Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono pięć poprawek do projektu nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych. Cztery z nich zostały odrzucone. Pozytywnie oceniono jedynie poprawkę Polski 2050-Trzeciej Drogi, która zakłada refundację kosztów dla Poczty Polskiej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Refundacja dla Poczty Polskiej
Sejmowa komisja cyfryzacji zagłosowała za przyznaniem refundacji Poczcie Polskiej w związku z e-Doręczeniami. Mowa o kwocie rzędu 100 mln zł. Spółka miałaby ją otrzymać z uwagi na koszty związane z budową i modernizacją infrastruktury (poniesione w latach 2020-2024).
Poczta Polska dostanie 3,7 mld zł. Jest zgoda KE
Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia, że e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych z potwierdzeniem odbioru. System ma być obowiązkowy dla większości urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego.
Projekt nowelizacji przewiduje okres przejściowy do końca 2025 r., aby umożliwić skuteczne wdrożenie e-Doręczeń w podmiotach publicznych. W tym czasie planowana jest kampania informacyjna promująca nowe rozwiązanie.
Sejmowa komisja cyfryzacji odrzuciła poprawkę dotyczącą utworzenia adresu e-Doręczeń dla podmiotów niepublicznych, uznając ją za wadliwą legislacyjnie. Poprawka zawierała termin, który nie występuje w ustawie.
Czym są e-Doręczenia? Duże zmiany od stycznia 2025 r.
System e-Doręczenia zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 r. Za jego pośrednictwem będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe. Wówczas wszystkie urzędowe dokumenty trafią na maila.
Osoby, które chciałyby skorzystać z tej opcji, powinny już dziś założyć skrzynkę do e-Doręczeń. Można to zrobić w kilku krokach, składając wniosek przez stronę mObywatel.gov.pl.
Docelowo adres do doręczeń elektronicznych i obowiązek prowadzenia korespondencji w nowy sposób będą miały wszystkie podmioty publiczne (m.in. ZUS, NFZ, urzędy miast czy policja), a także duża grupa podmiotów niepublicznych (m.in. wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, biura rachunkowe czy prywatne szkoły).