W minionym roku doszło do poważnych zmian na państwowych odcinkach dróg, z których korzystanie jest w Polsce płatne. ViaTOLL sukcesywnie był zastępowany przez system e-TOLL. Ostatecznie zmiany weszły w życie 1 grudnia 2021 r., gdy podniosły się szlabany na bramkach autostrad A2 (Konin-Stryków) oraz A4 (Wrocław-Sośnica).
Podróż płatnymi odcinkami kierowcy obecnie mogą uiszczać na kilka sposobów: za pomocą aplikacji mobilnych e-TOLL (opcja dla przedsiębiorców i głównie pojazdów ciężarowych) oraz e-TOLL PL BILET, czy też kupując "fizyczny" bilet w stacjonarnych punktach sprzedaży. Kierowcy narzekają szczególnie na pierwszy i ostatni sposób.
Aplikacja e-TOLL, w związku z tym, że skierowany dla przedsiębiorców, wymaga skomplikowanej rejestracji. Ponadto oparta jest o technologię geolokalizacji. Kierowcy zgłaszają, że program regularnie traci kontakt z satelitą. W przypadku "fizycznych" biletów zmotoryzowani narzekają na zbyt małą liczbę punktów ich sprzedaży.
O problemy, a w zasadzie prace nad ich rozwiązaniem posłowie pytali w środę 12 stycznia na sejmowej komisji infrastruktury. Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej mówiła, jak funkcjonuje e-TOLL. W systemie, jak podała, zarejestrowanych na 10 stycznia 2021 było 1 mln 620 tys. pojazdów. Najwięcej, bo ponad 1 mln 320 tys. - samochodów ciężkich, czyli powyżej 3,5 tony.
Stacje BP dołączą do Orlenu i Lotosu?
W kontekście aplikacji Rzeczkowska zapewniła, że KAS wsłuchuje się w krytyczne głosy użytkowników. - Będziemy sukcesywnie poprawiali ich funkcjonalności — zapewniła. W przypadku stacjonarnych punktów dystrybucji biletów na przejazd autostradami przekazała, że obecnie można je nabyć na 1359 stacjach paliw sieci PKN Orlen oraz 26 Lotosu. Lista ma się jednak wydłużyć.
- Występowaliśmy do szeregu sieci paliwowych. Rozmowy w tej chwili prowadzi jedna. Mogę zdradzić, że jest to BP. Inni rozmawiający zrezygnowali i czekają na to, co się wydarzy - powiedziała Magdalena Rzeczkowska.
Spytaliśmy sieć BP o to, na ilu stacjach planuje wprowadzić opcję opłaty na przejazd autostradami, a także, kiedy mniej więcej chce uruchomić usługę. Czekamy na odpowiedzi. Przypomnijmy, że listę partnerów systemu e-TOLL, którzy prowadzą fizyczną i internetową dystrybucję biletów można znaleźć na stronie etoll.gov.pl.
Ministerstwo Infrastruktury: będzie więcej płatnych dróg w Polsce
Członkowie sejmowej komisji infrastruktury pytali także, czy i ewentualnie kiedy zostaną opłatami objęte kolejne odcinki tras. Obecnie w Polsce obowiązkiem uiszczania opłaty za przejazd pojazdami ciężkimi objętych jest 3660 km dróg, w tym 2525 km autostrad i ekspresowych oraz 1135 km krajowych. W przypadku osobówek — poza koncesyjnymi autostradami — wspomniane odcinki A2 (Konin-Stryków) oraz A4 (Wrocław-Sośnica).
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, pod koniec 2021 r. mówił, że rząd nie planuje wprowadzenia opłat na kolejnych fragmentach autostrad dla pojazdów lekkich w 2022 i 2023 r. W środę na komisji sejmowej okazało się jednak, że inaczej sytuacja ma się w przypadku np. ciężarówek i autobusów.
- W zakresie pojazdów ciężkich od 2017 r. nie była rozszerzona sieć płatnych dróg. W międzyczasie powstało 1500 km nowych dróg, w tym ekspresowych i autostrad, które mogłyby być objęte opłatami. To jest najpilniejszy priorytet Ministerstwa Infrastruktury we współpracy z Ministerstwem Finansów — mówił Jarosław Waszkiewicz, dyrektor departamentu dróg publicznych MI.
Waszkiewicz poinformował, że Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje notyfikację o nowej sieci poboru opłat dla pojazdów ciężkich, która zostanie wysłana do Komisji Europejskiej. - Po uzyskaniu odpowiedniej decyzji będzie możliwe fizyczne rozszerzenie — powiedział dyrektor departamentu dróg publicznych. Dodał, że kolejnych 1500 km będzie obejmowane opłatami etapowi. Pierwszego poszerzenia sieci płatnych dróg resort infrastruktury chce jeszcze w 2022 r.