Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|
aktualizacja

Overbooking – jakie prawa przysługują pasażerowi?

6
Podziel się:

Systemy rezerwacyjne online ułatwiają pasażerom kupowanie biletów lotniczych. Często można je nabyć w bardzo atrakcyjnych cenach, co przy organizowaniu wycieczek do różnych części świata ma duże znaczenie dla turystów. Jednak z drugiej strony może okazać się, że po przybyciu na lotnisko zostaniesz poinformowany, że pomimo opłaconego biletu nie ma dla Ciebie miejsca w samolocie. Jak to możliwe? Wszystko przez overbooking. Co to jest i jak go uniknąć? Jakie prawa w obliczu overbookingu linii lotniczych ma pasażer?

Overbooking – jakie prawa przysługują pasażerowi?
Overbooking - w jaki sposób go uniknąć? (unsplash.com)

Czym jest overbooking?

Linie lotnicze, zwłaszcza te najtańsze, w praktyce swojej działalności stosują overbooking, którego wynikiem jest tzw. bumping. Co oznaczają te pojęcia? Overbooking w biznesie lotniczym oznacza przepełniony lot lub tak zwaną nadrezerwację. Polega to na tym, że linie lotnicze sprzedają więcej biletów niż jest miejsc w samolocie. Taka praktyka, choć rodząca w wielu przypadkach problemy dla pasażerów, dla linii jest sposobem na utrzymanie kosztów na niskim poziomie i na stworzenie ram pozwalających na oferowaniu klientom tanich biletów. 

Linie zakładają, że nie wszyscy turyści, którzy zarezerwują bilety lotnicze, w rzeczywistości zjawią się w wyznaczonym terminie do odprawy na lotnisku. Statystycznie się to potwierdza. Dlatego sprzedają więcej biletów, by uniknąć pustych foteli i zagwarantować sobie wyższy przychód. Jeśli jednak dojdzie do sytuacji, że wszyscy pasażerowie się odliczą, lot zostanie wyprzedany, a niektórzy klienci nie będą mieli możliwości z niego skorzystać. 

Jakie linie lotnicze mają najczęściej problem z overbookingiem?

Na ogół tanie linie lotnicze mają problem z overbookingiem, i to zwykle wtedy, gdy panuje wzmożony ruch turystyczny, np. w czasie tzw. długich weekendów i świąt. Na przykład tania linia WizzAir często stosuje overbooking, ale Ryanair robi to rzadko. 

Jakie prawa przysługują pasażerowi w przypadku overbookingu?

Przede wszystkim należy podkreślić fakt, że overbooking jest całkowicie legalną praktyką i może być stosowany przez linie lotnicze. Nie jest to rzeczą wyjątkową. Jednakże nie wyklucza to nadania pewnych praw dla pasażerów, którzy znajdą się w gronie pechowców niewpuszczonych na pokład samolotu. 

Kiedy kupujesz bilet, w rzeczywistości zawierasz umowę z linią lotniczą, która ma pewne postanowienia dotyczące overbookingu. Mało kto przed zapłaceniem za bilet zadaje sobie trud, żeby się z nimi wszystkimi zapoznać. Tymczasem w umowie najczęściej znajduje się zapis, że w sytuacji, w której samolot jest przepełniony lub zbyt mała liczba ochotników zgodzi się na skorzystanie z innego lotu, linia może odmówić pasażerowi wejścia przy barierkach odprawy. 

Ubezpieczenie podróżne a overbooking

Ubezpieczenia turystyczne mogą uwzględniać element zabezpieczający Cię przed opóźnieniem lub odwołaniem lotu. Jeśli to nastąpi, towarzystwo zwróci Ci wszelkie dodatkowe koszty, których nie ponosi ze swojej strony przewoźnik. Nie ma jednak odszkodowania od ubezpieczyciela za sam overbooking. 

Odszkodowanie z tytułu overbookingu

Sytuacja przepełnionego samolotu w ogólnym rozrachunku ekonomicznym może się dla Ciebie okazać korzystna, o ile możesz sobie pozwolić na przesunięcie lotu o kilka godzin lub dni. 

