Nowe maszyny PLL LOT ma nabyć w leasingu operacyjnym. – Łącznie mamy w tej chwili zamówionych na dostawy 11 samolotów Boeing 737 MAX 8 w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy, czyli do końca pierwszej połowy 2025 r. – przekazał dziennikarzom prezes przewoźnika.
Trzy MAX-y pojawią się w pierwszym półroczu tego roku, pierwszy z nich na przełomie marca i kwietnia. A dwa kolejne w granicach pierwszego półrocza, czyli będziemy je mieli na szczyt sezonu letniego – zapowiedział Michał Fijoł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolejne osiem samolotów ma być dostarczonych w pierwszym półroczu 2025 r. Z zapowiedzi wynika, że mają one mieć nową konfigurację i odświeżone wnętrze.
Polski przewoźnik obecnie ma 11 Boeingów 737 MAX 8. Jest to dwusilnikowy, wąskokadłubowy samolot odrzutowy produkowany przez amerykański koncern The Boeing Company. Maszyna może zabrać na pokład 186 pasażerów.
Trwa audyt w spółce PLL LOT
Prezes przekazał też, że rozpoczął się audyt wyników przewoźnika za 2023 r., który "skończy w ciągu kilku tygodni". Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami spółka prognozuje za 2023 r. zysk netto na poziomie 1 mld zł.
– To jest prognoza zysku na każdym poziomie: zarówno na sprzedaży, jak i EBIT, jak i wyniku finansowym – przekazał. Dodał też, że ostateczne wyniki spółki będą znane dopiero po audycie.
LOT dokonał ostatniego dnia grudnia 2023 r. spłaty pierwszej raty pomocy publicznej w wysokości 450 mln zł. W tym roku czeka nas spłata kolejnej transzy i tak przez kolejne jeszcze lata. Łącznie 1 mld 800 mln zł. Musimy kontynuować uważną politykę handlową i dyscyplinę kosztową – wyjaśnił Michał Fijoł.
Samoloty 737 MAX 8 potrzebne do obsługi nowych połączeń
Szef spółki przypomniał, że w poprzednim roku z oferty spółki skorzystało 10 mln 30 tys. pasażerów. Natomiast z danych spółki wynika, że w samym styczniu było to 685 tys. osób.
Od 13 marca LOT zacznie latać do Taszkientu, czyli stolicy Uzbekistanu. Połączenia na tej trasie będą obsługiwać właśnie samoloty typu Boeing 737 MAX 8.
Jeśli chodzi o trasy dalekiego zasięgu, to LOT lata bezpośrednio do portów w: Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Korei Południowej. Połączenia obsługują samoloty Boeing 787 Dreamliner. Ponadto polski przewoźnik ma połączenia bezpośrednie z wieloma europejskimi stolicami w tym m.in. z Londynem czy Paryżem.
Lot w rękach państwa
Michał Fijoł prezesem spółki PLL LOT został w czerwcu 2023 r. Zastąpił na tym stanowisku Rafała Milczarskiego, którego po blisko siedmiu latach odwołano w grudniu 2022 r.
Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,30 proc. udziałów. Drugim akcjonariuszem (30,7 proc.) jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa.