Nachodzi czas oszczędności. Jak wynika z badania "Nastroje konsumenckie Polaków 2021" cyklicznie realizowanego przez UCE Research i Grupę AdRetail, blisko 41 proc. Polaków chce ograniczyć wydatki związane z bieżącymi zakupami.
W drugim kwartale roku niewiele mniejsza część Polaków planowała ograniczyć bieżące wydatki. Było to 40 proc. pytanych, natomiast w pierwszym kwartale wynik sięgnął 44,8 proc.
Natomiast Polaków, którzy wcale nie planują zmniejszać wydatków, jest 45,5 proc. Jest to najwyższy wynik w tym roku (w drugim kwartale było to 38,3 proc., a w pierwszym - 43,7 proc.)
Dlaczego konsumenci chcą oszczędzać? Aż 65,8 proc. ankietowanych wskazuje na rosnące ceny. O połowę mniej punktów procentowych wynosił wynik z drugiego kwartału - wtedy na wysokie ceny wskazywało 32,1 proc. respondentów.
Jak tłumaczył współautor badania i dyrektor zarządzający w Grupie AdRetail Karol Kamiński, obecna dynamika wzrostu cen jest największa od dekady, czego nie da się pominąć w trakcie zakupów. To z tego wynika lęk i pojawia się obawa, że będzie jeszcze drożej - ocenia.
Drugim powodem jest obawa przez czwartą falą koronawirusa. 42,7 proc. Polaków martwi się o sytuację gospodarczą, która już niedługo może się zmienić, jeśli liczba nowych zakażeń wzrośnie. W II kwartale na problem wskazywało 25 proc. respondentów.
Innym ważnym czynnikiem dla Polaków są oszczędności. 26,9 proc. respondentów wskazało na fakt, że brak poduszki finansowej wpłynie na mniejsze wydatki bieżące na zakupach. - Dalej pojawia się obawa o utratę pracy, na którą wskazało 18,2 proc. respondentów, dla porównania w II kw. takich wskazań było mniej - 11,9 proc., I kw. br - 10 proc. - tłumaczył główny analityk UCE Research Krzysztof Zych,.
A na czym Polacy chcą oszczędzać? Ponad połowa respondentów wskazała odzież (50,7 proc.), przy czym w drugim kwartale br. tylko 14,1 proc. badanych mówiło o tym powodzie.
- Kolejne w zestawieniu są napoje alkoholowe – 34,2 proc. (w II kw. 12,6 proc. wskazań, w pierwszym kw. 10,6 proc.). Na trzecim miejscu w kategorii produktów uplasowały się sprzęt RTV-AGD z wynikiem 31,6 proc. Dla porównania w II kw. cięcia na AGD-RTV wskazało 6,9 proc. pytanych, w I kw. 2021 już 23,5 proc - ocenia Karol Kamiński.
Jak podał w sierpniu Narodowy Bank Polski, inflacja za miesiąc lipiec wyniosła 5 proc. Przy czym ceny żywności wzrosły o 3,1 proc. w skali roku.
.