Pocieszające jest, że inflacja w Polsce wreszcie zaczęła hamować. Czerwiec był czwartym miesiącem z rzędu, w którym odnotowano jej niższy wskaźnik w porównaniu z poprzednim odczytem. Według ostatnich danych GUS obecnie wynosi ona 11,5 proc. Dla porównania jeszcze w lutym 2023 r. było to 18,4 proc. (najwięcej od grudnia 1996 r.).
Nie oznacza to jednak, że ceny w naszym kraju wreszcie zaczęły spadać – na razie przestały jedynie zauważalnie rosnąć. Rok do roku mocno poszybowały natomiast w górę. Najbardziej podrożała żywność i napoje bezalkoholowe – średnio o 17,8 proc. (rekordzistą w tej sekcji jest cukier, który w stosunku do czerwca 2022 r. był droższy aż o 58,8 proc.). Wzrost cen Polacy odczuli niemal w każdym aspekcie życia. I tak koszt użytkowania mieszkania czy domu oraz ceny nośników energii wzrosły o 14,6 proc., edukacja – 13,7 proc., rekreacja i kultura – 12,4 proc., wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – 11 proc., a odzież i obuwie o 7,9 proc.
Cena produktu jest dziś kluczowa
Nie dziwi zatem, że sytuacja ekonomiczna wpływa na nasze preferencje zakupowe. Także te dotyczące kupowania w internecie. Badanie na ten temat na zlecenie Allegro przeprowadziła agencja SW Research. Ponad 1/4 respondentów deklaruje, że w ciągu ostatniego roku zmieniła kryteria, które bierze pod uwagę podczas zakupów w sieci. Częściej dotyczy to kobiet (32 proc. wskazań ankietowanych) niż mężczyzn (25 proc.). Dziś dla 45 proc. badanych najważniejszym czynnikiem podczas zakupów w sieci jest cena produktu. Na drugim miejscu znalazła się jego jakość (30 proc.), a na trzecim koszt dostawy (26 proc.). Na znaczeniu straciły zaś m.in. wygląd i funkcjonalność sklepu internetowego czy sama marka produktu.
Jak wygląda to w poszczególnych przedziałach cenowych? W przypadku produktów do 50 zł ważne są także promocje i inne okazje cenowe. W przedziale od 50 zł do 150 zł – koszt dostawy. Z kolei w przypadku droższych rzeczy, powyżej 150 zł, konsumenci zwracają uwagę na zaufanie i opinie o wybranej platformie oraz na markę produktów.
Jak wynika z badania "Preferencje zakupowe w Internecie", na zakupy w sieci średnio poświęcamy 7,5 godziny miesięcznie. Raz w miesiącu kupuje 37 proc. respondentów, a raz w tygodniu 34 proc. Jednocześnie rośnie popularność mobilnych aplikacji zakupowych. Na przykład już około połowy klientów Allegro dokonuje transakcji za pośrednictwem smartfona.
Według raportu SW Research, przygotowanego dla największego polskiego marketplace, średnio miesięcznie na zakupy online wydajemy 716 zł. Co czwarty badany nie więcej niż 300 zł, a co piąty ponad 1000 zł miesięcznie.
Oferty z gwarancją najniższej ceny na Allegro
Chcąc jak najwięcej zaoszczędzić, w trakcie poszukiwania danego produktu coraz więcej czasu poświęcamy na porównywanie jego cen w różnych miejscach w sieci. Ważne jest to dla 82 proc. konsumentów, z czego dla 37 proc. to kluczowy element przy zakupach online. Dodatkowo wśród osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy zrobiły zakupy na Allegro, aż 85 proc. zwraca uwagę na specjalne oznaczenia ofert, a ponad połowa podkreśla, że mają one wpływ na ich decyzje zakupowe.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, Allegro uruchomiło akcję "Gwarancja najniższej ceny". Kupując produkt z tym oznaczeniem, zyskujemy pewność, że na platformie zapłacimy najtaniej. Allegro każdego dnia porównuje ceny setek tysięcy ofert w kilkunastu najpopularniejszych sklepach internetowych. Klienci w atrakcyjnych cenach mogą znaleźć m.in. pralki, laptopy, słuchawki, a także tabletki do zmywarki czy kawę.
Jak w praktyce działa "Gwarancja najniższej ceny"? Gdyby tak się zdarzyło, że któryś ze sklepów, z którym porównuje się cenowo Allegro, miał jednak dany produkt w niższej cenie, to każdy, kto w ciągu 72 godzin od zakupu powiadomi o tym platformę, otrzyma zwrot różnicy w cenie w postaci kuponu do wykorzystania. Maksymalna łączna kwota takiego zwrotu to 200 zł.
Więcej szczegółów oraz pełną listę sklepów można znaleźć w specjalnej zakładce na stronie Allegro.
Płatna współpraca z Allegro