Od czwartku (1 października 2020 r.) można składać już wnioski o zwrot zaliczek pobranych przez biura podróży. W związku z kryzysem wywołanym pandemią COVID-19, decyzją rządu i parlamentu, biura miały wydłużony do 194 dni czas na zwrot pieniędzy.
Obsługa wniosków odbywa się wyłącznie drogą elektroniczną, za pośrednictwem portalu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Wniosek można pobrać tylko jeśli posiada się już indywidualne konto w Funduszu.
Jak informuje UFG, do środy w ich systemie zarejestrowało się już 200 tys. osób. Fundusz dysponuje kwotą 300 mln zł. Pieniądze będą wypłacane tylko do czasu wyczerpania się tej puli, warto więc się pospieszyć.
Co ważne, Fundusz wypłaci pieniądze tylko tym turystom, którzy będą uwidocznieni na listach przesłanych im z biur podróży. Jeśli biuro podroży już nie istnieje lub jest z nim utrudniony kontakt, należy zwrócić się o pomoc do urzędu marszałkowskiego, na którego terenie działało.
Na zwrot zaliczek mogą liczyć zarówno ci, którzy wpłacali środki bezgotówkowo, jak i te osoby, które dokonały wpłat gotówkowych. W tym ostatnim przypadku jest jednak warunek: zwrot nastąpi, o ile agent przekazał wpłatę również bezgotówkowo do organizatora imprezy.
- To istotne, bo organizator może złożyć wniosek do nas tylko wtedy, jeśli przyjął płatność bezgotówkowo – przypomina Damian Ziąber, rzecznik prasowy UFG.
Albo voucher, albo gotówka
O zwrot pieniędzy mogą ubiegać się tylko ci, którzy nie dostali wcześniej od biura podróży zwrotu środków, nie przyjęli vouchera, nie skorzystali z procedury "charge back", czy też nie otrzymali w zamian innej imprezy.
Co ważne, nie można teraz zwrócić vouchera i ubiegać się o zwrot gotówki.
Fundusz wymaga, by do wniosku dołączyć stosowne oświadczenie potwierdzające te informacje pod odpowiedzialnością karną. Bez niego wniosek może zostać odrzucony.
O zwrot pieniędzy może występować tylko ta osoba, z którą była zawarta umowa. Jeśli wpłaty zaliczki dokonywała inna osoba, nie otrzyma ona zwrotu na swoje konto. Pieniądze zostaną przekazane tylko stronie umowy. Co ważne, nie można też ustanowić w tym procesie pełnomocnika.
Jeśli wpłaty były dokonane w obcej walucie, Fundusz przeliczy je po kursie NBP z dnia wejścia w życie ustawy, czyli 1 października 2020 r.
Jeśli w kwocie zaliczki było wliczone obowiązkowe ubezpieczenie, Fundusz je zwróci. Jeśli było wykupione dodatkowe, dobrowolne - nie będzie za nie zwrotu.
Zgodnie z ustawą (tzw. małą tarczą dla turystyki), Fundusz ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku, a następnie kolejnych 14 dni na zwrot środków na wskazane we wniosku konto bankowe.
Uwaga na datę
By przyspieszyć procedurę, warto przed złożeniem wniosku skontaktować się z biurem podróży i ustalić z nim szczegóły. Szczególnie problematyczne może okazać się ustalenie daty odstąpienia od umowy.
Pocieszające jest to, że błędnie wypełniony wniosek można poprawiać do skutku.
Największy touroperator na polskim rynku, Itaka, już skorzystała z pomocy Funduszu i wyręczyła swoich klientów.
- Od momentu podpisania ustawy jesteśmy w ścisłym kontakcie z naszymi klientami, informując ich o procedurze składania wniosków i służąc pomocą. W pierwszym dniu przyjmowania wniosków, a bardziej precyzyjnie jeszcze tej nocy, złożyliśmy wnioski dla ok. 50 tysięcy naszych klientów – informuje wiceprezes Itaki, Piotr Henicz.
Wielu biurom korzystanie z Funduszu Zwrotów się jednak nie opłaca. Jest to oprocentowana pożyczka, a nie dotacja.
- Turystyczny Fundusz Gwarancyjny na pewno ucieszył wielu organizatorów turystyki w Polsce, to narzędzie, które pomoże klientom odzyskać środki z biur, które nie są w stanie ich wypłacić samodzielnie. Exim Tours nie będzie jednak korzystał z tego rozwiązania. Wszystkie pieniądze zawracamy naszym klientom w ustawowym terminie (tj. 180 +14 dni) z własnych środków – informuje Marcin Małysz, dyrektor produktu z Exim Tours.
Co zrobić, by skutecznie złożyć wniosek? Wystarczy wejść na podstronę Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, wybrać opcję "zaloguj się", a następnie przycisk "obywatel". Po wygenerowaniu loginu, hasła oraz zarejestrowaniu się, można z konta pobrać elektroniczny wniosek i wypełnić go zgodnie z instrukcją.
W razie problemów technicznych z założeniem konta lub złożeniem wniosku można skorzystać z pomocy urzędników.
Fundusz uruchomił specjalną infolinię, dwa numery telefonu 22 445 12 34 lub 22 255 23 23 (czynne od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 2).