Linia lotnicza jest zobowiązana, by zaoferować Ci odszkodowanie wskutek zaistniałego problemu z wylotem w związku z overbookingiem. Odszkodowanie będzie należne, jeśli przy ustaleniu, że wystąpił problem ze sprzedaniem większej liczby biletów niż miejsc w samolocie, nie zgłosi się do rezygnacji z bieżącego lotu taka liczba ochotników, jaka jest potrzebna. Wtedy niektórzy pasażerowie spotkają się z odmową wejścia na pokład. Jeśli nowy samolot dotrze na miejsce później niż godzinę po pierwotnym czasie przewodu, pasażerowi należy się odszkodowanie. 

Regulacje obowiązujące w Unii Europejskiej wskazują, że rekompensatą za nieodbyty lot z winy przewoźnika, w związku z overbookingiem, jest zadośćuczynienie oraz bilet na następny rejs. Powołując się na rozporządzenie z 2004 r. rekompensata ta na terenie UE za loty do 1500 km, wynosi 250 euro. Pasażer może jednak powołać się na wiele kwestii związanych z niedogodnością braku lotu w ustalonym czasie i uzyskać większą rekompensatę. Rośnie ona w przypadku wzrostu z dystansem przeznaczonym do pokonania. Jeśli lot odbywałby się na trasie liczącej sobie od 1500 do 3500 km – rekompensata wynosi 400 euro, a powyżej tej granicy – 600 euro. 

Jeśli kolejny lot odbywa się już następnego dnia, klient linii musi mieć zapewnione zakwaterowanie w hotelu oraz talony na jedzenie. 

Musisz wiedzieć, że nie będziesz mógł skutecznie ubiegać się o odszkodowanie za overbooking od linii lotniczej, jeśli zaoferuje ona przewóz alternatywny, który pozwoli Ci dotrzeć na miejsce docelowe zaledwie z godzinnym opóźnieniem względem poprzedniego lotu. 

Czy można uniknąć overbookingu?

Istnieją sposoby na to, by nie dotknął Cię overbooking. Jak uniknąć takiej sytuacji? Można kierować się kilkoma zasadami:

  • nie rezerwować lotu w czasie wzmożonego ruchu turystycznego, np. tuż przed świętami Bożego Narodzenia czy przed sylwestrem,
  • wybierać droższe bilety, w wyższej klasie,
  • dokonać wcześniejszej odprawy biletowo-bagażowej na lotnisku.

