Informując o postępie robót przy budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle, Orlen przypomniał, że inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2023 r., jej zakończenie planowane jest na 2025 r., a wartość kontraktu to około 500 mln zł. Nowy terminal będzie oknem eksportowym gdańskiej rafinerii.
Prace przy budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle postępują zgodnie z planem i są już zaawansowane w 50 proc. - podał we wtorek Orlen. Inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi docelowo przeładunek około 2 mln ton produktów paliwowych rocznie.
Koncern zaznaczył, że równolegle w gdańskiej rafinerii realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego, który zwiększy możliwości przerobu ropy naftowej i pozwoli na wprowadzenie nowych kategorii zaawansowanych produktów olejowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z zapowiedziami inwestujemy w nasze gdańskie aktywa, aby zapewnić im długofalową rentowność i wzrost wartości w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Budowa terminala na Martwej Wiśle, zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw zgodnie z unijnymi regulacjami - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek.
Jak podkreślił, realizowane obecnie przedsięwzięcie umożliwi jednocześnie rafinerii w Gdańsku eksport olejów bazowych drugiej generacji, których produkcja będzie możliwa dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy. - Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znaczącą poprawi jej konkurencyjność – ocenił Obajtek.
Wartość tego projektu to dodatkowe ponad 1,4 miliarda złotych.
Półmetek realizacji
Orlen podał, że budowa terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle, za którą odpowiada sopocka Grupa NDI, "znajduje się w połowie realizacji", przy czym zaawansowanie poszczególnych zadań wynosi około 60 proc. w części terminalowej oraz 50 proc. w części rafineryjnej.
W ramach inwestycji powstanie nabrzeże o długości 380 metrów, co pozwoli obsługiwać jednostki morskie o ładowności do 10 tys. ton, a na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Inwestycja obejmuje również rurociągi, estakady oraz infrastrukturę podziemną i pomocniczą, która połączy obiekt z rafinerią w Gdańsku.
"Z terminalem ściśle związana jest realizowana przez Orlen budowa hydrokrakingowego bloku olejowego. Inwestycja poprawi ekonomikę przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii" - zaznaczył koncern. Jak wyjaśnił, nowa instalacja umożliwi m.in. produkcję 400 tys. ton nowoczesnych olejów bazowych grupy drugiej oraz kilkudziesięciu tysięcy ton półproduktów paliwowych.
Orlen zwrócił jednocześnie uwagę, że dzięki budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle, nowe i wysokomarżowe produkty powstające w hydrokrakingowym bloku olejowym "będą mogły być ekspediowane bezpośrednio na statki, co dodatkowo odciąży znajdującą się na terenie zakładu bocznicę kolejową".
Niskoemisyjny wodór
Koncern zapowiedział również, że planuje kolejne inwestycje w rafinerii w Gdańsku, w tym w nowoczesne, nisko i zeroemisyjne technologie. "Do końca 2027 r. na terenie zakładu powstanie instalacja produkująca niskoemisyjny wodór z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. W ramach inwestycji powstanie również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią oraz system odzysku ciepła odpadowego" - oznajmił Orlen.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada m.in. rafinerie w Polsce - w tym w Płocku oraz w Gdańsku, a także w Czechach i na Litwie. Zarządza także segmentem petrochemicznym i segmentem wydobywczy węglowodorów. Rozwija jednocześnie segment odnawialnych źródeł energii i planuje rozwój bezpiecznej energetyki jądrowej - do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.
Jeszcze na początku 2023 r. zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając jej priorytetowe cele, zwłaszcza po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z tym dokumentem, do końca dekady koncern ma zainwestować ponad 320 mld zł.