Poczta Polska ostrzega przed oszustwami phishingowymi związanymi z obsługą celną przesyłek ze sklepów spoza Unii Europejskiej. Oszustwo polega na wysyłaniu zawirusowanych wiadomości z prośbą o uzupełnienie dokumentacji celnej towarów zakupionych w azjatyckich sklepach internetowych. Spełnienie prośby grozi utratą osobistych danych lub pieniędzy.
Według Poczty Polskiej, wprowadzenie nowej usługi stało się pretekstem do przeprowadzenia przez cyberprzestępców groźnych akcji phishingowych.
Spółka wskazuje, że zmiana sposobu postępowania z przesyłkami jest zagadnieniem nowym, a internetowi oszuści postanowili wykorzystać ten fakt rozsyłając fałszywe e-maile do klientów, w których zachęcają do otwarcia zawirusowanego załącznika lub linku.
Jak wyjaśniła Justyna Siwek, rzecznik prasowa Poczty Polskiej, po kliknięciu w załącznik albo link znajdujący się w otrzymanej wiadomości, komputer może zostać zarażony wirusem, w tym wypadku koniem trojańskim, który pozwoli przestępcom wykraść dane i przejąć kontrolę nad komputerem.
- W przypadku najnowszego ataku cyberprzestępców, jaki wykryliśmy, użytkownik może też zostać poproszony o dane logowania do banku albo innych serwisów. Grozi to przekazaniem wrażliwych danych osobowych, a nawet utratą pieniędzy z kont bankowych - dodała.
Jak podkreśliła, Poczta Polska nie wysyła do klientów maili dotyczących cła i nigdy nie prosi swoich klientów o dane bankowe.
Spółka apeluje, aby wszelkie wiadomości tego typu zgłaszać na adresy: incydent@poczta-polska.pl lub cyberbezpieczenstwo@poczta-polska.pl.
- Prosimy także o przesłanie podejrzanej wiadomość jako załącznik, a nie poprzez "przekaż dalej", gdyż utrudnia to analizę e-maila i opóźnia ustalenie sprawcy - powiedziała Siwek.