Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Łukasz Kijek
Łukasz Kijek
|
aktualizacja

Piekło na Rodos. "Rząd powinien wziąć odpowiedzialność"

550
Podziel się:

W przypadku wystąpienia pożarów biura podróży nie mają możliwości, żeby ewakuować ludzi - mówi w rozmowie z money.pl Marcin Małysz, prezes biura podróży Exim Tours, odpowiadając na zarzuty, że niektórzy wczasowicze zostali bez opieki touroperatorów. Jak zaznacza, z pomocą dla Polaków w Grecji powinien przyjść rząd.

Piekło na Rodos. "Rząd powinien wziąć odpowiedzialność"
Tysiące osób musiało być ewakuowanych z wyspy Rodos po tym, jak wybuchły tam pożary (GETTY, 2023 Anadolu Agency)

Łukasz Kijek, szef redakcji money.pl: Ilu klientów prosiło was o pomoc w związku z pożarami na Rodos?

Marcin Małysz, prezes Exim Tours: Dokładnie trzy rezerwacje, klientów z trzech pokoi przenosiliśmy ze środkowej części wybrzeża bardziej na północ. Nawet nie do końca chodziło o zagrożenie pożarem, ale o dym, który rozprzestrzeniał się w tym kierunku. Ze wszystkimi naszymi klientami mieliśmy i mamy kontakt.

Dym to jedno, ale problemem może być też brak prądu.

Tak, właśnie ci klienci skarżyli się również na okresowe braki prądu i brak wody, więc prewencyjnie już w sobotę przynieśliśmy te osoby bardziej na północ.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Czy ktoś z waszych klientów musiał być ewakuowany ze strefy zagrożenia?

Bezpośrednio w południowej części wyspy, która jest trawiona pożarami, nie mieliśmy klientów. Również w tych hotelach, które częściowo ucierpiały, nie było turystów, którzy pojechali z naszym biurem.

Dlaczego ze względu na pożary nie wstrzymacie wycieczek na Rodos?

Obecnie na południe wyspy Rodos nie wysyłamy klientów, ale też nie mieliśmy tam dużej liczby rezerwacji na najbliższe dni. Nasi klienci mają rezerwacje w północnych częściach wyspy, które funkcjonują właściwie w stu procentach normalnie i gdyby nie doniesienia medialne, to myślę, że większość z nich nawet nie zdawałaby sobie sprawy z tego, że taka sytuacja po prostu ma miejsce.

Czy w związku z pożarami sami klienci odwołują wyjazdy?

Do klientów, którzy w najbliższych dniach mają wylatywać do Grecji, wysłaliśmy SMS-y z informacjami na temat bieżącej sytuacji. Zaleciliśmy im również, aby upewnili się, że posiadamy do nich niezbędne telefony kontaktowe, adresy mailowe, tak żebyśmy w razie potencjalnego zagrożenia mogli jak najszybciej reagować i przekazywać informacje.

Tylko tyle?

Ze względu na okresowe braki w dostępie do prądu zaleciliśmy też podróżującym, żeby posiadali ze sobą naładowane powerbanki, aby w przypadku rozładowania telefonu mimo wszystko mieli oni możliwość naładowania smartfonów. Warto też zarejestrować się w aplikacji Odyseusz, która została przygotowana przez MSZ, w razie zagrożenia dostaniemy niezbędne komunikaty. Poza tym w Grecji, podobnie jak w Polsce, działa SMS-owy alert. Podkreślam jeszcze raz, że w północnej części wyspy, czyli tam, gdzie są nasi klienci, w niewielkim stopniu lub w ogóle nie są odczuwalne problemy.

Wielu klientów w mediach społecznościowych skarży się, że zostali pozostawieni bez opieki biur podróży. Jak pan się do tego odniesie jako przedstawicieli branży?

Branża jest przygotowana do tego typu zdarzeń kryzysowych, ale pamiętajmy, że w przypadku wystąpienia np. pożarów biura podróży nie mają możliwości, żeby np. ewakuować ludzi z danego obszaru.

W przypadku Rodos pojawiało się w internecie wiele komentarzy, że biura podróży nie robią nic, nie wysyłają swoich autokarów, nie ma kontaktu z rezydentami.

To tak nie działa. W momencie, kiedy jest odcięta droga dojazdowa, jest zakaz dojazdu. Choćby biuro bardzo chciało, to nie jest w stanie w to miejsce po prostu dojechać. Tym zajmują się odpowiednie służby, które są do tego przeszkolone i również posiadają odpowiedni sprzęt, żeby taką ewakuację po prostu przeprowadzić. Pomimo najszczerszych chęci w wielu przypadkach po prostu to nie było też możliwe. Widziałem też jakieś informacje, że jest brak kontaktu z biurem i nie można się dodzwonić. W niektórych obszarach po prostu nie działały telefonu komórkowe. Więc to też nie jest tak, że ktoś siedział z założonymi rękami przy basenie i nie chciał pomóc, tylko po prostu nie było możliwości, żeby nawet odebrać ten telefon, bo on po prostu nie funkcjonował. W takich przypadkach przede wszystkim to jest zadanie lokalnych służb, a biuro podróży może jedynie wspomagać.

Czyli uczciwie: klienci, którzy jadą w takie miejsca, muszą mieć świadomość, że w sytuacji kryzysowej kontrolę nad nimi przejmują władze lokalne?