Częściej overbooking zdarza się w tanich liniach lotniczych, co także stanowi pewną wskazówkę co do tego, jak można go uniknąć. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
jajo
rok temu
Overbooking powinien być zabroniony prawnie. Jeżeli linia sprzeda komplet biletów, a ktoś się nie zgłosi to jego strata, lot i tak został opłacony. W przypadku pasażerów, którzy nie polecą linia musi zwrócić koszty plus zadośćuczynienie, co jest wiekszą kwotą niż cena biletu
Igobi
rok temu
Wczoraj niestety padłem ofiarą tego procederu. Nie dość, że nie wpuszczono mnie na pokład samolotu to przy okazji na bramce miałem do czynienia z totalnym chamstwem i bezczelnością jednej z osób wpuszczające pasażerów na pokład. Byłem totalnie zaskoczony całą sytuacją, ale gdy na moje słowa, że lecę za granicę w interesach usłyszałem, że każdy pasażer ma jakiś interes ręce mi opadły. Na moje pytanie o to kiedy miałbym polecieć usłyszałem, że kiedy będzie możliwość. Zapytałem więc czy za tydzień i usłyszałem, że za miesiąc. Dojazd do Warszawy w jedną stronę zajął mi ponad 3h, na lotnisku byłem 2h przed odlotem. Odprawiłem się i nadałem bagaż po czym chwilę przed odlotem dowiedziałem się, że nie ma dla mnie miejsca. Bilet lotniczy kupiłem bezpośrednio na stronie przewoźnika PLL LOT dwa dni wcześniej. W momencie gdy kasowano ode mnie opłatę nie było żadnej wzmianki o ryzyku overbooking. Rozumiem, że LOT stał się tanią linią lotniczą, a już na pewno posiada w swoich szeregach personel o niskim poziomie profesjonalizmu.
Mini
10 miesięcy temu
Jakie niwelowanie strat? Przecież to chodzi o zarobek, ktoś jeśli kupił bilet oznacza to że liczba pasażerów się zgadza, a oni chcą jeszcze więcej zarobić. Nikt nie zwróci Ci urlopu, co jeśli masz zarezerwowany hotel na urlopie lub spotkanie biznesowe. Nie rozumiem jak tak można…
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
Mini
10 miesięcy temu
Jakie niwelowanie strat? Przecież to chodzi o zarobek, ktoś jeśli kupił bilet oznacza to że liczba pasażerów się zgadza, a oni chcą jeszcze więcej zarobić. Nikt nie zwróci Ci urlopu, co jeśli masz zarezerwowany hotel na urlopie lub spotkanie biznesowe. Nie rozumiem jak tak można…
Aka
11 miesięcy temu
Tak samo stosują to PLLOT przykre ale prawdziwe . Linie stały się maszyną do zarabiania , nie mają niestety uwzględnionych pasażerów ,każdy kto kupuje lot w tych liniach jest narażony na to że zostanie gdzieś na lotnisku. tłumaczą się że ktoś zrezygnuje i chcą niwelować koszty ,tylko że osoby które zrezygnują koszty niestety poniosły a firma kasuje podwójnie . Rekompensata nie w każdym wypadku jest adekwatna do poniesionych strat poniesionych przez klienta , nerwy , stres ,utrata w dużym stopniu różnego rodzaju środków finansowych , stratę kontrahentów itp. Życzę udanych lotów . PL LOT- porażka .
Krystian
rok temu
To samo spotkało mnie w Wizzair zostaliśmy pozostawieni 2000 km od domu. Bez żadnej pomocy infolinia Wizzair nie działa o ludzie z obsługi lotniska przeganiali nas jak psy.kupikem inny bilet lotem za 3800. Do tej pory nie otrzymałem zwrotu pieniędzy ani odszkodowania.
Igobi
rok temu
Wczoraj niestety padłem ofiarą tego procederu. Nie dość, że nie wpuszczono mnie na pokład samolotu to przy okazji na bramce miałem do czynienia z totalnym chamstwem i bezczelnością jednej z osób wpuszczające pasażerów na pokład. Byłem totalnie zaskoczony całą sytuacją, ale gdy na moje słowa, że lecę za granicę w interesach usłyszałem, że każdy pasażer ma jakiś interes ręce mi opadły. Na moje pytanie o to kiedy miałbym polecieć usłyszałem, że kiedy będzie możliwość. Zapytałem więc czy za tydzień i usłyszałem, że za miesiąc. Dojazd do Warszawy w jedną stronę zajął mi ponad 3h, na lotnisku byłem 2h przed odlotem. Odprawiłem się i nadałem bagaż po czym chwilę przed odlotem dowiedziałem się, że nie ma dla mnie miejsca. Bilet lotniczy kupiłem bezpośrednio na stronie przewoźnika PLL LOT dwa dni wcześniej. W momencie gdy kasowano ode mnie opłatę nie było żadnej wzmianki o ryzyku overbooking. Rozumiem, że LOT stał się tanią linią lotniczą, a już na pewno posiada w swoich szeregach personel o niskim poziomie profesjonalizmu.
jajo
rok temu
Overbooking powinien być zabroniony prawnie. Jeżeli linia sprzeda komplet biletów, a ktoś się nie zgłosi to jego strata, lot i tak został opłacony. W przypadku pasażerów, którzy nie polecą linia musi zwrócić koszty plus zadośćuczynienie, co jest wiekszą kwotą niż cena biletu