Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Polacy nie polecą na majówkę? "Brak porozumienia oznaczać będzie paraliż"

45
Podziel się:

We wtorek kolejna runda rozmów związkowych kontrolerów ruchu lotniczego z nowym kierownictwem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Dotychczasowe nie przyniosły przełomu. W weekend na Lotnisku Chopina opóźnionych było 300 rejsów, z czego ponad 150 z powodu braku kontrolerów na największym lotnisku w kraju. Linie lotnicze mówią, że brak porozumienia spowoduje paraliż nieba na początku maja i już pracują nad planami awaryjnymi.

Polacy nie polecą na majówkę? "Brak porozumienia oznaczać będzie paraliż"
Tylko w miniony weekend na Lotnisku Chopina 300 rejsów było opóźnionych. Jak ustalił money.pl, bezpośrednią przyczyną w 152 przypadkach był "brak kontrolerów ruchu lotniczego" (East News, Michal Adamowski/REPORTER)

Zarząd Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego zasiedli do kolejnej rundy rozmów we wtorek po godz. 10.00. Stawką jest odejście z pracy z końcem kwietnia łącznie 180 z 216 warszawskich kontrolerów. Wtedy kończą się ich okresy wypowiedzenia. Z tej liczby pierwsze 44 osoby rozstały się z PAŻP z końcem marca.

Trudno nam przyjąć do wiadomości, że strony nie dojdą do porozumienia. Jeśli tak by się stało, to oznaczałoby paraliż i kolejne duże zakłócenie rynku lotniczego, po największym kryzysie w historii spowodowanym przez pandemię oraz konieczność reorganizacji części tras w związku z wojną w Ukrainie - komentuje Andrzej Kobielski, wiceprezes ds. handlowych czarterowej linii lotniczej Enter Air, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Tak może wyglądać paraliż. 300 opóźnień na Lotnisku Chopina w dwa dni

Zapowiedź tego, co może się stać, mogliśmy zobaczyć w miniony weekend. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała, że mierzy się "z wyzwaniem zwiększonej liczby absencji kontrolerów ruchu lotniczego z powodu, m.in. zwolnień lekarskich".

W konsekwencji tylko w sobotę i w niedzielę na Lotnisku Chopina, największym porcie lotniczym w Polsce, opóźnionych było 300 lotów. Jak ustalił money.pl, bezpośrednią przyczyną 152 opóźnień był "brak kontrolerów ruchu lotniczego".

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Zobacz także: Tak wygląda praca kontrolerki lotów

Wiceprezes linii lotniczej: czekają nas opóźnienia, przekierowania i odwołania lotów

Jeśli związkowi kontrolerzy i PAŻP nie dogadają się, z końcem kwietnia w Warszawie zostanie tylko co szósty z zatrudnionych tam 218 kontrolerów ruchu lotniczego.

Konsekwencje byłyby jednoznaczne i dotknęłyby wszystkich uczestników rynku – linie lotnicze, firmy odpowiedzialne za obsługę i wytworzenie lotów oraz przede wszystkim pasażerów. Rejsy będą wtedy opóźnione lub przekierowane, a część w ogóle nie zostanie zrealizowana. Mozolnie odbudowywany ruch lotniczy w Polsce otrzymałby kolejny, tym razem wewnętrzny cios - dodaje Kobielski.

Enter Air zapowiada, że już pracuje nad scenariuszami awaryjnymi, bo zaczyna się najbardziej dochodowy dla linii lotniczych sezon wiosenno-letni.

Spór z kontrolerami ruchu lotniczego w PAŻP

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zatrudnia w całej Polsce około 600 kontrolerów. Ci warszawscy obsługują nie tylko starty i lądowania na lotniskach w stolicy i Modlinie, ale też kontrolują przestrzeń powietrzną nad całym krajem.

W PAŻP toczy się spór zbiorowy. Jego osią jest wprowadzony w listopadzie ub.r. nowy regulamin wynagrodzeń i organizacji pracy. Nowe zasady skutkują obniżką uposażeń o około 20-30 proc., do poziomu nieprzekraczającego 45 tys. zł brutto.

