Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Michał Rosiak
|
aktualizacja
Płatna współpraca z Alior Bank

Polacy i bankowość online. Przelewy już nie wystarczą

Podziel się:

Bankowość online w Polsce przechodzi prawdziwą rewolucję. Korzystanie z aplikacji mobilnych staje się codziennością dla milionów Polaków, którzy oczekują nie tylko wygodnych przelewów, ale również innowacyjnych rozwiązań ułatwiających zarządzanie finansami – banki na to odpowiadają.

Polacy i bankowość online. Przelewy już nie wystarczą
(Adobe Stock)

Bankowość elektroniczna coraz popularniejsza

Jak wynika z raportu NetB@nk, który został przygotowany na zlecenie Związku Banków Polskich, na koniec 2023 roku liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych w Polsce wyniosła 21,7 miliona, a aktywnych klientów bankowości elektronicznej jeszcze więcej, bo 22,7 miliona.

Co jest dość symptomatyczne, spośród tych blisko 23 milionów klientów aż 72 proc. – daje to liczbę 15,5 miliona – korzysta wyłącznie z bankowości mobilnej. Znak czasów. Uwielbiamy robić wszystko za pośrednictwem smartfonów. Także bankować.

Wyższa jest jednak nie tylko liczba samych użytkowników – dane za IV kwartał 2023 roku pokazują wyraźny wzrost aktywności w systemach płatności bezgotówkowych. Zarówno liczba komunikatów, jak i wartość obrotów w systemie Elixir zwiększyły się odpowiednio o 5 proc. i 7 proc. w porównaniu do poprzednich kwartałów.

System Express Elixir – umożliwiający realizację przelewów natychmiastowych – zanotował aż 14-procentowy wzrost liczby transakcji, których liczba przekroczyła 110 milionów. Wartość obrotów osiągnęła imponujące 58 miliardów złotych.

Z kolei w systemie Euro Elixir, który służy do obsługi transakcji w walucie euro, zarejestrowano blisko 13,5 miliona transakcji. Ich łączna wartość wyniosła 92 miliardy euro.

To oczywiście nie wszystko. Rośnie popularność transakcji BLIK[1]. I to w jakim tempie – w pierwszym kwartale 2024 roku mogliśmy zaobserwować o 40 proc. więcej przelewów wykonanych tą metodą w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Użytkownicy wykonali w tym czasie łącznie 518 milionów operacji, których wartość wyniosła 73,9 miliarda złotych. Ogółem z tego rozwiązania aktywnie korzysta w Polsce już 16,3 miliona osób.

Bankowanie w sieci jest szybsze i wygodniejsze

W 2019 roku jeden z wiodących operatorów kart płatniczych[2] przeprowadził badanie dotyczące bankowości online i mobilnej w 11 krajach Europy, w tym w Polsce. Wyniki jednoznacznie pokazały, że Polacy znajdują się w europejskiej czołówce użytkowników cyfrowych usług finansowych.

Aż 96 proc. badanych z Polski przyznało, że korzysta z bankowości cyfrowej – to wyraźny wzrost w porównaniu z 88 proc. w 2017 roku. Co więcej, 56 proc. respondentów używało aplikacji mobilnych lub serwisów bankowości internetowej przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy dwa lata wcześniej było to 45 proc.

A za co cenimy sobie bankowanie online? Przede wszystkim za oszczędność czasu. Na taką odpowiedź wskazało 76 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu uplasowały się wygoda i prostota użytkowania – 71 proc. wskazań. Podium zamknęła dostępność w każdym miejscu i czasie, co było ważne dla 30 proc. respondentów.

Co na to banki?

Cóż, doskonale rozumieją ten trend i aktywnie dostosowują swoje produkty – mowa o stronach internetowych i aplikacjach mobilnych – do oczekiwań przeciętnego Kowalskiego. Zwłaszcza te drugie. Użytkownicy chcą coraz więcej spraw "załatwiać" za pośrednictwem swoich smartfonów, zatem banki im to umożliwiają.

Dobrym przykładem rozwijania apki w stronę prawdziwego centrum bankowości osobistej są ostatnie nowości Alior Banku, który wprowadził dla klientów Alior Mobile zakładkę "Moje sprawy". Cóż to takiego?

Jest to rozwiązanie umożliwiające zadawanie pytań o produkty, aktualizację danych osobowych czy zgłaszanie sugestii bezpośrednio z poziomu aplikacji. Klienci mogą również składać tu wnioski bez konieczności wizyty w oddziale, co znacząco oszczędza czas.

Bankowi specjaliści odświeżyli również historię transakcji, nadając jej nowy wygląd i większe możliwości. Teraz użytkownicy mogą filtrować operacje według daty, kwoty czy waluty, a także korzystać z podsumowań wpływów i wydatków. Wprowadzono też opcję dostosowania widoku operacji do wybranych produktów, co pozwala na jeszcze lepsze monitorowanie finansów.

Kolejnym ułatwieniem jest integracja zarządzania limitami płatności w jednym miejscu. Klienci mają możliwość nie tylko sprawdzenia, ale też zmiany tych limitów bez konieczności logowania się do bankowości internetowej.

Nic dziwnego, że pod koniec 2024 roku z Alior Mobile na co dzień korzysta aż 1,2 miliona użytkowników – jest to wzrost o 19 proc. więcej względem poprzedniego roku.

– Poprzez wprowadzanie nowych funkcji do zarządzania finansami, zapewniamy naszym klientom nie tylko większą wygodę i komfort korzystania z aplikacji, ale także lepsze monitorowanie wydatków oraz planowanie budżetu. Zależy nam na tym, aby każdy użytkownik mógł w pełni kontrolować swoje finanse, podejmować świadome decyzje i cieszyć się większym poczuciem bezpieczeństwa finansowego – wyjaśnia Wojciech Dubiel, dyrektor Działu Produktu Alior Mobile w Alior Banku.

[1]Źródło: https://www.blik.com/ponad-pol-miliarda-transakcji-blikiem-i-16-3-mln-aktywnych-uzytkownikow-w-i-kw-2024-r

[2]Źródło: https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/pl-pl/2019/czerwiec/badanie-mastercard-polacy-cenia-sobie-bankowosc-mobilna-i-online-za-wygode-i-szybkosc-oczekuja-bezpieczenstwa/

Płatna współpraca z Alior Bank

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera