Formuła była prosta - przy jednym stoliku siadali eksperci PKN ORLEN i przedsiębiorcy z pomysłami. Czas spotkania był ograniczony do 15 minut. W tym czasie pomysłodawca prezentował swoje rozwiązanie i wskazywał w jakim obszarze biznesowym w PKN ORLEN może ono znaleźć swoje zastosowanie.
Warunek? Inicjatywa powinna być w fazie demonstracyjnej lub prototypu gotowego do wdrożenia. Wszystko po to, by móc je przetestować i wdrożyć pilotażowo w PKN ORLEN w ciągu kilku miesięcy.
- Podczas dwóch dni mieliśmy okazję spotkać się z przedstawicielami dziesięciu startupów i dyskutować o ich rozwiązaniach, w kontekście naszych potrzeb. W tej chwili najwięcej pomysłów jest z zakresu elektromobilności, sztucznej inteligencji i analizy danych. Mniej rozwiązań dotyczy produkcji czy wydobycia, gdyż startupom trudniej jest na tym polu realizować wdrożenia. Nie zmienia to faktu, że dla biznesu na rynku pojawiło się wiele ciekawych rozwiązań, które teraz trzeba ocenić i zweryfikować pod kątem możliwości przetestowania. I właśnie to robiliśmy podczas Impact'19 w Krakowie - tłumaczy Marcin Drygas z Biura Innowacji w PKN ORLEN.
Dołącz do akceleratora PKN ORLEN
Eksperci przyznają, że trudno prowadzi się rozmowy biznesowe z ludźmi, którzy mają małe doświadczenie w prowadzeniu firmy. Dlatego paliwowy gigant korzysta z akceleratorów, które pomagają młodym przedsiębiorcom rozwijać umiejętności biznesowe.
- Na początku roku PKN ORLEN przystąpił do programu akceleracyjnego Space3ac, w ramach którego szukamy innowacyjnych rozwiązań m.in. z zakresu produkcji, narzędzi wsparcia sprzedaży detalicznej oraz logistyki - przypomina Marcin Drygas.
Realizacja projektu akceleracyjnego jest jednym ze strategicznych kierunków rozwoju ekosystemu innowacji zawartych w zaktualizowanej strategii grupy ORLEN na lata 2019-2022.
Młode firmy technologiczne, które zostaną zakwalifikowane do programu mogą otrzymać łączne wsparcie finansowe w wysokości do 250 tyś. zł na rozwój oferowanego rozwiązania, a także możliwość realizacji pilotażowego wdrożenia we współpracy z paliwowym gigantem.
- Otwarcie na współpracę ze startupami, wsparcie w testowaniu oraz wspólnym skalowaniu rozwiązań jest odpowiedzią na nadchodzące trendy i wyzwania rynkowe, ale przede wszystkim stanowić będzie źródło pomysłów, których realizacja przyczyni się do rozwoju nowych produktów, procesów oraz usług oferowanych przez Koncern. Wewnątrz organizacji wdrażanie innowacji z zewnątrz pozwala na ciągłe doskonalenie kultury innowacyjności organizacji w tym przełamanie barier związanych z wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań, zmianę podejścia do realizacji projektów niestandardowych, zaszczepienie w pracownikach otwartej postawy na współpracę z małymi firmami, dokonanie i pozyskiwanie wśród kadry talentów do wdrażania innowacji. Dzięki nam startupy posiadające potencjał w przygotowywaniu innowacyjnych rozwiązań, mają szansę na dostęp do infrastruktury PKN ORLENrlen, a także opracowanie rozwiązania, które w przyszłości może być wyskalowane, dzięki czemu przyczynimy się do wzrostu i rozwoju młodych firm, wpisując się tym samym w realizację Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. - mówi Patrycja Panasiuk, Dyrektor Biura Innowacji w PKN ORLEN.