W następstwie wycofania przez PE skargi, przewodniczący TSUE zamknął sprawę dotyczącą stosowania mechanizmu warunkowości w sprawach związanych z praworządnością.
Parlament Europejski pozwał w październiku 2021 roku Komisję Europejską do TSUE za to, że nie stosuje ona rozporządzenia ws. mechanizmu warunkowości w budżecie UE. Kilka miesięcy później TSUE oddalił skargę Węgier i Polski dotyczącą także mechanizmu warunkowości. Oba kraje wykazywały, że w traktatach unijnych nie ma właściwej podstawy prawnej do przyjęcia tej zasady. Polska i Węgry przekonywały także, że UE przekracza przyznane kompetencje. Oba kraje domagały się stwierdzenia nieważności mechanizmu.
TSUE nie zgodził się z tymi argumentami i orzekł, że mechanizm został przyjęty w zgodzie z Traktatem o UE i nie przekracza granic kompetencji przyznanych UE oraz szanuje zasadę pewności prawa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mechanizm warunkowości to obowiązująca od stycznia 2021 r., ale jeszcze nigdy nie stosowana procedura zakładająca zawieszenie lub ograniczenie wypłaty środków europejskich do kraju, w którym KE stwierdza naruszenia praworządności mające wpływ na finanse UE.
Ewentualne zawieszenie lub zmniejszenie płatności musi zostać zatwierdzone przez Radę Europejską większością kwalifikowaną — w praktyce oznacza to zgodę co najmniej 15 z 27 państw członkowskich.