O problemach z autobusami elektrycznymi w Gdańsku informuje serwis trojmiasto.pl. "Elektryki" miały przejeżdżać na jednym ładowaniu 400 km. Z ustaleń wynika jednak, że odległość ta jest znacznie krótsza. Na pojazdy zresztą mają się też skarżyć kierowcy, którzy m.in. przekonują, że pojazdy są ciężkie.
Problemy z autobusami elektrycznymi w Gdańsku
Serwis cytuje też przedstawicieli spółki GAiT, którzy jeszcze w poniedziałek tłumaczyli, że wskazywany przez producenta i władze miasta zasięg 400 km da się osiągnąć wyłącznie w "optymalnych warunkach drogowych i pogodowych". O takie jednak w tak dużym mieście, jak Gdańsk, jest trudno.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zasięg 400 km to zasięg osiągany w optymalnych warunkach drogowych i pogodowych. Warunki drogowe, w tym natężenie ruchu wpisane w specyfikę dużych miast, funkcjonowanie elektronicznego wyposażenia, technika jazdy, chłodzenie wnętrza pojazdu w ciepłe dni, ogrzewanie w chłodne dni – to wszystko ma wpływ na zasięgi pojazdów elektrycznych – wytłumaczyła Anna Dobrowolska, rzeczniczka spółki GAiT, cytowana przez trojmiasto.pl.
Potwierdziła zarazem, że nowe pojazdy przy włączonym ogrzewaniu pokonują średnio 250 km. Zaznaczyła, że kursują one dopiero od trzech tygodni, więc jeszcze trwa proces ich wdrażania.
Posypały się jednak kary za słabe baterie
Dziennikarze serwisu otrzymali jednak sygnały z kilku źródeł, że miasto nie do końca jest zadowolone z jakości baterii w dostarczonych autobusach. Miasto potwierdziło to w odpowiedzi na pytania i przekazało, że nałożyło na wykonawcę kary w wysokości 42,5 tys. zł. Ich powodem jest "niedotrzymanie poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego".
Gwarantowany zasięg minimalny to taki, który pojazd musi osiągnąć nawet w niekorzystnych warunkach drogowych czy pogodowych. W przypadku autobusów standardowych to 256 km, a w przypadku przegubowych – 242. Są one zbieżne z długością zadań całodziennych w Gdańsku, które wynoszą średnio ok. 250 km – przekazała serwisowi trojmiasto.pl Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Kary dotyczą 17 przypadków niedotrzymania poziomu gwarantowanego zasięgu minimalnego. W ich przypadku średni poziom różnicy wyniósł 19 km.