Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Parkingi przy szpitalach i centrach handlowych pod lupą. Jest 820 tys. zł kary

383
Podziel się:

Zarządca parkingu ogranicza sposoby składania reklamacji? Twierdzi, że czas odpowiedzi może się wydłużyć? Straszy poniesieniem kosztów windykacyjnych i egzekucyjnych? To działania niezgodne z prawem - przekonuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Parkingi przy szpitalach i centrach handlowych pod lupą. Jest 820 tys. zł kary
UOKiK nałożył karę na firmę APCOA (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Prezes UOKiK nałożył karę ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska i wystąpił o wyjaśnienia do spółek ATPark i Europark.

APCOA Parking Polska jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały liczne skargi dotyczące praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę.

UOKiK: Nieuczciwe zasady reklamacji

APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście - przekonuje UOKiK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Enter Air poleci z CPK na Wyspy Zielonego Przylądka? "W Radomiu na taki kierunek nie ma szans"

Urząd dodaje, że spółka informowała, że termin, w jakim rozpatrzy reklamacje, może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z implementacją dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni.

Reklamacja nie może ograniczać uprawnień konsumentów

Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na "wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej" za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.

"Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Parkingi pod lupą UOKiK

To nie jedyne działania Urzędu względem zarządców parkingów. Wezwania do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy, działające na terenie całego kraju. Obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat - infromuje UOKiK.

Prezes UOKiK od dłuższego czasu przygląda się sprawom parkingów i kwestionuje stosowane przez ich zarządców nieuczciwe praktyki. Ostatnie decyzje dotyczyły parkingów przy marketach oraz parkingu przy szpitalu onkologicznym we Wrocławiu.

W odpowiedzi na decyzję i opinię UOKiK, APCOA wydała swoje stanowisko w tej sprawie. Jak wskazuje organizacja, decyzja Urzędu "jest nieprawomocna". "Złożyliśmy od niej odwołanie kierując sprawę na drogę postępowania sądowego" wskazano.

Jak pisze APCOA w swojej odpowiedzi:

Podobnie nie jest wymagalna naliczona kara. UOKiK prowadził postępowanie od października 2021 r. Badając szereg aspektów działalności APCOA, organ nie zdecydował się na postawienie zarzutów w zakresie sposobu organizacji parkingów, zasad ich działania, w tym naliczania opłat dodatkowych czy też oznakowania, a także sposobu rozstrzygania konkretnych spraw konsumentów. Prezes UOKiK przyznał w uzasadnieniu decyzji, że zakwestionowane ostatecznie w decyzji działania APCOA nie były umyślne. Uważamy też, że w wyniku stosowanych praktyk konsumenci nie ponieśli szkody. Naszą działalność opieramy na uczciwych relacjach z klientami i dążymy do udoskonalania wysokich standardów prowadzonej przez nas działalności.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(383)
WYRÓŻNIONE
jerzy
2 lata temu
Wszystkie firmy zarządzające parkingami przy marketach to banda bezczelnych złodziei i naciągaczy, dlaczego niby mam czekać aż jakiś powolny automat wyda kwitek gdy powinien wystarczyć paragon ze sklepu ! Oni szukają łatwego zysku w bezczelny sposób.
zxc
2 lata temu
Rozumiem płatny parking przy prywatnym sklepie. Ale np płatny parking pod państwowym szpitalem, który został wybudowany z naszych podatków....A na paragonie widnieje prywatna firma której jedyną inwestycją było postawienie szlabanu. Dla mnie to pachnie szwindlem na km. Szlaban może i szpital postawić. Po co karmić kogoś dodatkowo? Chyba tylko po to by się z nim kasą dzielić.Innej opcji nie widzę
mak
2 lata temu
Lidl może podziękować firmie APCOA że od 3 lat nie robię u nich zakupów. Zapomniałem przed zakupami podejść do parkomatu po wydruk, czasem człowiek ma gorszy dzień, byłem w Lidlu max 30 min, wróciłem i już za wycieraczką "wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej" na 95zł. Taka Lidlowa promocja w korzystnej cenie. Zdjęcia paragonu, samych zakupów, cuda żeby się odwołać. Tak, sprawę odkręciłem jednak niesmak pozostał. W całym moim życiu nie dostałem jeszcze "mandatu" za stanie na parkingu przed marketem. No więc już przed nim nie staję, dla pewności przed innymi Lidlami również.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (383)
kierowca
5 miesięcy temu
Nielegalne dzialania firmy zarzadzajacej parkingami apcoa, czy w Polsce dzialaja urzedy do tego stworzone, apcoa placi imigrantom bez zatrudnienia ich i bez uiszczania podatku za"pracownika" czyli na czarno, bez umowy o prace czy innej formy zatrudnienia za weryfikacje czasu postoju pojazdow,
konsument
5 miesięcy temu
firma Apcoa zatrudnia imigrantow na czarno, ktorzy bez umowy o prace wefyfikuja czas postoju pojazdu. czas by ktos zajal sie rym nielegalnym procederem
Rubensis
6 miesięcy temu
W skrócie opiszę swoje doświadczenie z Apcoa. Potrzebowałem kilka drewnianych listew i podjechałem po sieć handlową w Radomiu dokładniej pod OBI. Zakupy robię zwykle w Castoramie ale akurat wtedy zabrakło tego czego szukałem. Wię wjazd na parking rozglądam się za miejscem i idę do marketu. Po około 15-20 min. wsiadam do auta i jadę do domu (okolice radomia). Dopiero wieczorem zona zauważa wezwanie do zapłaty 95 pln. za parking. Po przeczytaniu kilku artykułów i wpisów w sieci postanawiam jednak złożyć reklamację bo myślę z jakiej racji mam dodatkowo płacić za zakupy. Robię zdjęcie wezwania do zapłaty i rachunku za zapłacone listewki gdzie widnieją godziny transakcji i wysyłam w reklamacją . Po około dwóch tygodniach dostaję maila że reklamacja została uznana. Więc moja rada - nie płacić i nie robić zakupów w marketach gdzie znajdują się takie parkingi. Pozdrawiam.
PeBe
7 miesięcy temu
w pewnym sensie rozumiem działania właścicieli parkingów wynajmujących firmy typu apcoa np. kiedyś parking Silesia dla klientów oblegany przez kierujących pojazdami załatwiającymi sprawy w centrum Katowic, w godzinach dopołudniowych na parkingu brak wolnych miejsc, a w galerii pustki, organizacja meczu na nowym stadionie w Sosnowcu, parkingów co kot napłakał, więc kibice parkują pojazdy na terenie centrów handlowych wokół stadionu, nie rozumiem natomiast braku uwzględnienia reklamacji w przypadku pobytu w markecie i posiadania np. paragonu ??? przecież właściciel terenu nie wynajął firmy apcoa aby ta odstraszała klientów ???
burza
7 miesięcy temu
niestety ale ta firma nie uznaje reklamacji, pisze o "indywidualnym" rozpatrywaniu a odpowiedź jest standardowa, że nie uznano - mimo obiektywnych czynników do uznania takiej reklamacji. Żadnej kontroli takich poczynań, sami są sędziami we własnych sprawach.
...
Następna strona