Centralny Port Komunikacyjny to szansa na rozwój nie tylko dla lotnictwa, ale również dla transportu drogowego oraz kolejowego. Czwarta odsłona Pasażerskiego Modelu Transportowego zakłada, że w 2050 r. liczba pasażerów kolei dalekobieżnej w Polsce sięgnie 134 mln. W tej liczbie zawiera się 108 mln w pociągach kategorii InterCity i InterRegio oraz 26 mln osób przewiezionych przez regionalne ekspresy.
Taka prognoza oznacza wzrost o 12 proc. w stosunku do poprzedniej, która w wersji 1.2 zakładała przewiezienie 120 mln pasażerów (95 mln w pociągach InterCity i InterRegio oraz 25 mln w ekspresach regionalnych). Łącznie w 2050 r. polska kolej ma przewieźć nawet 500 mln osób.
Lotnictwo dźwignią dla kolei
Centralny Port Komunikacyjny to ogromna inwestycja, która wymaga odpowiedniej infrastruktury. W ramach programu kolejowego powstanie ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych w ramach 12 ciągów, w tym 10 tzw. szprych, które mają obsługiwać przede wszystkim pociągi dalekobieżne. Tu sztandarowym projektem jest Kolej Dużych Prędkości, a więc pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h z możliwością podniesienia jej do 350 km/h.
Między Warszawą i Łodzią powstanie węzeł przesiadkowy, który połączy transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Rozbudowa infrastruktury kolejowej znacznie zmniejszy poziom wykluczenia komunikacyjnego, bo wiele stacji powstanie w miejscach, do których dotychczas nie docierały pociągi i autobusy.
Optymistyczne prognozy
Dane w ramach Pasażerskiego Modelu Transportowego zmieniają się dynamicznie wraz z sytuacją w kraju i na świecie. Obecnie pod uwagę brane są przede wszystkim zmiany związane z wojną w Ukrainie i zwiększeniem ruchu wywołanym migracją obywateli tego kraju. Liczba chętnych do skorzystania z podróży pociągami zwiększa się także przez ceny paliw, które sprawiają, że korzystanie z samochodu często jest mniej ekonomiczne od podróży pociągiem.
Wzrost szacunków sięgnął 12 proc. po zakończeniu Studiów Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowych, a także aktualizacji PMT o dane z wariantów inwestorskich, gdzie w tym przypadku chodzi m.in. o połączenia Warszawa – Wrocław, Łętownia – Rzeszów czy Katowice – Ostrawa. Uwzględniono także budowę i modernizację linii kolejowych w ramach programu Kolej Plus i wreszcie wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 wykonywanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak przewiduje się przyszłość kolei?
Pasażerski Model Transportowy to 4-stopniowy model międzygałęziowy, który uwzględnia w swoich prognozach różne środki transportu. Pozwala nie tylko przewidywać ruch, ale także analizować konkurencyjność transportu kolejowego wobec drogowego i lotniczego.
Jedną z istotnych cech jest możliwość analizy przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym w porównaniu z natężeniem indywidualnego ruchu drogowego. Takie podejście do prognozowania stanowi podstawę do aplikowania o środki unijne. Najnowsze analizy pokazują, że inwestycje realizowane w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego wpisują się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.
CPK udziela bezpłatnej sublicencji na korzystanie z Pasażerskiego Modelu Transportowego.
Materiał partnera: Centralny Port Komunikacyjny