W prognozie na ten tydzień (16-22 maja 2022 r.) analitycy e-petrol.pl oszacowali średnią cenę benzyny Pb98 na 7,35-7,46 zł/l, Pb95 na 6,92-7,04 zł/l, oleju napędowego na 7,34-7,47 zł/l, a autogazu LPG na 3,69-3,80 zł/l.
Również analitycy BM Reflex podkreślają, że podwyżki cen paliw stają się coraz bardziej dotkliwe. "W ciągu ostatniego miesiąca benzyna 95 na stacjach zdrożała średnio o 51 groszy na litrze i mimo to jest jeszcze miejsce na dalsze podwyżki cen w kolejnym tygodniu" - napisała Urszula Cieślak w ostatnim komentarzu.
I trzeba pamiętać, że cały czas obowiązują tarcze antyinflacyjne, które przyczyniają się do niższej ceny paliw. Od 20 grudnia 2021 r. obniżono akcyzę do poziomu minimum unijnego. Drugi element wszedł w życie 1 lutego 2022 r. - obniżona stawka podatku VAT na paliwa z 23 do 8 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mogło być gorzej. Tyle kosztowałyby paliwa bez tarcz
Polacy zastanawiają się, ile będą płacić za paliwo, kiedy te tarcze przestaną działać. Obniżkę stawki akcyzy zaplanowano do 20 maja 2022 r., a niższy VAT na paliwa do końca lipca.
Wpływ obniżonej akcyzy nie jest duży i wynosi 5-10 groszy w zależności od gatunku paliwa. Odczuwalna jest obniżka stawki podatku VAT, ale jej efekty widzą kierowcy indywidualni, bo przy tankowaniu pojazdów firmowych w pełni rozliczających VAT jej skutki są nieodczuwalne - mówi Grzegorz Maziak z e-petrol.pl, w odpowiedzi na pytania money.pl.
Ile zatem kosztowałoby dziś tankowanie samochodu, gdyby nie działały tarcze?
Przy poziomach notowanych w hurcie w ostatnich dniach i założeniu umiarkowanych marż detalicznych na poziomie kilkunastu groszy, za 95-oktanową benzynę i olej napędowy płacilibyśmy na stacjach około 8,20-8,40 zł/l - dodaje Grzegorz Maziak.
Tyle płacilibyśmy teraz bez rządowych tarcz. Co będzie w wakacje, jeśli rząd nie przedłuży tarczy antyinflacyjnej, a trend wzrostowy i sytuacja na światowych rynkach się utrzymają? Przy tym scenariuszu możemy zobaczyć na stacjach cenę przekraczającą 8 zł.