Nad zakazem sprzedaży aut spalinowych do 2035 r. już 7 marca pochyli się Rada Unii Europejskiej, w skład której wchodzą ministrowie państw członkowskich. Wcześniej zakaz został już uchwalony przez Parlament Europejski, stosunkiem głosów 340 do 279 (przy 21 głosach wstrzymujących).
Polacy przeciwko zakazowi sprzedaży aut spalinowych
Wirtualna Polska za sprawą sondażowni United Surveys zapytała Polaków, co sądzą o najnowszym pomyśle Brukseli dotyczącym motoryzacji. Na pytanie, "czy popiera Pan/i tę decyzję" aż 76 proc. zapytanych odpowiedziało, że nie. 22,3 proc. badanych wskazało "raczej nie", a 53,7 proc. "zdecydowanie nie".
Z decyzją PE zgadza się ponad 15 proc. zapytanych. Odpowiedź "raczej tak" wybrało 8,4 proc. pytanych, a 7 proc. wskazało "zdecydowanie tak".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Największy sprzeciw wobec nowego zakazu wyrażają zwolennicy partii rządzącej. W tym wypadku na "nie" wskazało 84 proc. zapytanych, a 5 proc. nie była pewna, co o tym sądzi. Przewaga krytyków, choć mniejsza niż w przypadku wyborców Zjednoczonej Prawicy, jest też widoczna w przypadku wyborców opozycji. Tam na "nie" jest 65 proc. zapytanych. 13 proc. wybrało opcję "nie wiem".
Powstanie wielka koalicja przeciwko zakazowi?
"Dziennik Gazeta Prawna" podał w ostatnich dniach, że rząd Niemiec tworzy koalicję państw, które miałyby powstrzymać przyjęcie zakazu. Zablokować go mogą państwa reprezentujące łącznie ponad 35 proc. ludności UE plus jedno państwo.
Z ustaleń dziennika wynika, że po stronie Niemiec opowiedziały się już Włochy. Poparcie dla koalicji rozważa też Francja. Sojusz tych trzech państw dawałby 47 proc. ludności UE. Do większości brakowałoby zatem jednego kraju. Języczkiem u wagi w tym wypadku mogą okazać się Bułgaria lub Polska, które też mogłyby być chętne przyłączyć się do koalicji.
Szczególnie że Warszawa od dawna krytykuje unijne plany redukcji emisji, w tym m.in. pakiet "Fit for 55". Minister klimatu Anna Moskwa przed kilkunastoma tygodniami stwierdziła, że pakiet "w całości jest dla Polski bardzo wymagający, trudny, a wręcz niemożliwy do osiągnięcia".
Nadchodzi Europejski Zielony Ład
A w skład wspomnianego pakietu ma właśnie wejść zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych do 2035 r. Całość natomiast jest elementem szerszego planu nazwanego "Europejskim Zielonym Ładem". Celem "Fit for 55" jest zredukowanie emisji CO2 o co najmniej 55 proc. w stosunku do roku 1990. Dodatkowo zakłada on też, że 40 proc. produkowanej energii ma pochodzić ze źródeł odnawialnych.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.