Jednym z kluczowych tematów poruszonych podczas tegorocznego Europejskiego Forum Nowych Idei był Europejski Zielony Ład i związane z nim wyzwania, ale także konieczność zachowania konkurencyjności europejskiej gospodarki przy realizacji jego założeń. Uczestnicy panelu dyskusyjnego "Europejski Zielony Ład oraz nowa kadencja Komisji Europejskiej" zwracali uwagę, że niezbędne jest zastosowanie spójnej polityki w tym obszarze, której nadrzędnym celem ma być utrzymanie konkurencyjności gospodarki oraz uchronienie Europy przed deindustrializacją, czyli ucieczką przemysłu w inne regiony świata.
– Jako Grupa ORLEN, nie czekając na zmiany legislacyjne, już wcześniej ogłosiliśmy cel, zakładający osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Zadajemy sobie jednak pytanie: jak wdrożyć założenia, utrzymując konkurencyjność europejskiego przemysłu? – zastanawiał się Damian Fogel, Dyrektor Biura Regulacji Handlu Gazem w ORLENIE. – Polska czeka na informacje, jakie narzędzia będą wspierały wysiłki dekarbonizacyjne – zaznaczył.
Ważnym elementem dyskusji o Europejskim Zielonym Ładzie, podczas sopockiego EFNI, był opublikowany niedawno raport Mario Draghiego, zlecony przez przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen. Autor dokumentu podnosi w nim, że przed Unią Europejską stoi wielkie wyzwanie, polegające na konieczności podjęcia zdecydowanych działań, w celu wyjścia z impasu niskiej konkurencyjności. W raporcie można przeczytać m.in., że szczególnie w zakresie innowacyjności zwiększa się przepaść między Unią Europejską, a największymi światowymi graczami, takimi jak Stany Zjednoczone czy Chiny.
– Raport Mario Draghiego należałoby osadzić w kontekście globalnym. Chiny zdołały przewidzieć światowe potrzeby związane z dekarbonizacją i zareagować na nie, wykorzystując skoordynowaną politykę subsydiów państwowych. Dzięki temu rozwinęły rynek takich produktów, jak panele fotowoltaiczne czy samochody elektryczne – zauważył Fogel.
Przedstawiciel ORLENU podniósł także, że z niecierpliwością wyczekiwany jest Clean Industrial Deal, którego zadaniem powinno być wsparcie unijnego przemysłu w procesie dekarbonizacji. – Mam nadzieję, że Komisja Europejska uzupełni Zielony Ład o propozycje, które wesprą unijny przemysł w procesach dekarbonizacyjnych, w kontekście polityki konkurencyjności – mówił Damian Fogel. – Istotne jest, by zmaksymalizować katalog technologii dekarbonizacyjnych, które mogą przyczynić się do realizacji celu klimatycznego – skonstatował.
Materiał sponsorowany przez ORLEN