Autostrada A4 łącząca aglomerację krakowską z katowicką jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. W ubiegłym roku średnio w ciągu doby ten 60-kilometrowy odcinek pokonywało ponad 48 tys. pojazdów, o 3 proc. więcej w porównaniu z 2022 r. Ponad 40 tys. stanowiły samochody osobowe.
Od 1997 r. trasą zarządza Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Na mocy podpisanej umowy koncesyjnej spółka przystosowała powstałą w latach 70. i 80. drogę do wymogów płatnej autostrady – była to pierwsza tego typu inwestycja w naszym kraju.
W 2027 r. autostradą A4 Katowice–Kraków zacznie zarządzać Skarb Państwa. Do tego czasu koncesjonariusz musi oddać resortowi infrastruktury drogę w doskonałym stanie technicznym, który pozwoli uniknąć remontów i modernizacji w dłuższej perspektywie. W ciągu najbliższych trzech lat Stalexport wymieni całą nawierzchnię obu jezdni oraz wyremontuje 22 wiadukty. Zmodernizuje też odwodnienie autostrady, wprowadzając rozwiązania, które zapewnią ochronę wód powierzchniowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprawdź sytuację na drodze i podróżuj bez stresu
Dzięki tak szeroko zakrojonym pracom modernizacyjnym już za trzy lata kierowcy będą mogli przemierzać drogę Katowice–Kraków w komfortowych warunkach. Do tego czasu muszą jednak uzbroić się w cierpliwość i liczyć z utrudnieniami na tym odcinku. Aby jak najbardziej zminimalizować skutki trwającego remontu, spółka Stalexport przygotowała specjalne narzędzie, które ma być swoistym drogowskazem, jak – mimo zmian w organizacji ruchu – spokojnie dotrzeć do celu.
Mowa o uruchomionym właśnie serwisie A4info.pl. Na interaktywnej i na bieżąco aktualizowanej mapie można śledzić sytuację na autostradzie. Sprawdzić, gdzie i w jakich terminach prowadzone są prace oraz jakich zmian w organizacji ruchu można spodziewać się w najbliższym czasie. Narzędzie pozwala też zorientować się, którędy przebiegają ewentualne objazdy, a także gdzie napotkamy zwężenia drogi. Co więcej, w czasie rzeczywistym otrzymamy także informacje o wszelkiego rodzaju zdarzeniach mających wpływ na sytuację na autostradzie, a więc wypadkach czy koszeniu trawy na poboczach i skarpach.
– Sytuacja na intensywnie obciążonych drogach może zmieniać się bardzo dynamicznie. A4 Katowice–Kraków z ponad 45 tys. pojazdów na dobę i intensywnym programem inwestycyjnym w najbliższych latach z pewnością należy do takich korytarzy. Zdecydowaliśmy się wzbogacić wiedzę kierowców o sytuacji na drodze względem wskazań tradycyjnych aplikacji z funkcją nawigacji, by podróż można było odbyć w komforcie, planując ją przed wyjazdem. Ma to szczególne znaczenie dla podróżnych korzystających z A4 incydentalnie, jak np. w czasie zbliżających się wakacji – podkreśla Andrzej Kaczmarek, prezes zarządu Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Dlaczego nie remontuje się autostrady w nocy?
To nie wszystkie zalety serwisu stworzonego przez zarządcę autostrady. Portal informuje również o tym, dlaczego i w jaki sposób spółka Stalexport prowadzi wymianę nawierzchni czy modernizację odwodnienia. Szczegółowo wyjaśnia też, jak przebiega remont z zachowaniem dwóch pasów ruchu w każdym kierunku przy wyłączonym jednym pasie, a także w jaki sposób to dość kosztowne rozwiązanie, stosowane na odcinku Katowice–Kraków od wielu lat, zapewnia płynność przejazdu i minimalizuje utrudnienia.
– To intuicyjne i wygodne narzędzie. Dzięki niemu kierowcy będą mogli elastycznie reagować na zmiany, od których zależy czas trwania, komfort i bezpieczeństwo podróży tym odcinkiem A4. W jednym miejscu dostarczymy kierowcom zilustrowane graficznie i przedstawione w przystępny sposób informacje o tym, co aktualnie dzieje się na autostradzie – dodaje Andrzej Kaczmarek.
Warto zajrzeć także do zakładki "Ciekawostki", gdzie znajdują się odpowiedzi na pytania, które zapewne nie raz zadajemy sobie, poruszając się remontowanym odcinkiem autostrady. I tak, dowiemy się m.in. że na jednej zmianie przy wymianie nawierzchni pracuje ok. 150 osób, a asfaltowa jezdnia składa się z aż 7 warstw. Serwis spieszy także z odpowiedzią na pytanie: Ile ton asfaltu potrzeba do wyremontowania 1 km jezdni autostrady? Wyjaśnia także najbardziej nurtującą kierowców kwestię: Dlaczego remont nawierzchni nie może być realizowany nocą?
Nie stój na bramkach autostradowych
Planując podróż autostradą A4 Katowice–Kraków, warto nie tylko sprawdzić aktualną sytuację na drodze, ale też zapewnić sobie szybki przejazd przez bramki autostradowe z automatyczną opłatą za przejazd. Wystarczy zaopatrzyć się w urządzenie pokładowe umożliwiające elektroniczny pobór opłat A4Go lub ściągnąć na telefon aplikację do videotollingu, czyli odczytu tablicy rejestracyjnej. Specjalnie dedykowane bramki po lewej stronie placów poboru, brak konieczności dłuższego postoju i płacenia gotówką czy kartą mocno usprawnią jazdę i pozwolą zaoszczędzić mnóstwo czasu. Taka transakcja trwa zaledwie 4 sekundy!
Metody automatyczne najbardziej wpisują się w oczekiwania i potrzeby regularnych użytkowników autostrady A4 Katowice-Kraków, ale opłacają się nawet przy podróżach weekendowych, świątecznych czy wakacyjnych.
Z elektronicznego poboru opłat A4Go można skorzystać w 2 formach: prepaid z zakupem impulsów (przejazdów) lub postpaid z podpiętą do urządzenia pokładowego kartą płatniczą.
Videotolling z kolei daje wiele możliwości wyboru operatora aplikacji – w tej chwili na koncesyjnej A4 uznawane są Autopay, SkyCash, IKO, mPay, a w planach są kolejni dostawcy. Aplikacje są też powiązane z kartami ORLEN Flota, z bankowością internetową, rozwiązaniami takimi, jak Yanosik.
Więcej informacji o automatycznych metodach wnoszenia opłat za przejazd autostradą A4 Katowice–Kraków można znaleźć na stronie www.autostrada-a4.com.pl w zakładce Opłaty
Płatna współpraca z Stalexport Autostrada Małopolska S.A