W czwartek w Szczecinie została podpisana umowa o współpracy przy budowie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu pomiędzy PKN Orlen a Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Do portu będą dostarczane komponenty farm wiatrowych. Prowadzone w nim będą m.in. prace dotyczące montażu wież turbin.
Orlen inwestuje w farmy wiatrowe. Jest umowa na terminal w Świnoujściu
- Decyzja o budowie terminala instalacyjnego w Świnoujściu oraz nowej fabryki turbin w Szczecinie udowadniają, że morskie farmy wiatrowe mają szanse nie tylko zrewolucjonizować krajowy system energetyczny, ale też być impulsem dla rozwoju całego regionu - powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
- Wydzierżawiliśmy 20 hektarów gruntu na terenie portu w Świnoujściu na 15 lat i tam powstanie pierwszy w Polsce port instalacyjny. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wykona tory dojścia, dwa nabrzeża, zapewni infrastrukturę, a PKN Orlen będzie inwestorem - dodał.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Budowa terminalu instalacyjnego Grupy Orlen w Porcie Świnoujście ma się zakończyć na przełomie 2024 i 2025 r., a jego działalność rozpocznie się w 2025 r. Zatrudnienie w nim znajdzie około 100 osób.
Nowy terminal w Świnoujściu. Oto plan Orlenu
Na liczący około 20 hektarów teren terminala dostarczane będą komponenty morskich farm wiatrowych, w tym turbiny wyprodukowane przez firmę Vestas. Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda.
Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych.
Energia wiatrowa — czy opłaca się w nią inwestować?
Pierwszym projektem realizowanym przy wykorzystaniu terminala instalacyjnego w Świnoujściu będzie Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie Grupy Orlen i kanadyjską spółkę Northland Power. Baltic Power zabezpieczył już wszystkie kluczowe elementy morskiej farmy wiatrowej w ramach łańcucha dostaw, w którym uczestniczą również firmy z Polski.
- Naszym celem jest stworzenie portu w pełni uniwersalnego. Tym bardziej cieszy nas, że branża OZE ten potencjał zauważyła. Planujemy, że w 2025 r. terminal wejdzie w fazę eksploatacji, obsługując około 80 morskich turbin wiatrowych rocznie - powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Fabryka turbin w Szczecinie
Fabryka turbin Vestas w Szczecinie, która ma zatrudniać 600-700 osób, zostanie ukończona w drugiej połowie 2024 r. W nowej fabryce Vestas montowane będą gondole i piasty turbin. Produkowane elementy będą dostarczane zarówno na rynek polski, jak i na rynki globalne.
W Szczecinie wyprodukowane będą m.in. elementy 76 turbin o mocy 15 MW każda, które zostaną wykorzystane we wspólnym projekcie morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim realizowanym przez PKN Orlen i Northland Power. Współpraca z Vestas obejmuje dostarczenie i instalację turbin oraz zapewnienie ich pełnego serwisu przez okres do 15 lat.
Projekt Baltic Power
Farma Baltic Power o mocy do 1,2 GW zostanie zlokalizowana około 23 kilometry od brzegu na wysokości Choczewa i Łeby. Po zakończeniu budowy w 2026 r. będzie w stanie zasilić w czystą energię ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych. - Inwestycja Grupy Orlen w budowę terminala instalacyjnego w Porcie Świnoujście jest kluczowa zarówno z punktu widzenia harmonogramu projektu Baltic Power, jak i kolejnych projektów w polskiej części Bałtyku, planowanych do 2040 r. przez spółkę Orlen Neptun - powiedział Daniel Obajtek.
Grupa Orlen wystąpiła także o jedenaście koncesji, których łączny potencjał szacowany jest na ponad 10 GW. To moc, która byłaby w stanie zaspokoić 25 proc. zapotrzebowania Polski na energię elektryczną. Ponadto, koncern analizuje możliwość realizacji podobnych inwestycji na litewskim i łotewskim obszarze Bałtyku.
- Oprócz zaawansowanego projektu Baltic Power wystąpiliśmy również o 11 nowych koncesji na morskie farmy wiatrowe w polskiej części Bałtyku. To gigantyczna szansa dla naszych dostawców, a także innych miast jak Gdańsk, gdzie planowane jest wybudowanie drugiego portu instalacyjnego oraz Łeba, gdzie do 2025 r. powstanie port serwisowy - powiedział Daniel Obajtek.