Ostatni pociąg na Dworzec Świebodzki wjechał w 1991 roku. Od tego czasu obiekt był teatrem, siedzibą "Kolejkowa", ale przede wszystkim miejscem niedzielnego handlu. Dworzec niszczał, pojawiały się nawet pomysły całkowitej likwidacji torowiska i zamiany tej przestrzeni w dzielnicę mieszkaniową.
Pociągi wrócą na Dworzec Świebodzki. Jest decyzja
Tak się jednak nie stanie. Miejs to zostanie wyremontowane. Szacowana całkowita wartość projektu wynosi ponad 215 mln zł, z czego 15 proc.pokryją wnioskodawcy, czyli Województwo Dolnośląskie wraz z partnerami: gminami Wrocław i Środa Śląska. Pozostała część będzie finansowana ze środków zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe z puli środków budżetu państwa przeznaczonych na program Kolej Plus
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
To dobra wiadomość dla Dolnego Śląska i historyczna chwila dla Wrocławia. Dzięki podpisanym dziś umowom kończymy wieloletnią debatę na temat tego czy dworzec Świebodzki powinien zostać przywrócony dla pasażerskiego ruchu kolejowego. Przebudowa układu torowego i peronów wraz z przebudową stacji w Środzie Śląskiej to początek budowy kolei aglomeracyjnej na Dolnym Śląsku - mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
- Dolny Śląsk mocno stawia na kolej. Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno, jak nasz region. Oprócz linii, które województwo przejmuje na własność, wspieramy również modernizacje linii, które są w posiadaniu PKP PLK. Uczestniczymy również w Programie Kolej Plus, dzięki któremu pociągi wrócą do Bogatyni, Złotoryi i uruchomiony zostanie dla pociągów wrocławski Dworzec Świebodzki - dodaje Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia czasu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.
215 mln zł na rozwój kolei aglomeracyjnej
Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.
Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce).
- Słyszymy od kilku lat, że dalsze rozwijanie kolei aglomeracyjnej przy obecnej infrastrukturze nie jest możliwe, że przepustowość Dworca Głównego jest na wyczerpaniu. To stanowi istotną barierę w rozwoju połączeń kolejowych i stworzeniu Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia. Potrzebujemy więc przywrócenia funkcji pasażerskich Dworca Świebodzkiego jako alternatywy dla Wrocławia Głównego — wyjaśnia Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia.
– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Tylko w 2022 roku dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami. Linie obsługują łącznie 73 autobusy– wymienia Paulina Tyniec-Piszcz.
Wrocław poza 9 mln zł na uruchomienie Dworca Świebodzkiego, przeznaczył 3 mln zł na finansowanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej Wrocław z Jelczem.
Pociągi powrócą na Dworzec Świebodzki nie później niż w 2028 roku, bo tak zakłada program Kolej Plus. Choć jest szansa na to, że wydarzy się to wcześniej.