Z informacji przekazanych przez PKP Intercity wynika, że napraw i modernizacji lokomotyw dokona spółka Olkol. Dokładna wartość kontraktu to 199,26 mln zł brutto.
Oleśnicka firma ma 32 miesiące od zawarcia umowy na realizację całego zamówienia, a pierwsza unowocześniona lokomotywa trafi do PKP Intercity w ciągu 18 miesięcy od dnia rozpoczęcia modernizacji prac.
Modernizacja lokomotyw obejmie zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h. Częściowo zostaną zmienione parametry konstrukcyjne w układzie zasilania, sterowania oraz napędowym. Lokomotywy zyskają także nowy system sterowania hamowaniem.
Po modernizacji możliwe stanie się hamowanie elektrodynamiczne z możliwością odzyskiwania energii i oddawania jej do sieci trakcyjnej. Znacząco unowocześnione zostaną kabiny maszynistów, co podniesie ich komfort pracy. Lokomotywy zyskają także nowoczesny system diagnostyczny.
Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń na trasach: Świnoujście - Szczecin - Wrocław - Katowice - Kraków/Lublin; Zielona Góra/Wrocław - Poznań - Olsztyn/Gdynia; Szczecin - Gdynia - Olsztyn - Białystok.
Modernizacja 20 lokomotyw jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu "Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A." Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wynosi 52 mln zł.
Modernizacja lokomotyw to element największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Celem wartego 7 mld zł programu "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży.
Po zakończeniu programu w 2023 roku tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.
Wartość dotychczas zakontraktowanych inwestycji w ramach największej w historii spółki strategii taborowej wynosi obecnie ponad 4,5 mld zł brutto. Program obejmuje inwestycje m.in. w unowocześnienie floty lokomotyw.
Poza umową na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07, przewoźnik odebrał już 24 z 30 zakupionych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin wyprodukowanych przez firmę Newag oraz podpisał w grudniu 2019 roku umowę z FPS H. Cegielski w Poznaniu na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42.