudnia Włochy, zgodnie z wcześniejszymi zamiarami, oficjalnie wycofały się z chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku. Italia jako jedyny kraj G7 przystąpiła do tego projektu w 2019 roku. Inicjatywa budziła zastrzeżenia Stanów Zjednoczonych

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
firma
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(21)
WYRÓŻNIONE
sokol541
rok temu
we wlosze mpolskie komnsorcjum przejmuje nabrzeze a w Polsce oddali chinczyka porty . przy samym porcie wojennym gdzie nie maja jurysdykcji Polacy.
Maks
rok temu
Amerykańskie przejęcia polskimi rękami i polskimi pieniędzmi.
plplplplp
rok temu
a Port w Gdyni przejmują/wynajmują i tu co?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
JA_JO
rok temu
Konieczn ie i szybko wykopać Chinczyków z Gdyni. To PISSskandal, że tam w ogóle są.
Polakl
rok temu
Amerykanie znalezli polskich frajerow , którzy wyłożą pieniądze dla ich interesu> W Polsce głupich i służących nie brakuje
Wojfghamn
rok temu
Czytam i nie wierzę własnym oczom. Sami komuniści i amerykańscy lobbyści. Tak bardzo wam zależy żeby żyć pod butem ideologii LGBTQ? Żeby zamiast steka czy schabowego jeść świerszcze i inne robaki? Znudziły się wam zagraniczne podróże i ciepełko we własnym domu? To śmiało, popierajcie amerykański neokomunizm, Klausa Schwaba, Billa Gatesa, Sorosów, Rothschildów, Rockefellerów.... Będziecie niewolnikami we własnym do niedawna kraju.
Darek
rok temu
Chińska ekspansja we wszystko jest niebezpieczna , zrobić tak jak Holendrzy 😀
Jarek
rok temu
Duże porty przejęte przez Chińczyków przemycają tysiące kontenerów towaru na lipne oclenie, potem budują ciche magazyny i sprzedają za pomocą takiego niemieckiego serwisu jak Allegro, bo już dawno nie polski, Amerykańskiego Ebay czy inne o międzynarodowym zasięgu. Wszyscy urzędnicy przymykają oczy, ci z Hamburga najbardziej, jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo, że była łapówka.
...
Następna strona