Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

PGNiG zwiększa niezależność energetyczną. Rusza budowa trzeciego gazowca

88
Podziel się:

W ramach aktualnej polityki energetycznej Polska dużą część potrzebnego nam gazu ziemnego chce sprowadzać w skroplonej formie za pomocą specjalnie zbudowanych do tego celu statków. Dwa pierwsze są już w budowie i wejdą do użytku już w przyszłym roku, w piątek zaczęła się natomiast budowa trzeciej jednostki. W sumie Polska chce mieć osiem takich tankowców.

PGNiG zwiększa niezależność energetyczną. Rusza budowa trzeciego gazowca
Na razie PGNiG czarteruje gazowce. Na zdjęciu statek Maran Gas Apollonia z pierwszym ładunkiem z amerykańskiego terminalu nad Zatoką Meksykańską zawijający do gazoportu w Świnoujściu, 14 maja 2022 roku (PGNiG)

29 lipca w stoczni w Korei Południowej odbyła się inauguracja prac nad budową trzeciej jednostki do przewozu LNG, zamówionej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo - poinformowała w piątek spółka. Gazowiec ten będzie mieć pojemność 174 tys. m sześc. skroplonego gazu ziemnego i zgodnie z planami ma zacząć pracować w 2024 roku.

- Rozwój floty transportowej to dla PGNiG jeden z kluczowych elementów budowania bezpieczeństwa energetycznego opartego między innymi na imporcie do Polski skroplonego gazu ziemnego - powiedziała cytowana w komunikacie prezes PGNiG Iwona Waksmundzka-Olejniczak.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - relacja 2 dzień

Powstanie osiem gazowców

- Gazowce te pozwolą nam obsłużyć zarówno kontrakty długoterminowe na dostawy LNG ze Stanów Zjednoczonych, które wejdą w życie z początkiem przyszłego roku, jak też ładunki spotowe. Umożliwią także bardziej efektywne działanie PGNiG na globalnym rynku LNG - dodała. W sumie PGNiG chce mieć osiem własnych tankowców. Będą one dostarczały gaz do terminalu LNG w Świnoujściu. Realizacja całego zlecenia zajmie jeszcze trzy lata, natomiast dwa pierwsze statki mają zacząć przewozić skroplony gaz już w przyszłym roku.

Pierwszy, który ma zostać nazwany imieniem Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, zwodowany został w czerwcu tego roku. Teraz trwają prace wyposażeniowe związane z montażem zbiorników i pozostałej części instalacji gazowej. Kolejny etap zakłada przeprowadzenie prób morskich gazowca, które zweryfikują jego możliwości manewrowe. Stępka pod drugi statek - "Grażyna Gęsicka" - położona została kilka tygodni temu. Obie jednostki wejdą do użytku w przyszłym roku. Co ciekawe, gazowce te będą pływać pod francuską banderą.

Polska stawia na LNG

Przy użytkowaniu gazowców PGNiG ma współpracować z wyspecjalizowanymi spółkami armatorskimi: Knutsen OAS Shipping oraz Maran Gas Maritime. Statki będą przede wszystkim wykorzystywane do obsługi długoterminowych kontraktów na zakup LNG z USA. Podpisane do tej pory umowy z amerykańskimi producentami skroplonego gazu ziemnego przewidują dostawy ok. 9 mld m sześc. tego surowca (po regazyfikacji).

PGNiG przypomniało, że zwiększyło dostawy do Polski już w pierwszej połowie tego roku. To odpowiedź na potrzebę intensyfikacji dostaw w związku z inwazją Rosji na Ukrainę oraz przerwaniem dostaw gazu do Polski przez gazociąg jamalski.

Na razie, dla optymalnego wykorzystania przepustowości terminalu LNG w Świnoujściu, PGNiG wyczarterowało trzy jednostki na mocy umów krótkoterminowych. Pierwsza taka dostawa zrealizowana została w maju. Metanowiec "Maran Gas Apollonia" dostarczył wówczas ponad 65 tys. ton LNG z terminalu Calcasieu Pass w Luizjanie należącego do amerykańskiej spółki Venture Global LNG.

Obecnie, po rozbudowie, gazoport w Świnoujściu ma przepustowość 6,2 mld metrów sześciennych gazu rocznie wobec 5 mld z okresu sprzed rozbudowy. W 2024 roku ma zostać ponownie rozbudowany i będzie w stanie przyjąć w ciągu roku 8,3 mld metrów sześciennych gazu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(88)
WYRÓŻNIONE
tut
2 lata temu
Przykro ,ze te statki buduja obce stocznie. Ja emerytowany stoczniowiec /1964r jak zaczalempracena stoczni/ pamietam polskie stocznie . Budowano rowniez gazowce /stocznia Komuny paryskiej w Gdyni/ ,budowano bazy rybackie /stocznia imm Lenina w Gdansku/ .ja budowalem pierwszy suchy dok chyba 1965 albo 1966r/ w GSR. Dzis nie ma po tym zadnego siladu. Przykro a trzeba bylo po transformaacji ustrojowej zmienic na tych stoczniaach organizacje pracy .Fakt wiazala sie to z redukcja zatrudnienia ale np w Rostoku stocznia dalej funkcjonuje i nawet budowala dla Rosji statki do przeplywania „“droga polnocna“ tz ze wzmocnionym kadlubem . A mogla by to robic Polska. Dzis w Gdansku i Gdyni nie ma juz fachowcow ,nie ma szkolnitwa co by do pracy w stoczniach przygotowywalo absolwentow. Dzis w Pl jest wiecej ministrantow ale oni nie zbuduja statkow co najwwyzej moga zasipiewac wam „barke“. amen
wPiSdu
2 lata temu
Wielkie to szczęście, że go w Korei budują (zwłaszcza, że Południowej), bo w Polsce by mu stępka zardzewiała.
A czemu
2 lata temu
Panie Premierze Morawiecki stępek pod gazowce nie położono w stoczni radomskiej?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (88)
szrek
2 lata temu
brawo rząd
dumdum
2 lata temu
bedzie tak jak z promem a raczej stępką ,poswieconą,poblogoslawioną i sam kłamczuszek mateusz to zainiciowal . dzisiaj stępka jest juz na zlomie , skorodwala . tak bedzie tym razem. nieudacznicy niczego nie sa wstanie zrobic jak nalezy !
gucio
2 lata temu
biskup musi poświęcic stępki tych gazowców tak jak stępke promu w Szczecinie
dsfdfghg
2 lata temu
a polskie stocznie? BUHAHHAHAHAHAHAHA
SMOKU
2 lata temu
To PGNiG zamawia statki w Korei Południowej a nie w Stoczni Szczecińskiej ? Co na to sympatycy PISu ? Może do niektórych dotrze jak rząd kłamie ?
...
Następna strona