- Dlatego naszym zdaniem liberalizacja, nawet czasowa, ograniczenia handlu w niedziele zaszkodzi małym polskim sklepom, które często walczą o przetrwanie - wskazał Maciej Ptaszyński w rozmowie z Polską Agencją Prasową.
To odpowiedź wiceprezesa PIH na sygnały płynące z rządu. We wtorek wicepremier Jarosław Gowin zapowiedział, że będzie rozmawiać z branżą o przyszłości zakazu handlu.
- [Rozmowy - red.] dotyczą limitu osób w sklepach czy godzin dla seniorów. Powraca też kwestia zakazu handlu w niedzielę i jego ewentualnego złagodzenia - tłumaczy Gowin.
Ptaszyński zwrócił uwagę, że wicepremier ostatni raz konsultował się z Polską Izbą Handlu 19 października. Od tamtego momentu nie było żadnych sygnałów ze strony rządu o nowych rozwiązaniach dla handlu.
Wiceprezes PIH zwraca też uwagę, że trend w innych państwach jest inny. Np. Cechy zamykają sklepy w niedziele, a ma to właśnie związek z pandemią. Dlatego niedziele handlowe w Polsce nie tylko zachęcą obywateli do wychodzenia z domów, ale też umocnią dyskonty kosztem małych i średnich przedsiębiorców.
Sprawdź: Zamknięcie galerii handlowych kolejnym etapem pełzającego lockdownu. Decyzja zapaść może na dniach
- Apelujemy do rządu o rozwagę w tej kwestii i utrzymanie regulacji w obecnym kształcie - podkreślił rozmówca PAP.
Ptaszyński nie zgadzał się z liberalizacją zakazu handlu już w połowie października, kiedy to rząd ogłosił powrót tzw. godzin dla seniorów. Wiceprezes PIH krytycznie również odnosił się do koncepcji, która w założeniu miała ułatwiać życie najstarszym.
Czytaj więcej o godzinach dla seniorów: Sklepy mają dość. Tak zakupy robią seniorzy. "To się musi zmienić"
To podobne stanowisko do tego, które prezentuje handlowa "Solidarność". - Nie ma żadnych: ani ekonomicznych, ani zdrowotnych powodów, by w czasie epidemii znieść zakaz handlu - tłumaczył w rozmowie z money.pl jej przewodniczący Alfred Bujara.
Polska Izba Handlu jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego, działa od 1997 roku. Zrzesza około 30 tys. sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG i firmy usługowe