PIP skupi się w przyszłym roku na trzech kwestiach. Pierwszą z nich są kontrole i działania prewencyjne dla sektora budowlanego. Drugą - kontrola zagrożeń chemicznymi czynnikami środowiska pracy. Jako ostatnią ze strategii Inspekcja wymienia "wzmożony nadzór nad zakładami pracy, gdzie istnieje szczególnie duże ryzyko zawodowe w związku z wysokimi przekroczeniami norm czynników szkodliwych dla zdrowia oraz wysokimi wskaźnikami wypadkowości".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowe zadania PIP
PIP przekazała, że w 2023 roku będzie realizowała nowe działania wynikające z ustawy o emeryturach pomostowych.
"Zwiększy się zatem rola inspektora pracy, co jest istotne w kontekście postępowania toczącego się przed organem rentowym. Wskutek nowelizacji ustawy o emeryturach pomostowych organ ten będzie miał obowiązek zawieszenia postępowania w sprawie emerytury pomostowej, gdy będzie prowadzone postępowanie w sprawie kontroli wykazu stanowisk pracy lub ewidencji pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach, lub o szczególnym charakterze (pod warunkiem że postępowanie prowadzone przez inspektora pracy będzie mogło wpłynąć na ustalenie prawa do emerytury pomostowej)", czytamy w komunikacie Głównego Inspektoratu Pracy.
Dodatkowo po wejściu w życie projektowanych zmian dotyczących umieszczenia pracy zdalnej w Kodeksie pracy PIP podejmie kontrole po to, aby sprawdzić, czy pracodawcy będą respektować nowo wprowadzone przepisy.
Przestrzeganie handlu w niedziele
Jak czytamy w informacji GIP, Państwowa Inspekcja Pracy będzie nadal prowadzić kontrole również w placówkach handlowych. Inspektorzy będą sprawdzać, czy przedsiębiorcy przestrzegają obowiązujących postanowień dotyczących ograniczenia handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni.
Dodatkowo inspektorzy będą prowadzić kontrole wypłat wynagrodzeń, ponieważ to najczęściej podnoszone nieprawidłowości w skargach kierowanych do PIP. Wśród zadań w 2023 roku inspekcja chce również kontynuować czynności sprawdzające przestrzeganie zakazu zawierania umów cywilnoprawnych w warunkach wskazujących na istnienie stosunku pracy oraz przepisów o minimalnej stawce godzinowej dla osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i umowy świadczenia usług.
"W tych obszarach nadal ujawniane są znaczące nieprawidłowości, dlatego też weryfikacji wymagają warunki świadczenia pracy na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło, a także umów zawartych z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą – w szczególności z uwzględnieniem powtarzalności ich zawierania. Zakładamy przeprowadzenie 8 tys. kontroli w tym zakresie", podała PIP.