– Jako Polski Fundusz Rozwoju w ramach inwestycji w Pesa czy szerzej, w ramach inwestycji kolejowych, inwestujemy w badania i rozwój nad wodorem. Stworzyliśmy pierwszą w Europie lokomotywę wodorową, która teraz przechodzi ostatni etap testów – mówi Polskiej Agencji Prasowej prezes PFR.
Pojazdy pasażerskie na wodór do 2025 r.?
W money.pl pisaliśmy o projekcie autorstwa Pesy Bydgoszcz. W pracach nad lokomotywą na wodór spółka połączyła siły z Orlenem. Plany są jednak szersze.
Chcemy także zbudować pojazdy pasażerskie napędzane wodorem w perspektywie 2025 r. Chodzi o pojazdy zespolone, a więc pojazdy bez wydzielonej lokomotywy, bo istniejąca już lokomotywa służy do przewozów towarowych – zapowiada Paweł Borys.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dodaje, że stara się do tej wizji przekonać samorządy i zachęcić je, by składały pierwsze zamówienia na pojazdy pasażerskie napędzane wodorem. – Ostatnio organizowaliśmy konferencję z samorządami, bo najlepiej jest tworzyć konkretny produkt pod konkretne pierwsze zamówienie i zachęcaliśmy samorządy, aby skorzystały ze środków, które są na rozwój niskoemisyjnego transportu kolejowego i żeby zamawiały pojazdy pasażerskie o napędzie wodorowym – opowiada prezes PFR.
Tylko zamówienia napędzą technologię wodorową
W jego ocenie zamówienia od gmin pomogłyby w wypracowaniu i rozwinięciu technologii wodorowych w przewozach. – Takie pojazdy są droższe w wytworzeniu i eksploatacji, więc wymagają dofinansowania, ale chcemy, aby w tym transporcie kolejowym Polska miała własną technologię, jeśli idzie o przewozy towarowe pasażerskie – wyjaśnia szef Funduszu.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.