Jakie były główne cele przy tworzeniu aplikacji Opole+ i jakie konkretne problemy miała rozwiązać?
MW: Aplikacja Opole+ została stworzona z myślą o mieszkańcach i osobach korzystających z usług Opola. Wiodącą ideą, która znalazła odzwierciedlenie w aplikacji była integracja różnych usług miejskich w jednym miejscu. W ten sposób nie tylko dostęp do nich staje się po prostu łatwiejszy ale również poprawia się efektywność ich sprzedaży. Wprowadzając na rynek Opole+ zaprezentowaliśmy nową jakość wśród dotychczas funkcjonujących aplikacji sprzedażowych. Zintegrowaliśmy jako pierwsi w Polsce dostęp do szerokiego pakietu usług miejskich w tym komunikacji, parkingowych, medycznych a także kulturalnych czy edukacyjnych bez konieczności korzystania z wielu różnorodnych aplikacji. System Opole+, na który składa się aplikacja, narzędzia administracyjne i analityczne oraz infrastruktura techniczna pozwala nam również korzystniej zarządzać portfelem usług dopasowując je do potrzeb mieszkańców. To również pakiet narzędzi służący aktywności społecznej mieszkańców jak i rozwiązania poprawiające komunikację na linii miasto-użytkownik.
Opole+ łączy wiele różnych usług miejskich pod jednym dachem. Jakie były największe wyzwania technologiczne i organizacyjne przy integracji tak wielu różnorodnych funkcji?
TM: Największym wyzwaniem w czasie realizacji projektu było pogodzenie wymagań, oczekiwań i potrzeb każdej ze stron. Należy pamiętać, że w projekcie oprócz wykonawcy i głównego zamawiającego, czyli Urzędu Miasta Opole, było również zaangażowanych wiele jednostek miejskich oraz firm dostarczających dla nich systemy informatyczne. Wzajemne uzgodnienia i zapewnienie mechanizmów integracyjnych pomiędzy wszystkimi stronami oraz pozytywne przejście udostępnianych procesów biznesowych wymagało wiele wysiłku i zaangażowania osób odpowiedzialnych za realizację projektu. Oczywiście przy jednoczesnym uwzględnieniu wszystkich wymagań zawartych w umowie. Warto także zwrócić uwagę, że prace swoim zakresem obejmowały zarówno proste integracje typu tabliczki przystankowe czy zajętość miejsc parkingowych, jak i bardziej złożone na przykład rejestrację wizyty w przychodni czy płatności, funkcję kontroli biletów, integrację z urządzeniami beacon na przystankach, w autobusach i parkometrach czy też bramki w ZOO.
Jak technologia ta wpływa na codzienne życie mieszkańców? Czy są już widoczne konkretne korzyści dla mieszkańców?
MW: Dzięki aplikacji Opole+, mieszkańcy zyskali szybszy i łatwiejszy dostęp do informacji oraz usług miejskich. Na przykład, system informacji pasażerskiej pozwala na lepsze planowanie podróży komunikacją miejską, a dynamiczne zarządzanie parkingami przyczynia się do zmniejszenia czasu poszukiwania wolnych miejsc. Jedną z podstawowych korzyści jakie możemy zaobserwować to skrócenie czasu oczekiwania na zakup biletu tam gdzie do tej pory tworzyły się długie kolejki oczekujących do kas czy rejestracji u lekarza. Widzimy duży ruch w obszarze funkcjonalności związanych z wyszukiwaniem wolnych miejsc parkingowych co z pewnością przekłada się na upłynnienie ruchu w obszarze strefy parkowania czy automatycznej sprzedaży usług np. w pojazdach komunikacji miejskiej co znacząco skraca czas ich zakupu.
Jak mieszkańcy Opola zareagowali na wprowadzenie aplikacji? Jakie feedbacki otrzymaliście od użytkowników i jak są one wykorzystywane do dalszego rozwoju systemu?
MW: To jedna z najprzyjemniejszych części naszego projektu. Choć mieliśmy wiele obaw co do wejścia na rynek z tak złożonym projektem, który w pewnych obszarach posiadał doświadczoną rynkowo konkurencję, to dziś mamy rosnącą grupę aktywnych użytkowników, którzy współtworzą z nami produkt jakim jest Opole+. Mnogość pomysłów jak i konstruktywnych uwag związanych z aplikacją potwierdza, że Opole+ trafia w oczekiwania użytkowników a co najważniejsze nie pozostają oni obojętni wobec funkcjonalności jak i przyszłości aplikacji.
Użytkownicy doceniają przede wszystkim łatwość dostępu i możliwość korzystania z wielu usług miejskich za pomocą jednej aplikacji. Opinie, które otrzymaliśmy, pomagają nam w dalszym rozwoju i doskonaleniu Opole+. Każdy feedback jest analizowany, a najbardziej pożądane funkcje są sukcesywnie implementowane. Zaangażowanie użytkowników jest ważnym elementem naszej strategii rozwoju, umożliwiając ciągłe udoskonalanie aplikacji w odpowiedzi na rzeczywiste potrzeby mieszkańców.
Jak wygląda współpraca z lokalnymi władzami w kontekście rozwoju i eksploatacji Opole+? Czy są planowane podobne projekty z innymi miastami czy instytucjami?
TM: Współpraca z Urzędem Miasta Opola cały czas trwa i wspólnie planujemy kolejne obszary do rozwoju aplikacji. Jak w każdym projekcie dalsza rozbudowa zależy od potrzeb klienta i potrzeb zgłaszanych bezpośrednio przez użytkowników systemu.
Aplikacja Opole+ została stworzona z myślą o wszystkich mieszkańcach Opola oraz dla osób odwiedzających, aby przede wszystkim ułatwiać korzystanie z bogatej oferty miasta oraz zintegrować wszystkie usługi w jednym miejscu. Jesteśmy przekonani, że ta kompleksowa platforma sprawdzi się również w innych atrakcyjnych turystycznie miejscach na mapie Polski. Liczymy zatem na nowe projekty i współpracę również z włodarzami pozostałych miast, którzy chcą wykorzystać zaawansowaną technologię informacyjno-komunikacyjną (ICT) w celu zwiększenia interaktywności i wydajności infrastruktury w mieście. Zachęcamy również do pobrania oraz przetestowania aplikacji w Opolu.
Rozmowa została zrealizowana w ramach 18. Smart City Forum, który odbędzie się 28-29 maja 2024 r. w hotelu The Bridge Wrocław - MGallery. Szczegóły na: https://smartcityforum.pl/
Materiał sponsorowany przez MMC Polska