Na przełomie roku informowaliśmy w money.pl o tym, że Pesa Bydgoszcz zawarła w Rumunii dwie umowy na dostawę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Rumuńskich. Łączna wartość obu kontraktów to ok. 4 mld zł.
Kontrakty spółki Pesa Bydgoszcz w Rumunii
W grudniu 2023 r. Pesa zawarła umowę na dostawę dla Kolei Rumuńskich 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Inter-Regio z opcją na dodatkowe dziewięć pociągów. Następnie w styczniu 2024 r. spółka zawarła umowę na dostarczenie 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych (pociągi regionalne) dla Kolei Rumuńskich.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Początkowo, zainteresowanie przetargiem zgłosiło ośmiu producentów pojazdów szynowych, ale z uwagi na bardzo duże koszty finansowania performace bond, oprócz Pesy, jedynym konkurentem była firma Alstom. Francuska firma została wykluczona z postępowania na pojazdy regionalne ze względu na złożenie oferty niezgodnej z wymogami zamawiającego. Sąd I i II instancji potwierdził to wykluczenie. W postępowaniu na pojazdy Inter Regio zamawiający ocenił dwie oferty i wyższą ocenę otrzymała Pesa. Alstom zdecydował się odwołać od tych rozstrzygnięć do KIO (Krajowej Izby Odwoławczej – przyp. red.), obydwa odwołania zostały odrzucone, a zamawiający zdecydował się na podpisanie umów z Pesą – wyjaśnia Jan Bończyk.
Dyrektor wyjaśnił, że prawo rumuńskie zapewnia, iż zamawiający – po odrzuceniu protestu przez KIO – może podpisać umowę z wybranym wykonawcą. Nie musi czekać na dalszą możliwość odwoływania się przez innego uczestnika postępowanie. Na podstawie tego prawa Koleje Rumuńskie podpisały umowę z Pesą.
Sąd nakazuje ponowne rozpatrzenie oferty Pesy
– Mimo tych okoliczności Alstom zdecydował się na dalszą walkę na drodze sądowej o te zamówienia. W przetargu na pojazdy Inter Regio w KIO Alstom przegrał, sąd II instancji nakazał zamawiającemu ponowną ocenę oferty Pesy w zakresie tylko jednego z wielu kwestionowanych przez Alstom punktów – kalkulacji kosztów utrzymania. Pesa przesłała zamawiającemu wyjaśnienia w dniu 3 kwietnia i czeka na ponowną ocenę uzasadnienia kosztów utrzymania. W tym postępowaniu oferta Alstomu, która zajęła drugie miejsce w przetargu jest nadal aktualna, ale do momentu rozstrzygnięcia umowa z PESA jest ważna i obowiązuje – wyjaśnia dyrektor.
W zamówieniu na pojazdy Regio, zarówno KIO, jak i sądy II instancji potwierdziły, że oferta Alstomu jest skutecznie wykluczona. Mimo że francuski producent nie ma szans na uzyskanie tego zamówienia, stara się doprowadzić, do unieważnienia postępowania. W KIO Alstom przegrał, sąd II Instancji podobnie, jak w przypadku postępowania na pojazdy Inter Regio, nakazał ponowną ocenę ofert, ale nie ma jeszcze uzasadnienia wyroku sądu, więc nie wiemy, w jakim zakresie. W tym postępowaniu jedyną ofertą jest ta złożona przez Pesę, a umowa z Pesą jest ważna i obowiązuje – podkreśla Jan Bończyk.
Przekazał też, że po doręczeniu uzasadnienia wyroku sądu II instancji możliwe będzie podjęcie przez Urząd ds. Reformy Kolejnictwa (ARF) dalszych działań i przeprowadzenie ponownej oceny oferty Pesy.
Umowy Pesy są zagrożone?
– Prawdopodobnie w ramach ponownej oceny oferty ARF zwróci się do Pesy o udzielenie szczegółowych wyjaśnień w zakresie kwestii wskazanych w uzasadnieniu wyroku. Na czas ponownej oceny oferty realizacja podpisanej umowy na dostawę 62 ezt może zostać zawieszona. Obecnie nie ma podstaw do rozwiązania ani unieważnienia umowy. Po ponownej ocenie oferty Pesy okaże się, czy zostanie ona ponownie wybrana, czy też postępowanie przetargowe będzie unieważnione – kończy dyrektor.
Wcześniej rumuński serwis economedia.ro przekazał na podstawie własnych ustaleń, że umowa podpisana z Pesą na 62 pociągi krótkodystansowe może zostać anulowana, po tym, jak Sąd Apelacyjny w Bukareszcie uwzględnił apelację Alstomu.