Polska jest jednym z europejskich liderów producentów piwa, jak wynika z raportu Deloitte. Obecnie na terenie naszego kraju działa ponad trzysta browarów, a w całej Unii Europejskiej jest ich ok. 9,5 tys.
Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazały, że w zeszłym roku wyprodukowano niemal 41 milionów hektolitrów piwa – o 2,6 proc. więcej niż w 2017 roku.
Wzrost produkcji wynika z wzrostu popytu, jak wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Wartość sprzedaży w 2018 roku wyniosła 16,8 mld złotych, czyli więcej o 7,7 proc. w porównaniu z rokiem wcześniej. Producenci sprzedali niemal 4 proc. więcej litrów, niż w 2017 roku.
Największe zmiany przyniósł jednak segment piw nisko- i bezalkoholowych. Polacy stali się koneserami tych trunków, a ich sprzedaż, w ujęciu wartościowym, wzrosła o prawie 80 proc.
Analiza Deloitte na zlecenie ZPPP Browary Polskie wskazała, że piwowarzy wydali na materiały i usługi 6,5 mld złotych. 5,8 mld złotych pozostało w rękach polskich producentów.
– To pokazuje, że 90 proc. pieniędzy wydanych na zakup, w tym m.in. opakowań, usług profesjonalnych i marketingowych, surowców z branży rolniczej i przetwórstwa spożywczego zostało nad Wisłą. W sumie branża wygenerowała w analizowanym przez nas roku 19,4 mld zł wartości dodanej. Dla zobrazowania: można za to wybudować około 500 km autostrad – powiedział Rafał Rudzki, Dyrektor Sustainability Consulting Central Europe Deloitte, cytowany w komunikacie.
W samych browarach zatrudnionych jest ponad 9 tys. osób. Ale przy uwzględnieniu miejsc pracy w branżach powiązanych (głównie w handlu, rolnictwie i przetwórstwie spożywczym, a także w sektorach hotelowym i gastronomicznym) liczba ta waha się w okolicach 158 tys. zatrudnionych.
Eksperci Deloitte wskazali, że łączny wpływ browarnictwa na dochody Polaków wynosi 5,6 mld złotych, a wpływy do budżetu państwa z podatków i wszelkich opłat, to ponad 11 mld złotych.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl