Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Po ponad 30 latach pociągi wrócą na ważny dworzec. "Historyczna chwila"

25
Podziel się:

Na Dworzec Świebodzki we Wrocławiu wrócą pociągi. Stanie się tak dzięki porozumieniu. Inwestycja ma kosztować 215 mln złotych. Gminy Wrocław i Środa Śląska wspólnie samorządem województwa dolnośląskiego mają sfinansować 15 proc. tego projektu. Resztę pieniędzy zapewni Ministerstwo Infrastruktury w ramach programu Kolej Plus.

Po ponad 30 latach pociągi wrócą na ważny dworzec. "Historyczna chwila"
Na Dworcu Świebodzkim przez lata rozwijał się handel. Po remoncie powrócą tam pociągi (East News, P.Dziurman/REPORTER)

Ostatni pociąg na Dworzec Świebodzki wjechał w 1991 roku. Od tego czasu obiekt był teatrem, siedzibą "Kolejkowa", ale przede wszystkim miejscem niedzielnego handlu. Dworzec niszczał, pojawiały się nawet pomysły całkowitej likwidacji torowiska i zamiany tej przestrzeni w dzielnicę mieszkaniową.

Pociągi wrócą na Dworzec Świebodzki. Jest decyzja

Tak się jednak nie stanie. Miejs to zostanie wyremontowane. Szacowana całkowita wartość projektu wynosi ponad 215 mln zł, z czego 15 proc.pokryją wnioskodawcy, czyli Województwo Dolnośląskie wraz z partnerami: gminami Wrocław i Środa Śląska. Pozostała część będzie finansowana ze środków zarządcy infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe z puli środków budżetu państwa przeznaczonych na program Kolej Plus

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?
To dobra wiadomość dla Dolnego Śląska i historyczna chwila dla Wrocławia. Dzięki podpisanym dziś umowom kończymy wieloletnią debatę na temat tego czy dworzec Świebodzki powinien zostać przywrócony dla pasażerskiego ruchu kolejowego. Przebudowa układu torowego i peronów wraz z przebudową stacji w Środzie Śląskiej to początek budowy kolei aglomeracyjnej na Dolnym Śląsku - mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

- Dolny Śląsk mocno stawia na kolej. Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno, jak nasz region. Oprócz linii, które województwo przejmuje na własność, wspieramy również modernizacje linii, które są w posiadaniu PKP PLK. Uczestniczymy również w Programie Kolej Plus, dzięki któremu pociągi wrócą do Bogatyni, Złotoryi i uruchomiony zostanie dla pociągów wrocławski Dworzec Świebodzki - dodaje Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia czasu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.

215 mln zł na rozwój kolei aglomeracyjnej

Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.

Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce).

- Słyszymy od kilku lat, że dalsze rozwijanie kolei aglomeracyjnej przy obecnej infrastrukturze nie jest możliwe, że przepustowość Dworca Głównego jest na wyczerpaniu. To stanowi istotną barierę w rozwoju połączeń kolejowych i stworzeniu Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia. Potrzebujemy więc przywrócenia funkcji pasażerskich Dworca Świebodzkiego jako alternatywy dla Wrocławia Głównego wyjaśnia Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miasta Wrocławia.

– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Tylko w 2022 roku dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami. Linie obsługują łącznie 73 autobusy– wymienia Paulina Tyniec-Piszcz.

Wrocław poza 9 mln zł na uruchomienie Dworca Świebodzkiego, przeznaczył 3 mln zł na finansowanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej Wrocław z Jelczem.

Pociągi powrócą na Dworzec Świebodzki nie później niż w 2028 roku, bo tak zakłada program Kolej Plus. Choć jest szansa na to, że wydarzy się to wcześniej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(25)
WYRÓŻNIONE
ma być jak by...
2 lata temu
Tusk znów się wścieknie i dostanie furiozy. Nie po to kazał zwijać tory i sprzedawać szyny na złom, szabrować i rujnować małe stacje, niszczyć mostki i mosty kolejowe, by teraz ktoś to odbudowywał !
JLJL
2 lata temu
Korzystałem,z centrum Wrocławia do Wałbrzycha,Jeleniej G.Nie było źle a po elektryfikacji w latach sześćdziesiątych to nawet dobrze funkcjonowało.Przejaxdy były b.tanie.
Kajak
2 lata temu
I bardzo dobrze!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (25)
...
6 miesięcy temu
To fajnie. Dworzec Świebodzki jest piękny, pełen wspomnień
Okrakiem
2 lata temu
Bielecki zlikwidował, a teraz się odtworzy, żeby było co w przyszłości likwidować
Jan z Wrocław...
2 lata temu
Widać na przykładzie Dworca Świebodzkiego , który czekał ponad 30 lat na remont, jak mało kompetentnych mamy i mieliśmy Prezydentów we Wrocławiu, którzy raczej dbali o prywatne biznesy , niż o interes Miasta i Wrocławian. może czekali aż Dworzec się rozpadnie, a w to miejsce powstanie osiedle dla deweloperów. Unia Europejska na projekty kolejowe daje ponad 80 % dotacji, a włodarze Wrocławia czekali nie wiem na co ? Wybory warto głosować na kompetentnych ludzi z wizją, a nie na cwaniaków którzy tylko kręcą swoje lody
h.k
2 lata temu
najwyzsza pora skonczyc z tym bazarem w srodku miasta[ brud,smrod, itp] ...,na owy czas to odskocznia w niedziele ''dla braci zzza buga''...
ma być jak by...
2 lata temu
Tusk znów się wścieknie i dostanie furiozy. Nie po to kazał zwijać tory i sprzedawać szyny na złom, szabrować i rujnować małe stacje, niszczyć mostki i mosty kolejowe, by teraz ktoś to odbudowywał !
...
Następna strona