Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Łukasz Witczyk
Łukasz Witczyk
|
aktualizacja

Per pan w pracy. Kiedy i z kim w pracy na ty?

4
Podziel się:

Per pan w pracy. Jakie zasady obowiązują w pracy? Kiedy i z kim przejść na ty? Jak zwracać się do pracodawcy?

Per pan w pracy. Kiedy i z kim w pracy na ty?
Per pan w pracy. Z kim? (Pixabay, pixabay)

Per pan w pracy. Z kim?

Per pan w pracy - to ważne zasady dotyczące hierarchii w przedsiębiorstwie. Nie tylko nowi pracownicy muszą wiedzieć, do kogo mają w firmie zwracać się na "pan". Kiedy zwracamy się do kogoś per pan? Takie zasady stosujemy przy nawiązywaniu kontaktów biznesowych przynajmniej do momentu bliższego poznania się, czyli zaproponowania przez jedną ze stron przejścia na "ty". Per pan zwracamy się również do osób, które życzą sobie utrzymania dystansu w formach grzecznościowych.

To, jak zwracać się do innych osób w pracy może sprawiać wiele problemów pracownikom. Wszak jeśli przejście na "ty" proponują nam osoby w wieku naszych rodziców, to może to sprawiać opory. Tak samo jest w przypadku, gdy nasz kolega z pracy dostał awans i jest teraz naszym przełożonym.

Per pan w pracy. Z kim przejść na ty?

Zasadę per pan w pracy stosujemy wobec naszych przełożonych, władz przedsiębiorstwa i właścicieli firmy. Zgodnie z etykietą biznesu, szef może zaproponować swoim podwładnym skrócenie dystansu i zaproponowanie formy "ty", ale ta decyzja jest autonomicznym wyborem naszego przełożonego.

Warto też pamiętać, że jeśli raz przeszło się z kimś z firmy na "ty", to obowiązuje to już na zawsze. W przypadku awansu naszego lub współpracownika nie można domagać się tego, by mówiło się do nas per pan/pani. To wbrew zasadom obowiązującym w biznesie.

Trzeba pamiętać, że w przypadku przejścia na "ty" z osobami starszymi od nas o kilkadziesiąt lat, inicjatywa należy właśnie do tych osób. Nie możemy żądać tego, byśmy mogli zwracać się do nich po imieniu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(4)
WYRÓŻNIONE
Zygz4
4 lata temu
A można mówić tato albo wujku. Co za bzdury wypisujecie.
Starszawpracy
4 lata temu
No cóż bywa i tak że pracownica starsza sporo od przełożonego musi się do niego zwracać per Dyrektorze. ale odwrotnie ta osoba zwraca się do Ciebie na Ty. Szlag mnie trafia bo bruderszaftu z nim nie piłam i nie wyraziłam zgody na takie spoufalanie. Na dodatek to osoba która nie zawaha się przy innych pracownikach że słodkim uśmiechem wbić szpilkę złośliwości.
Maranga
rok temu
Do pracy przyszła dziewczynka dwa razy młodsza ode mnie i zaczęła walić na "ty" nie tylko do rówieśników,ale i do mnie. Bez pytania czy można,bez zezwolenia z mojej strony. Bywa również zwrot " słyszysz,Anka.",albo "weź,Anka.." . Rodzice nie nauczyli kultury. Przymknęłam na to oko,ale dziewczynka nie doceniła tego,lecz pozwalała sobie i na sarkastyczne intonację . Po parę miesięcy musiałam wyraźnie przy wszystkich powiedzieć,że nie pozwalam sobie mówić na "ty". Nie mój styl,ale już mnie wyprowadziła z równowagi.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
Maranga
rok temu
Do pracy przyszła dziewczynka dwa razy młodsza ode mnie i zaczęła walić na "ty" nie tylko do rówieśników,ale i do mnie. Bez pytania czy można,bez zezwolenia z mojej strony. Bywa również zwrot " słyszysz,Anka.",albo "weź,Anka.." . Rodzice nie nauczyli kultury. Przymknęłam na to oko,ale dziewczynka nie doceniła tego,lecz pozwalała sobie i na sarkastyczne intonację . Po parę miesięcy musiałam wyraźnie przy wszystkich powiedzieć,że nie pozwalam sobie mówić na "ty". Nie mój styl,ale już mnie wyprowadziła z równowagi.
Starszawpracy
4 lata temu
No cóż bywa i tak że pracownica starsza sporo od przełożonego musi się do niego zwracać per Dyrektorze. ale odwrotnie ta osoba zwraca się do Ciebie na Ty. Szlag mnie trafia bo bruderszaftu z nim nie piłam i nie wyraziłam zgody na takie spoufalanie. Na dodatek to osoba która nie zawaha się przy innych pracownikach że słodkim uśmiechem wbić szpilkę złośliwości.
Enkipata
4 lata temu
Z własnego doświadczenia powiem, że tam gdzie było per pan, atmosfera była nieprzyjemna, tendencje do wyzyskiwania pracowników dużo wyższe a ego wyższych rangą rosło do niebotycznych rozmiarów. Jest to moim zdaniem bardzo zła praktyka zwłaszcza w firmach produkcyjnych a w transporcie doprowadza do swego rodzaju patologii. Ja Pan, ty robol.
Zygz4
4 lata temu
A można mówić tato albo wujku. Co za bzdury wypisujecie.