W porównaniu z lipcem 2020 zespół portowy Szczecin-Świnoujście zwiększył swoje wyniki przeładkunkowe o 15 proc. Tylko w tym roku obydwa porty obsłużyły niemalże 19 mln ton ładunków - podaje portal Rynek Infrastruktury. Dominuje węgiel i ruda - zanotowały one wzrost na poziomie aż 35 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku.
Ale nie tylko to, co potrzebne przemysłowi ciężkiemu rośnie. Wśród przeładowywanych towarów aż o 13 proc. rośnie drobnica. Na bardzo podobnym poziomie, co rok temu utrzymuje się przeładunek zbóż oraz innych paliw.
Świnoujście gigantem
Jak wskazuje Rynek Infrastruktury najwięcej masy ładunkowej obsłużono w Terminalu Promowym w Świnoujściu. Odpowiada on głownie za drobnicę. W pierwszych 7 miesiącach 2021 roku obsłużył on aż 7,5 mln ton ładunków. Na drugim miejscu znalazł się Bulk Cargo Port w Szczecinie - od początku roku obsłużył 2,1 mln ton towarów, głownie węgla, rudy i drewna. Na podium znalazł się jeszcze terminal OT Świnoujście, który pod koniec lipca miał łącznie 1,8 mln ton obsłużonych ładunków.
Dobrym wynikiem operacyjnym pochwalić się również mogą terminale LNG w Świnoujściu oraz DB Port w Szczecinie oraz OT, które trafiają do pierwszej piątki największych z odpowiednim przeładunkiem na poziomie 1,5 mln ton oraz 850 tys. ton.
Zespół Portów Szczecin-Świnoujście czeka ogromny rozwój. W planach jest budowa głębokowodnego terminala w Świnoujściu, który ma obsługiwać do 2 mln znormalizowanych kontenerów rocznie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A poszukuje inwestora, które zrealizuje budowę i podejmie się zarządzania nowym terminalem. Z całą pewnością przełoży się to na rozwój zachodniopomorskiej aglomeracji.