2 tys. urządzeń do 2022 roku - to dużo czy mało? Dużo, biorąc pod uwagę, że do tej pory baza Poczty Polskiej sięga zaledwie 240 takich automatów. Z drugiej strony jednak - InPost niedawno otworzył w Polsce paczkomat numer 8000. Informowaliśmy o tym w money.pl.
Co istotne, nazwa "paczkomat" jest zarezerwowana tylko dla InPostu. Dlatego w przypadku pozostałych firm można jedynie mówić o "automatach do odbioru paczek".
Jak informuje Poczta Polska, nowe automaty staną w pobliżu m.in. placówek pocztowych, przy marketach i galeriach handlowych, przy urzędach państwowych i samorządowych, na terenach parafii czy spółdzielni mieszkaniowych.
W przyszłym roku do użytku zostanie oddanych 500 tego typu urządzeń, w kolejnym roku ich liczba wzrośnie czterokrotnie. Jak mówił money.pl Rafał Brzoska, w jego firmie powstaje około 10 paczkomatów dziennie. To oznacza, że 500 sztuk jest w stanie postawić w niecałe dwa miesiące. Poczta potrzebuje na to roku.
- Rynek e-commerce może w najbliższych latach osiągnąć pułap nawet 100-120 mld zł rocznie. To dwa razy więcej niż szacowano jeszcze na początku tego roku. Bezpieczne formy doręczania przesyłek mają coraz większe znaczenie, dlatego Poczta będzie rozwijać sieć automatów do odbioru przesyłek - powiedział prezes Poczty Polskiej Tomasz Zdzikot, cytowany w komunikacie.
Warto jednak zauważyć, że Poczta Polska udostępnia rozległą sieć punktów odbioru. Należą do niej placówki pocztowe, sklepy Żabka, kioski i saloniki prasowe Ruchu oraz wybrane stacje Orlen. W sumie to 13 tys. punktów. Gdy spojrzymy na tę liczbę, InPost nie wygląda już aż tak imponująco. Przesyłki Poczty można także odbierać w ponad 240 wspomnianych wcześniej automatach zlokalizowanych m.in. w placówkach pocztowych czy sklepach Biedronka.
Obecnie 25 proc. przesyłek kurierskich stanowią dostawy do punktów odbioru. Poczta przewiduje, że wraz ze wzrostem na rynku e-commerce oraz rozwojem sieci punktów odbioru, w tym automatów paczkowych, w 2022 roku nawet 50 proc. paczek dostarczanych będzie do punktów i automatów paczkowych.
- Rozwój sieci automatów Poczty Polskiej umożliwi klientom wybór jednej z najbardziej komfortowych form odbioru przesyłek. Kurier może dostarczyć e-zakupy bezpośrednio na adres, zamawiający może także je odebrać w wybranym punkcie: placówce pocztowej, punkcie partnerskim Żabka, Orlen i Ruch lub w automacie paczkowym - dodał wiceprezes Andrzej Bodziony.
Poczta Polska planuje jednocześnie zwiększać liczbę partnerskich punktów odbioru i nadań przesyłek. W przyszłym roku paczkę będzie można odebrać w jednym z 15 tys. punktów. W 2022 roku sieć zwiększy się do 20 tys. lokalizacji.
Poczta Polska to największy polski pracodawca zatrudniający ponad 80 tys. pracowników w całym kraju. Posiada największą sieć dystrybucyjno-logistyczną w kraju, obejmującą ponad 7,6 tys. placówek.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl