Do budowy dróg stosowane są dwa materiały budowlane: asfalt i beton. Produkcja mieszanek mineralno-asfaltowych jest procesem energochłonnym, wymagającym użycia dużej ilości energii do osuszenia i podgrzewania kruszywa, co przynosi dużą emisję CO2 i wpływa na wysoki koszt wykonania nawierzchni asfaltowej. Natomiast beton jest drugim po wodzie najczęściej stosowanym materiałem budowlanym na świecie. Tak duża skala jego zastosowania w połączeniu z emisyjnością powoduje, że odpowiada on za 8–10% emisji CO2.
STRABAG na powstającym obecnie odcinku A2 Siedlce Zachód-Malinowiec po raz pierwszy w Polsce zastosował niskoemisyjny beton oraz mieszankę mineralno-asfaltową. Ciąg główny powstaje w nawierzchni betonowej, a drogi techniczne oraz wiadukty budowane są z wykorzystaniem nawierzchni asfaltowej.
Ograniczenie emisji i inne korzyści
Branża budowlana wraz z cementową podejmują wiele inicjatyw mających na celu obniżenie śladu węglowego w całym łańcuchu wartości, począwszy od produkcji klinkieru, a skończywszy na działaniach związanych z konstrukcją budowlaną i jej ewentualną rozbiórką czy recyklingiem. Jednym z przykładów jest zastosowanie do budowy nawierzchni drogowych mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego, który pozwala na ograniczenie emisyjności cementu nawet o 30% względem stosowanego do tej pory materiału. Przekłada się to w znaczącym stopniu na obniżenie śladu węglowego dróg. STRABAG jest jedyną w Polsce firmą, która rozpoczęła stosowanie cementów niskoemisyjnych i to po raz pierwszy na budowie autostrady. 19 km dwujezdniowej nawierzchni wykonywane jest w technologii betonowej z wykorzystaniem materiału o obniżonym śladzie węglowym, wyprodukowanym przez Cement Ożarów SA. Ponadto wykorzystanie niskoemisyjnego betonu ma także zalety związane z poprawą bezpieczeństwa. Tak wybudowana nawierzchnia jest jaśniejsza od powstałych do tej pory, przez co jest lepiej widoczna dla kierowców. Co więcej, ten rodzaj betonu pomaga redukować tzw. efekt miejskiej wyspy ciepła, a także przekłada się na ograniczenie kosztów związanych z oświetleniem drogi na węzłach i poprawia widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych.
Bardziej ekologiczny i trwały asfalt
Na zaprojektowanych poza ciągiem głównym A2 drogach technicznych, dojazdowych oraz wiaduktach, z nawierzchnią asfaltową, również wykorzystano rozwiązanie pozwalające na zmniejszenie śladu środowiskowego.
Warm Mix Asphalt jest technologią umożliwiającą obniżenie temperatur produkcji i wbudowania mieszanki przez zmniejszenie napięcia powierzchniowego na styku kruszywa z asfaltem oraz zmniejszenia lepkości asfaltu, którym otaczane jest kruszywo. Zastosowanie niewielkiej ilości wody do spieniania asfaltu w procesie wytwarzania umożliwia obniżenie temperatury produkcji o ok. 20 °C w porównaniu z tradycyjną technologią na gorąco, co powoduje, że jest procesem ekonomicznym i ekologicznym. Wytwarzanie mieszanek mineralno-asfaltowych w niższych temperaturach umożliwia zmniejszenie ilości paliwa wykorzystywanych w procesie produkcyjnym.
Jednym z kluczowych aspektów tej technologii jest również opóźnienie starzenia się asfaltu. W praktyce oznacza to, że nawierzchnie wykonane w technologii spienionej są trwalsze i mniej podatne na degradację w dłuższym okresie eksploatacji.
Obniżenie temperatur produkcji prowadzi również do znaczącego zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery. W szczególności dotyczy to emisji CO2, który jest jednym z głównych gazów odpowiedzialnych za efekt cieplarniany, jak również emisji NOx (tlenków azotu) i SOx (tlenków siarki).
W stronę neutralności klimatycznej
STRABAG, jako lider runku budowalnego w Polsce i Europie, zamierza wyznaczać trendy stawiając na stosowanie zarówno niskoemisyjnych cementów, jak też materiałów pochodzących z recyklingu oraz obniżanie temperatur przy produkcji mas. Są to rozwiązania, które w najbliższych latach będą coraz częściej wykorzystywane w budownictwie, wpływając pozytywnie na środowisko. Jak podkreśla STRABAG, innowacyjne podejście do wykonywania niskoemisyjnych nawierzchni drogowych wpisuje się w strategię, która zakłada osiągnięcie przez firmę neutralności klimatycznej do 2040 roku.
Materiał sponsorowany przez STRABAG