Jak wskazuje polska spółka, PKN Orlen podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej w ilości od 200 do 337 tys. baryłek dziennie, co ma zapewnić około 40 proc. całkowitego zapotrzebowania na ropę.
Daniel Obajtek przedstawił saudyjskiego giganta paliwowego jako strategicznego partnera dla Orlenu. Ma on nabyć 30 proc. Lotosu. Cena w przedwstępnej umowie za udziały w Lotos Asfalt, jaką ma zapłacić Aramco, ustalona na ok. 1,15 mld zł
Z kolei cena, jaką PKN Orlen ma zapłacić za 144 stacje MOL na Węgrzech i 41 stacji na Słowacji, ustalono na ok. 229 mln euro. "Jesteśmy na ukończeniu negocjacji na kolejne 100 stacji w regionie" - mówi Daniel Obajtek podczas konferencji.
Zapis konferencji Orlenu można zobaczyć poniżej:
Orlen i Lotos znacznie bliżej połączenie. Jest "historyczny dzień"
Jak podano w komunikacie, zawarto pomiędzy Lotosem a Aramco Overseas Company przedwstępną umowę zbycia 30 proc. udziałów w Lotos Asfalt, do której załącznikami są m.in. wzór umowy joint venture pomiędzy PKN Orlen, Grupą Lotos, Lotos Asfalt a Aramco, realizującej zobowiązanie do zbycia na rzecz niezależnego podmiotu trzeciego 30 proc. udziału w spółce, do której aportem wniesiona została rafineria zlokalizowana w Gdańsku oraz zagwarantowanie temu podmiotowi uprawnień kontraktowych w zakresie ładu korporacyjnego.
Cena określona w umowie przedwstępnej za udziały w Lotos Asfalt zostanie wyliczona w oparciu o formułę określoną w umowie przedwstępnej, na którą składa się element stały w kwocie ok. 1,15 mld zł oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Lotos Asfalt w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.
Orlen podał też, że Aramco ma kupić 100 proc. udziałów w Lotos SPV 1, czyli spółce hurtowej. Cena ma wynieść ok. 1 mld zł oraz element zmienny.
Aramco kupić ma również wszystkie udziały posiadane przez Lotos w Lotos-Air BP Polska.
Ponadto, PKN Orlen podpisał z Saudi Arabian Oil Company długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej. W przypadku finalizacji procesu przejęcia grupy Lotos, na bazie podpisanej umowy długoterminowej, PKN Orlen zagwarantuje dostawy od Saudi Aramco na poziomie od 200 do 337 tys. baryłek dziennie.
Orlen podpisał także z Saudi Arabian Oil Company oraz Saudi Basic Industries Corporation umowę o współpracy celem analizy, przygotowania i realizacji wspólnych inwestycji w sektorze petrochemicznym.
Orlen pod ramię z węgierskim koncernem
W komunikacie podano, że zawarta została przedwstępna umowa zbycia udziałów w Lotos Paliwa pomiędzy Grupą LOTOS a MOL Hungarian Oil and Gas Public Limited Company, z której to spółki przed zawarciem umowy przyrzeczonej sprzedaży udziałów LOTOS Paliwa zostanie wydzielona działalność hurtowa, obejmującej łącznie pakiet 417 stacji paliw sieci detalicznej Lotos znajdujących się na terenie Polski.
Dodatkowo, zawarta została warunkowa umowa sprzedaży paliw grupie MOL, pomiędzy PKN Orlen a MOL, która będzie zawarta na okres do 8 lat.
— Dla MOL ta transakcja stanowi ważny krok w strategicznej podróży transformacyjnej, którą rozpoczęliśmy w 2016 r. i którą przyspieszyliśmy w zeszłym roku dzięki naszej zaktualizowanej strategii. Nabycie aktywów ACG w Azerbejdżanie, budowa nowej fabryki polioli na Węgrzech oraz wejście do Polski to ważne kamienie milowe na drodze do osiągnięcia naszych celów — mówi Péter Ratatics, wiceprezes wykonawczy ds. usług konsumenckich Grupy MOL.
Według niego dzięki tej akwizycji firma uzyska dostęp do największej gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej oraz dotarcie z naszymi produktami i usługami do prawie 40 mln potencjalnych klientów.
- Węgrzy i Polacy dzielą te same historyczne doświadczenia, naszym wspólnym celem jest zapewnienie bezpiecznych dostaw energii w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wierzę, że korytarz energetyczny Północ-Południe wzmocni się dzięki tej umowie - dodaje.
Orlen zawiera umowę także z firmą Unimot
Co więcej, w celu wdrożenia środków zaradczych w obszarze rynku logistyki paliw oraz rynku asfaltu Grupa Lotos zawarła z Unimot Investments przedwstępne umowy. Umowy obejmują m.in. zbycie 100 proc. akcji w Lotos Terminale. Szacowane zaangażowanie Unimotu w transakcję wyniesie co najmniej 450 mln zł.
Transakcja odbywa się w ramach realizacji przez Polski Koncern Naftowy Orlen szeregu dezinwestycji przewidzianych w środkach zaradczych określonych w warunkowej decyzji Komisji Europejskiej z dnia 14 lipca 2020 r. na dokonanie koncentracji polegającej na przejęciu przez PKN Orlen kontroli nad GK Lotos.
Według szacunków zarządu Unimot, wpływ przejmowanych biznesów na EBITDA skonsolidowaną po zamknięciu transakcji może sięgać w pierwszych kilku latach ok. 70-100 mln zł EBITDA rocznie.