Od maja br. Poczta zarejestrowała prawie 500 zgłoszeń dotyczących podejrzanych wiadomości e-mail, wiadomości sms i komunikatów podszywających się pod operatora. Cyberprzestępcy wysłali także ponad 300 fałszywych wiadomości e-mail do pracowników spółki.
Próby wyłudzenia dopłat do przesyłek
Stosowano w nich metodę zastraszenia, która polegała na wysyłce informacji o rzekomo zainfekowanym i zhakowanym laptopie /komputerze /urządzeniu z groźbą udostepnienia wrażliwych danych w przypadku nieotrzymania płatności od adresata wiadomości, były próby wyłudzenia dopłat do przesyłek przez podszywanie się pod Pocztę - poinformowała spółka.
Wskazano, że działania cyberprzestępców w sieci grożą stratami biznesowymi, a ataki wymierzone są zarówno w klientów, jak i pracowników Poczty. Poczta więc zdecydowała się wzmocnić swój zespół cyberbezpieczeństwa i zainwestować w technologie chroniące systemy informatyczne - podkreślono.
- Jesteśmy jedną z większych firm w Polsce, zatrudniamy ponad 70 tys. pracowników, mamy ponad 7,6 tys. placówek, 40 tysięcy urządzeń stacjonarnych, 20 tys. tabletów. Nasze systemy teleinformatyczne, które wspierają naszą pracę, są niezwykle rozległe i mogą prowokować do cyberataków. Świadomość zagrożenia wpływa na konieczność podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w całej organizacji – zaznaczył prezes Poczty Polskiej Tomasz Zdzikot.
Przetestują infrastrukturę Poczty
Kontrakt Poczty Polskiej z ComCERT SA z grupy Asseco obejmuje usługi z zakresu wsparcia centrum operacji bezpieczeństwa (SOC), szkoleń oraz usług zaawansowanych, w ramach których ComCERT SA będzie prowadzić testy bezpieczeństwa infrastruktury Poczty.
W komunikacie wskazano, że cyfryzacja jest strategicznym kierunkiem rozwoju Poczty, która od kilku lat przechodzi transformację biznesową w związku z postępem technologii teleinformatycznych oraz zmianą preferencji konsumentów.
- Znajdujemy się w szczególnym momencie transformacji cyfrowej Poczty Polskiej, która realizuje strategiczne projekty cyfrowe o społecznym zasięgu. Nasz klient ma konkretną wizję nie tylko swoich usług cyfrowych, ale także cyberbezpieczeństwa – powiedział prezes ComCERT SA Krzysztof Dyki.
Jak podano, ComCERT SA jest polską firmą działającą na rynku od 2011 r., rozpoznawalną szczególnie w obszarze usług typu CERT (Computer Emergency Response Team) na rynku przedsiębiorstw i instytucji, niezwiązaną z żadnym operatorem telekomunikacyjnym.
Czytaj także: Straty Poczty Polskiej przejmie budżet.
Specjalizuje się w identyfikowaniu zagrożeń i incydentów w cyberprzestrzeni, tworzeniu i podnoszeniu kompetencji zespołów reagujących (CERT, SOC) oraz wsparciu klientów w sytuacjach zagrożenia lub naruszenia ich bezpieczeństwa.