Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MAG
|
aktualizacja

Parlament Europejski przesądzi sprawę. Czeka nas rewolucja

135
Podziel się:

Głosowanie w Parlamencie Europejskim ma zmienić obraz europejskiej motoryzacji. Choć bogate społeczeństwa Europy Zachodniej już dość szybko zmierzają w stronę jej elektryfikacji, Polska na razie drepcze z tyłu. Ale w ostatnich miesiącach rozwój elektromobilności zaczyna wyraźniej przyspieszać — pisze "Rzeczpospolita".

Parlament Europejski przesądzi sprawę. Czeka nas rewolucja
Parlament Europejski w głosowaniu może zadecydować o końcu aut z tradycyjnym napędem (Adobe Stock, franco ricci)

Dziennik przypomina, że Parlament Europejski w środę 8 czerwca zagłosuje ws. definitywnego zakończenia sprzedaży nowych samochodów spalinowych do 2035 r. To część pakietu "Fit for 55". "Od tego terminu w salonach mają być tylko auta elektryczne" - czytamy.

Dziennik zwraca uwagę, że przechodzenie na elektryki zdecydowanie lepiej wychodzi na Zachodzie. Coś się jednak zaczyna w Polsce zmieniać.

Według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w 2025 r. polski park samochodów z napędem czysto elektrycznym zwiększy się do 290,5 tys. z 40,3 tys. w roku 2022. Z kolei liczba zarejestrowanych hybryd plug-in wzrośnie z 41,1 tys. do 220,2 tys. PSPA zakłada, że łączny udział zelektryfikowanych samochodów w rynku nowych aut sięgnie pod koniec 2025 r. blisko jednej czwartej - pisze gazeta.

Samochody elektryczne w Polsce

A ma być jeszcze lepiej. Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA, wskazał w rozmowie z gazetą, że do 2040 r. roczny poziom rejestracji samochodów z napędem elektrycznym w Polsce powinien wzrosnąć do 350–400 tys. sztuk.

Jego zdaniem, polski rząd zaczął za późno wdrażać instrumenty wsparcia elektromobilności w postaci subsydiów. "Barierą pozostaje także wciąż niedoskonałe prawo. W rezultacie od europejskich liderów tego sektora dzieli nas duży dystans, zwłaszcza uwzględniając potencjał krajowego rynku motoryzacyjnego" - czytamy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - relacja 2 dzień

Ładowarki do samochodów elektrycznych

Jak pisaliśmy w money.pl, choć w ostatnich latach Europejczycy coraz chętniej przesiadają się do samochodów z napędami alternatywnymi, to widać tutaj spore dysproporcje. Jak wynika z raportu ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), ponad 80 proc. wszystkich samochodów elektrycznych jest sprzedawanych jedynie w sześciu krajach członkowskich UE o najwyższym PKB.

Spore nierówności widać również w kwestii infrastruktury do ładowania. Obecnie w całej Unii znajduje się ok. 200 tys. punktów, a większość z nich stoi w Holandii, Niemczech i Francji. Co z Polską? Jak podała "Rzeczpospolita", do końca stycznia w naszym kraju funkcjonowały 1992 ogólnodostępne stacje ładowania, co przekłada się na 3893 punkty. Większość z nich to wolne ładowarki prądu przemiennego.

Efekt? Właścicielom elektryków coraz trudniej będzie znaleźć wolną ładowarkę, co może zniechęcić do inwestowania w tego typu pojazdy.

