Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Damian Słomski
|
aktualizacja

PKP Intercity podkręci prędkość pociągów do 160 km/h. Wyda na to 200 mln zł

18
Podziel się:

PKP Intercity zmodernizuje 20 lokomotyw. W efekcie m.in. zwiększy ich prędkość maksymalną ze 125 do 160 km/h. Zajmie się tym jedna z oleśnickich firm, która zainkasuje prawie 200 mln zł.

PKP Intercity podkręci prędkość pociągów do 160 km/h. Wyda na to 200 mln zł
PKP Intercity zmodernizuje 20 lokomotyw. (Wikimedia Commons CC BY, kaffeeeinstein, kaffeeeinstein)

Z informacji przekazanych przez PKP Intercity wynika, że napraw i modernizacji lokomotyw dokona spółka Olkol. Dokładna wartość kontraktu to 199,26 mln zł brutto.

Oleśnicka firma ma 32 miesiące od zawarcia umowy na realizację całego zamówienia, a pierwsza unowocześniona lokomotywa trafi do PKP Intercity w ciągu 18 miesięcy od dnia rozpoczęcia modernizacji prac.

Modernizacja lokomotyw obejmie zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h. Częściowo zostaną zmienione parametry konstrukcyjne w układzie zasilania, sterowania oraz napędowym. Lokomotywy zyskają także nowy system sterowania hamowaniem.

Zobacz także: Nowe prawo budowlane. Będzie łatwiej postawić mały dom, wystarczy zgłoszenie

Po modernizacji możliwe stanie się hamowanie elektrodynamiczne z możliwością odzyskiwania energii i oddawania jej do sieci trakcyjnej. Znacząco unowocześnione zostaną kabiny maszynistów, co podniesie ich komfort pracy. Lokomotywy zyskają także nowoczesny system diagnostyczny.

Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń na trasach: Świnoujście - Szczecin - Wrocław - Katowice - Kraków/Lublin; Zielona Góra/Wrocław - Poznań - Olsztyn/Gdynia; Szczecin - Gdynia - Olsztyn - Białystok.

Modernizacja 20 lokomotyw jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla projektu "Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A." Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wynosi 52 mln zł.

Modernizacja lokomotyw to element największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Celem wartego 7 mld zł programu "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży.

Po zakończeniu programu w 2023 roku tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.

Wartość dotychczas zakontraktowanych inwestycji w ramach największej w historii spółki strategii taborowej wynosi obecnie ponad 4,5 mld zł brutto. Program obejmuje inwestycje m.in. w unowocześnienie floty lokomotyw.

Poza umową na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07, przewoźnik odebrał już 24 z 30 zakupionych nowoczesnych lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin wyprodukowanych przez firmę Newag oraz podpisał w grudniu 2019 roku umowę z FPS H. Cegielski w Poznaniu na modernizację 13 spalinowych lokomotyw manewrowych SM42.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(18)
WYRÓŻNIONE
JA
4 lata temu
Przed || wojną światową pociągi jeździły z tą szybkością to co PKP podkręcą dziś???
ktos
4 lata temu
PKP jest żałosne. Na mazurach nie maja pociągów ani wagonów aby przewozic pasażerów a chcą szybkie koleje budowa, budują remontują dworce likwidując połączenia i podnosząc ceny biletów. PKP jest rządzone przez chorych ludzi bez ponoszenia jakiejkolwiek odpowiedzialność za to co robią.
Realista
4 lata temu
W 1935 roku parowozy osiągały prędkość 180km/h.... nic tylko gratulowac PKP
NAJNOWSZE KOMENTARZE (18)
szkoda gadać
4 lata temu
Polska kolej od lat leży i kwiczy. Może za dwa pokolenia będzie lepiej ale pod warunkiem, że pozbędziemy się populistów u władzy.
Kt
4 lata temu
A przecież PKP miało być zlikwidowane. Niemiecka Kolej lepsza, bo niemiecka. Polskie nie może być dobre. W PO to dobrze wiedzą - przeszli szkolenie u Tuska.
Babka
4 lata temu
ZNTK Oleśnica nazwa dawna to już tylko wspomnienie
łoś nad łosie
4 lata temu
ściema dla suwerena.. to nie lokomotywy są problemem tylko kiepskie tory....
Zwrotniczy
4 lata temu
A torowiska i rozjazdy wytrzymają taką prędkość ?