W czasach transformacji związanej z koniecznością rezygnacji z węgla oraz trwających za naszą wschodnią granicą działań wojennych poszukiwanie alternatywnych źródeł energii to jeden z kluczowych elementów bezpieczeństwa energetycznego Polski. Zapewnić je może m.in. upowszechnianie wodoru. Przyjęta w listopadzie 2021 r. przez Radę Ministrów strategia stawia za cel stworzenie polskiej gałęzi gospodarki wodorowej oraz jej rozwój na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej i utrzymania konkurencyjności.
Eksperci zgodnie twierdzą, że wodór jest przełomem technologicznym, na który czekaliśmy nawet 200 lat. Wytwarzanie tego bezbarwnego i bezwonnego gazu nie wpływa negatywnie na środowisko. A napędzane wodorem pojazdy nie emitują do atmosfery szkodliwych substancji.
Potencjał wodoru dostrzegły już samorządy z województwa pomorskiego. Na północy Polski wprowadzono m.in. komunikację miejską napędzaną paliwem wodorowym. Pozwoliło to na osiągnięcie zeroemisyjności transportu publicznego.
W rozwoju wdrażania transportu opartego na zielonej energii ma pomóc Pomorska Dolina Wodorowa. Jednym z jej najważniejszych punktów będzie realizacja projektu "Hy-way to Hel", czyli organizacja transportu szynowego i morskiego do Helu zasilanego wodorem oraz uruchomienie ekosystemu zdolnego do dostarczenia min. 2000 ton wodoru rocznie na potrzeby transportu publicznego.
Dyskusje o przyszłości Polski i Europy
Nie ma wątpliwości, że rentowność tego typu inwestycji powiązana jest z odnawialnymi źródłami energii. Aby produkcja wodoru była opłacalna, musi on pochodzić z czystej energii, która w znacznym stopniu uzależniona jest od warunków pogodowych. I właśnie nad tym problemem pochylą się uczestnicy rozpoczynającego się wkrótce w Gdyni V Forum Wizja Rozwoju. Podczas wydarzenia, odbywającego się w obiektach Akademii Marynarki Wojennej na Oksywiu, bezpieczeństwo energetyczne i paliwa przyszłości będą jednymi z najważniejszych zagadnień.
Dwa dni Forum wypełnią panele dyskusyjne. W programie nie zabraknie obrad na temat finansowania inwestycji związanych z wodorem, stabilizacji dostaw paliw i energii oraz optymalizacji wykorzystania OZE, wytwarzania paliw zeroemisyjnych oraz rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej. Wezmą w nich udział przedsiębiorcy, politycy, naukowcy, dziennikarze i eksperci.
Ważnym elementem wydarzenia będą także Targi Pracy, realizowane wspólnie z Ochotniczymi Hufcami Pracy i Związkiem Rzemiosła Polskiego. Zaproszeni goście zajmą się tematyką związaną m.in. ze sztuczną inteligencją, cyberbezpieczeństwem oraz społeczną odpowiedzialnością biznesu. Eksperci pochylą się także nad wyzwaniami, przed jakimi stają pracodawcy w związku z dynamicznie zmieniającym się pod wpływem pandemii i wojny w Ukrainie rynkiem.
Pod patronatem premiera
Integralną częścią gdyńskiego Forum jest Kongres Srebrnej Gospodarki poświęcony seniorom. W trakcie piątej edycji – jak co roku – odbędzie się także uroczysta gala połączona z wręczeniem Nagród Gospodarczych Forum Wizja Rozwoju. Podobnie jak w poprzednich latach nie zabraknie też hakatonu, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Spotkanie ekspertów świata ekonomii uświetnią w tym roku obchody 40-lecia Solidarności Walczącej.
– Cieszymy się, że Forum stało się punktem odniesienia w dyskusji o warunkach rozwoju najistotniejszych sektorów polskiej gospodarki. Kształtuje wizje, kreuje scenariusze działań i umożliwia wymianę poglądów, ale również jest miejscem podejmowania decyzji ważnych dla kraju i jego rozwoju – mówi dr inż. Andrzej Michalak, prezes Fundacji Wizja Rozwoju.
V Forum Wizja Rozwoju odbędzie się w dniach 20–21 czerwca. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął premier Mateusz Morawiecki. Więcej informacji i rejestracja na wydarzenie dostępne są na stronie https://wizjarozwoju.pl/.
Partner Generalny: PKN Orlen. Partner Strategiczny: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego. Partner Główny: Totalizator Sportowy sp. z o.o, Grupa LOTOS S.A, Energa S.A. Grupa Orlen. Partner Główny i Partner Hackathonu: Fundacja KGHM Polska Miedź S.A. Partner+: PGNiG, Polski Fundusz Rozwoju, KGHM Polska Miedź, PKP Polskie Linie Kolejowe, Polski Fundusz Rozwoju S.A., Węglokoks S.A.
Materiał powstał przy współpracy z Forum Wizja Rozwoju