Zdaniem Komisji Europejskiej do 2030 r. potrzebować będziemy ok. 3 milionów dodatkowych punktów ładowania. Jednak według nowych badań, opartych na analizie firmy McKinsey, w całej Unii potrzebnych będzie aż 6,8 mln publicznych ładowarek. "Oznacza to, że w całej UE należałoby co tydzień instalować do 14 tys. publicznych punktów ładowania dla wszystkich segmentów pojazdów – w porównaniu z mniej niż 2 tys. tygodniowo obecnie" – zaznacza ACEA.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
motoryzacja
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(135)
WYRÓŻNIONE
fakty
2 lata temu
My, starzy, już to znamy: motoryzacja jako luksus, dla motłochu autobusy i tramwaje. Historia zatacza koło na życzenie komunistów z PE.
Rózia von Dup...
2 lata temu
Polska z jednej komuny wstąpiła do jeszcze gorszej
aks
2 lata temu
Czyli wracamy do głębokiej komuny. Samochód dla wybranych. Tym razem może bez talonów. Ale kogo będzie stać na elektryka? A co z infrastrukturą? Podróż np. ze Śląska nad morze jakieś 3 dni. A np. nad Adriatyk tydzień (tak, wiem, że są samoloty). A i z tą "ekologicznością" też mam wątpliwości. No ale urzędnicy wiedzą więcej. Dobrze już było...
NAJNOWSZE KOMENTARZE (135)
Gość
2 lata temu
Pytań kilka. Jak długi jest okres eksploatacyjny baterii? Kto będzie odpowiedzialny za utylizację owej baterii i jaka cena będzie nowej? I z jakiej elektrowni ten prąd? Węglowej, jądrowej? Bo jeśli takie źródło energii to jak dla mnie auto wcale nie jest ekologiczne, dla mnie byłoby ekologiczne gdyby miało niezależne źródło ładowania, np. Panele słoneczne bądź ładowanie baterii w czasie jazdy przez generator prądotwórczy jak dynamo przy kokę w rowerze. Wracając do źródła energii, ważne skąd pochodzi, bo ładnie się mówi elektryczny, ale czy taki ekologiczny?
mlody 2022..
2 lata temu
polacy niech maja dostep do testow aut elektrycznych w polsce calej pojazdow elektrycznych roznych marek bedacych w polsce jak ninsson leaf electric 62 kwh , bmw i 3s electric , mgzs suv electric , lexsus ux 300 electric , tesla X , tesla Y electric , tesla , hiundaj kona electric 64 kwh , kia EV 6 electric , kia nio electric 64 kwh , mercedes benz EQV , mercedes benz EQC , mercedes benz EQA , renualt zoe electric 52 kwh , R 135 km , toyota suv electric , renualt megane i tech electric dla mieszkancow calej polski i wojewodzt mazowsze , wojewodztwa podlaskie , malopolskie , lubuskie , lubelskie , podlaskie , pomorskie . warmisko mazurskie .. rowniez takie auta elektryczne powiene byc bostepne do testow dla osob niepelnosprawnych w polsce calej udustepinione na 2 tygodnie chodziazby do testow auta elektryczne udustepnione rowniez takie auta elektryczne w kazdym miescie i gminie byl udustepniane do testow auta elektryczne dla osob niepelnosprawnych ...
Anty
2 lata temu
Europejscy hipokryci, dalej będą latać setkami prywatnych jetów, ciągnąć setki promów z Chin, a szary człowiek na rower lub do autobusu, gdzie ceny będzie można ustalić jakie się chce, skoro niewielu będzie miało alternatywę... A ekologia, przy tych elektrycznych autkach to śmiech na sali, wystarczy trochę wiedzy. Skąd lit, kobalt i jak się go wydobywa? Gdzie ładować te tysiące aut, skąd jest prąd w gniazdku? To nie ekologia, to zwykły biznes i lobby. Brak prądu, stoisz... Utopia
Spoko
2 lata temu
14% światowych rezerw litu jest na i tu nie spodzianka w dombasie hehe 3 miejsce na świecie pod wzgledem ilości tego surowca niezbednego do produkcji elektryków co od zakazu to może nie długo UE nakaze każdemu obywatelowi tzn niewolnikowi choć raz spróbować lgbtq2+ żeby wiedział jake to dobre a może mu się spodoba hehe a po za tym kara śmierci za nie eko zło mowe i myśli zbrodnie kara śmierci takie brzydkie słowo wspomagają eutanazje przecież eutanazja aborcja jest tak super taka trendi no nawet kara nie będzie wręcz o ironio i tu śmiech przez łzy nagrodo hehe 10 20 30 lat a urzednik UE bedzie nam liczył ziemniaki w garnku i ile soli używamy wolność osobista wolność gospodarcza wolność słowa to już w UE arhaizmy
Abisynia
2 lata temu
Lit...element akumulatorów 1}jest głównie chiński;2}jest go za mało żeby wszyscy kupili auta elektryczne-rowery i autobusy wam zostaną-kontrola przemieszczania hołoty nadchodzi;3}przy produkcji wyzyskuje się dzieci w morderczej pracy;4}na tonę litu wody potrzeba od chole....Ale jak wam wystarczy kupcie sobie takie autko-uratujecie matkę ziemię hipokryci.
...
Następna strona