Rodos akurat jest takim przykładem. Z powodu pożarów drogi dojazdowe z każdej strony były zamknięte i żaden pojazd cywilny nie mógł tam po prostu się przebić. Służby kierują całą akcją i nie mogą narażać kolejnych osób, dlatego właśnie ewakuacją zajmowały się lokalne służby.

Czy zagrożenie pożarami, silne zadymienie i brak prądu to są argumenty, na podstawie których można domagać się roszczeń i odszkodowania?


Każdy przypadek i każdą sytuację należy rozpatrywać w sposób indywidualny.

To mało konkretna odpowiedź.

Pamiętajmy, że Rodos to jest jednak spora wyspa. Mamy też przecież w Polsce przykład pożaru, który był w okolicach Zielonej Góry, gdzie paliło się składowisko odpadów i to też nie jest tak, że w takim razie klienci, którzy chcieliby przejechać do Wrocławia, mogą do niego nie jechać z tego względu. W każdym przypadku trzeba mieć na uwadze, że mogą występować pewnego rodzaju nieprzewidywalne zjawiska.

No tak, ale niektórzy klienci mogą po prostu nie chcieć pchać się w ten rejon świata, gdzie szaleją pożary.

Klienci, którzy mieli zaplanowane wakacje na południu, na pewno będą dostawać możliwości, aby odstąpić od umowy, zmienić termin, dostać zwrot środków czy wybrać sobie voucher i wykorzystać go w późniejszym terminie.


Zwrócę uwagę na to, że polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie wydało komunikatu, w którym zaleca, by nie podróżować na przykład na Rodos. A brytyjskie MSZ taki komunikat wydało.

I jakie to ma znaczenie?

Chodzi o odpowiedzialność. Wydaje mi się, że w niektórych przypadkach polski rząd powinien wziąć także odpowiedzialność. Przygotować ewentualnie samoloty ewakuacyjne, aby klienci, którzy nie chcą faktycznie kontynuować wakacji, mieli możliwość powrotu do kraju i nie płacić po prostu za to. To jest kwestia wysokich kosztów. Branża turystyczna była bardzo dotknięta pandemią, odwołaniem lotów, zamykaniem granic etc. No nie do końca powinna za każdym razem być tym dalej obciążana.

No ale macie Fundusz Gwarancyjny.

Tak, ale zapewne znów słyszymy to samo.

Czyli co?

Jak potrzebujecie pieniędzy, to możemy wam je po prostu pożyczyć, a później oddacie. Osobiście nie wierzę w to, że zostanie cokolwiek sfinansowane przez instytucje państwowe, które do tego powinny być powołane. Tu chodzi nie tylko o klientów biur podróży, tam jest mnóstwo osób, które przebywają samodzielnie. Oni również w niektórych przypadkach mogą potrzebować po prostu pomocy, mogą też nie mieć środków, czy nie mieć nawet możliwości powrotu. Najbliższe samoloty będą wyprzedane, więc jeżeli ktoś będzie potrzebował faktycznie wrócić, może być to naprawdę utrudnione albo bardzo kosztowne.

Rozmawiał Łukasz Kijek, szef redakcji money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(550)
WYRÓŻNIONE
Anna
rok temu
JAK TO RZĄD MA Z MOICH PIENIĘDZY ŚCIĄGAĆ MILONERÓW Z GRECJI ? NIE MA TO MOJEJ ZGODY, BIURA PODRÓŻY NIECH ICH ŚCIĄGAJĄ !
Observer
rok temu
Biura podróży nic nie mogą ubezpieczyciele niewiele mogą za to kasę brać mogą dlaczego do tego interesu mam dopłacać z moich podatków
rozwiązanie
rok temu
Turoperatorów już całkiem POgięło. Rzad ma płacić z moich podatków za ich nieudolność i fanaberie wczasowiczów ? Nie wiem na co się jedni z drugimi umawiali ale podatników i rządu do tego niech nie mieszają ! Jeśli turoperatorzy nie wywiązują się z umowy to zająć ich majątek i pokryć straty wczasowiczów a oszustów do prokuratora i do pierdla.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (550)
skandal
rok temu
JASNE FORSA ZGARNIETA A TERAZ NIECH DALEJ ODPOWIADA RZĄD.
wiadomo
rok temu
Że zyski są biura podróży a kłopoty są państwa
Qbant
rok temu
Nie pitolcie ludzie farmazonów. Fundusz Gwarancyjny to taki twór żeby państwo mogło z niego pokrywać koszty takich sytuacji. Płacą go biura podróży, a więc każdy Kowalski kupujący usługę. 100 Kowalskich płaci, jest dobrze, pieniążki wpływają rząd zadowolony, jeden Kowalski potrzebuje pomocy i cyrk, okazuje się, że pieniądze wirtualne, bo rząd je dawno przepuścił, więc za pomoc Kowalskiemu trzeba zapłacić jakimiś innymi pieniędzmi, których też nie ma. Kowalskiego odsyła się do biura podróży, ubezpieczyciela ( jak wykupił opcję), cokolwiek, aby Kowalskiego się pozbyć. Jak sprawa medialna to pech, zaciskamy zęby i markujemy jakieś ruchy
PPP
rok temu
W poniedziałek wylatywałem do Albanii z Poznania, obok jakby nic się nie działo odprawiani byli ludzie na Rodos. Jeżeli biura nadal wysyłają tam ludzi, to niech biura też za to zapłacą.
Gosia
rok temu
A dlaczego to rząd jest winien,rząd wysyła na wakacje,niech poczuwa się biuro podróży
...
Następna strona