Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

Pesa szykuje się do realizacji ogromnego kontraktu. Wykoleić go może tylko szalejąca drożyzna

9
Podziel się:

W ramach opcji Pesa wyprodukuje pojazdy dla Kolei Dolnośląskich. Na drodze do jego realizacji stanąć mogą jednak rosnące ceny stali i innych materiałów. Producent negocjował warunki umowy jeszcze przed rozpędzeniem się inflacji i brakami surowców na światowych rynkach. Dlatego też będzie musiał się postarać, aby kontrakt był rentowny - pisze "Puls Biznesu".

Pesa szykuje się do realizacji ogromnego kontraktu. Wykoleić go może tylko szalejąca drożyzna
Pesa przygotuje kolejne tabory dla Kolei Dolnośląskich (Materiały prasowe)

"PB" pisze, że kontrakt Pesy i Kolei Dolnośląskich na dostawę pojazdów Elf II może być wart nawet 725 mln zł. Zamówienie dotyczyło zakupu pięciu pociągów.

KD zamierzają zamówić kolejne pojazdy

Dzienik przypomina, że zamówienie podstawowe dotyczyło pięciu pociągów. Rok temu jednak przewoźnik z Dolnego Śląska zamówił również osiem pojazdów z przewidzianej w kontrakcie opcji.

Jeden pojazd Elf II wyceniono na 29 mln złotych. To oznacza, że całe wcześniejsze zakupy były warte 377 mln złotych.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Zobacz także: "Tarcza antyputinowska" wspomoże gospodarkę? Ekspert: Trzeba się wziąć do roboty

Teraz Koleje Dolnośląskie zamierzają zamówić kolejne maszyny z opcji. W grę wchodzi zamówienie aż 12 pociągów - wynika z informacji "PB". Przy wskazanej wyżej cenie za sztukę wartość kontraktu można szacować na 348 mln złotych.

Zmieniła się sytuacja rynkowa

Problem jednak tworzy obecna sytuacja rynkowa, a właściwie: koszty materiałów, robocizny, energii. W zasadzie wszystko poszło w górę, a umowę obie strony zawarły jeszcze we wrześniu 2020 r.

"PB" zauważa, że obecnie za tonę grubej blachy konstrukcyjnej, używanej do produkcji pociągów, trzeba zapłacić ponad 10 tys. złotych. W ubiegłorocznym sezonie jej cena była nawet o połowę tańsza, a 2020 r. - nawet czterokrotnie.

Dlatego też obie strony prowadzą dialog dotyczący szczegółów zamówienia. Wszystko po to, by jego realizacja opłacała się obu stronom.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
WYRÓŻNIONE
!!!
3 lata temu
Najpierw to ta blacha za 10 tys za tonę musi być dostępna i to przez cały okres obowiązywania kontraktu. Powodzenia przy kolejnych zmianach PISowskiego ładu.
Bbbbb
3 lata temu
Jak w 2020r kg blachy kosztował 2,5zł to ja jestem święty turecki.
Sooter
3 lata temu
A co z katastrofem smoleńskim ?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (9)
Flatower
3 lata temu
Jesli to sprawa cen komponentów to pozostali dostawcy teź to mają.Trzeba więc konkurencyjnosc oprzec na czym innym niż cena stali i prądu. Na wydajności pracy, organizacji, oszczedosci materiałow. A z tym w PESA słabiutko, ich flagowe tramwaje to góry stali!
Kaa
3 lata temu
Tylko ludzie płacą tyle samo od 5 lat prawie najniższą krajową (1 zł więcej na godzinę)
zorro
3 lata temu
Elf I był ładniejszy
Sooter
3 lata temu
A co z katastrofem smoleńskim ?
ddd
3 lata temu
W tym kraju nic juz się nie da robić. Gospodarka juz lezy.