Europejski Urząd Statystyczny udostępnił dane dotyczące tego, ile samochodów przypada na 1000 mieszkańców w 2021 roku. Jak się okazuje, Polska króluje w tym rankingu z liczbą 687 samochodów na 1000 osób. Na drugim miejscu uplasował się Luksemburg z liczbą 681, a na trzecim Włochy - 675 pojazdów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy jeżdżą najstarszymi samochodami w UE
Najmniej samochodów na 1000 osób przypada w Rumunii (400), Łotwie (404) oraz Bułgarii (414). Ponadto, jak pokazują dane Eurostatu, najwięcej aut na 1000 mieszkańców w Polsce przypada w województwach: wielkopolskim, mazowieckim, dolnośląskim oraz lubuskim.
Eurostat udostępnił również dane dotyczące wieku samochodów w UE. Jak się okazuje, Polacy jeżdżą najstarszymi samochodami na Starym Kontynencie — aż 41,3 proc. aut w Polsce przekracza 20 lat. Co więcej, w naszym kraju 37,1 proc. stanowią samochody w wieku 10-20 lat. Natomiast niespełna 5 proc. to samochody mające maksymalnie dwa lata.
Oprócz Polaków najstarszymi samochodami jeżdżą Estończycy (33,2 proc. aut powyżej 20 lat) oraz Finowie (29,1 proc. aut powyżej 20 lat). Natomiast najmniej samochodów, które mają ponad 20 lat, jest w Luksemburgu (5,2 proc.), Danii (5,3 proc.) oraz Holandii (7 proc.).
W UE najwięcej nowych aut (do dwóch lat) jeździ w Luksemburgu - 19,1 proc., Niemczech - 17,8 proc. i Szwecji - 17,8 proc. Dane zostały zebrane w 2021 roku.
Polacy kupują coraz starsze pojazdy
Najnowsze dane pokazują, że trend dotyczący starszych samochodów w Polsce się nie zmienia. Jak poinformował Samar, w styczniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 58 390 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 4,4 proc. To trzeci miesiąc z rzędu z wynikami poniżej 60 tys. sztuk. - podano.
Samochody znikają. Na te modele polują złodzieje
Z danych Samaru wynika jednak, że do Polski wjeżdżają coraz starsze pojazdy, choć w samym styczniu rekordu nie było. Średni wiek importowanych aut w pierwszym miesiącu roku wyniósł 12,92 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,03), a w przypadku silników benzynowych po raz kolejny zbliżył się do poziomu 14 lat (13,88 roku).