Do godziny 18 służby techniczne i przedstawiciele producenta przywróciły sprawność ostatnich pięciu lokalnych centrów sterowania (LCS): Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki. Wszystkie LCS działają. Monitorowana jest praca wszystkich urządzeń naprawionych po awarii. Przywracana jest rozkładowa jazda pociągów - przekazano w komunikacie.
Nie doszło do cyberataku
Znana jest również przyczyna usterek. Zgodnie z oświadczeniem producenta urządzeń firmy Alstrom, do awarii doszło w wyniku błędu w działaniu urządzeń. Chodziło o formatowanie czasu, który wpływał na dostępność sieci kolejowej, a tym samym - na cały transport kolejowy.
Producent podkreślił, że awaria nie była efektem cyberataku. W rozmowie z money.pl Dr inż. hab. Andrzej Toruń, kierownik zakładu sterowania ruchem i teleinformatyki Instytutu Kolejowego, zapewniał, że gdyby przewoźnik rzeczywiście padł ofiarą cyberataku, to niekoniecznie doszłoby do zderzenia pociągów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W uproszczeniu: systemy sterowania skonstruowane są tak, że jeśli ktoś się włamie do ich sieci transmisji, to urządzenia, które są w stanie wykryć ingerencję, przechodzą do zdefiniowanego tzw. stanu bezpiecznego. I to jest to, z czym prawdopodobnie mieliśmy do czynienia w czwartek - tłumaczył ekspert.
Zarządca infrastruktury kolejowej dodał, aby minimalizować utrudnienia wprowadzane jest wzajemne honorowanie biletów. Dane o kursowaniu pociągów z uwzględnieniem bieżącej sytuacji zamieszczają na swoich stronach przewoźnicy. Zwroty biletów można realizować wg obowiązujących i podanych przez przewoźników zasad.
Awaria sparaliżowała koleje
Czwartkowa awaria nastąpiła około godz. 4 i objęła 19 z 33 LCS-ów od Alstomu. Lokalne centrum sterowania to miejsce, z którego pracownicy prowadzą ruch pociągów za pomocą systemów komputerowych na stacjach i linii o długości od kilku do kilkudziesięciu kilometrów.
"Z powodu awarii systemu sterowania ruchem kolejowym w czwartek w Polsce opóźnione są 354 pociągi pasażerskie z 444" - powiedział w czwartek na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Wiceprezes PKP PLK Mirosław Skubiszyński informował w czwartek rano, że awaria urządzeń sterowania objęła swoim zasięgiem ok. 820 km linii kolejowej w kraju. Spowodowało to bardzo duże utrudnienia w kursowaniu pociągów w całym kraju, część przyjeżdżała z dużym opóźnieniem, część była odwoływana, wprowadzana była też zastępcza komunikacja autobusowa.