Kontrolerzy ruchu lotniczego przekonują, że chodzi im nie tylko o obniżkę płac, ale również o zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Domagają się m.in. rezygnacji z systemu pracy jednoosobowej na połączonych stanowiskach (tzw. SPO).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(45)
WYRÓŻNIONE
A w PiS DU
3 lata temu
Sukces goni sukces.
Lubiusz
3 lata temu
Czy jest coś czego pis nie spieprzy
VOR
3 lata temu
Rozumiem, że 1 maja cieć horała usiądzie przed wskaźnikiem radarowym i poprowadzi ruch nad Polską? Janusz vel Dyzma ma jeszcze parę dni, aby go podszkolić.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (45)
abc
3 lata temu
Obnizka o 20-30 procent do sumy nieprzekraczajacej 45 tys zl miesiecznie (czyli okolo $4.25, okolo 10.5 tys dolarow miesiecznie), w sumie tak samo zarabiaja na dolary amerykanscy kontrolerzy ruchu lotniczego, wlasnie okolo 120 tys dol rocznie, a Wy w Polsce to zarabiacie. Czapki z glow, ale co Wam jeszcze potrzeba???? Macie doslownie Ameryke w Polsce i to do bolu, doslownie do bolu, bo chyba 95% ludzi w Polsce nie zarabia tyle co Wy. Ronald Reagan zwolnil wszystkich kontrolerow jak zaczeli strajkowac
chris
3 lata temu
Problem nie zaczął się rok czy dwa lata temu. Początkiem problemów jest 2004 rok - zmiana Prawa Lotniczego, bodajże w 2004 roku i systematyczny rozwój PAŻP. Przejmuje wojskowych kontrolerów, którzy są odpowiedzialni za kontrole przestrzeni nie kontrolowanej (odchodzą z wojska i stają się pracownikami PAŻP - wówczas nie nazywano ich kontrolerami). W tym momencie kontrolerzy PAŻP stają się władcami całej przestrzeni i zaczyna się powolne lecz systematyczne żądania podnoszenia pensji. Kierownictwo nie potrafi przystopować rosnących oczekiwań. W TV i innych mediach powstaje wiele programów podnoszących ich role do niebotycznych rozmiarów- ich kwalifikacje, sito jakie kandydaci na kontrolerów muszą przejść, aby zdobyć licencje kontrolera. To podnosi wśród kontrolerów przekonanie że są wyjątkowi, a jak są wyjątkowi i nie ma kto ich zastąpić w krótkim czasie to mogą wszystko. PAŻP nie wyciągnął żadnych wniosków z czasów wielkiego strajku kontrolerów w USA. Tak na marginesie, znajomość języka angielskiego jakiego żąda się od kandydata na kontrolera jest jak na miejscu i powinna być wysoka, lecz test przydatności do zawodu to gruba przesada przy tak zaawansowanej technologii wspierającej kontrolera w czasie pracy. Można podnieść jeszcze wyżej poprzeczkę tego testu i na 1000 przystępujących zdaje 1 osoba, a nie jak obecnie 10 -20, ale czy tym wybierzemy najlepszych do dalszego szkolenia?. Odnośnie stresu towarzyszącego tej pracy. Stres jest wówczas kiedy na stanowisku pracy tworzy się trudna sytuacja, a człowiek zaczyna powątpiewać swoim umiejętnościami, wiedzą, doświadczeniem zawodowym. Wiedzę, doświadczenie można nabyć, ale wiary w siebie już w tym wieku nie. Ponadto zawód trzeba lubieć, kochać wówczas jest łatwy i bezstresowy. Wybierając zawód "tam dobrze płacą" to jedna z większych porażek człowieka - człowiek się męczy czy to psychicznie. Mógłbym wiele jeszcze pisać, ale moje motto to działać ,a nie pisac.TO tyle.
Wsch
3 lata temu
Pomyśl, może to nie jest nieudacznictwo, tylko realizowanie planów wschodnich? A czym bardziej się je realizuje, tym bardziej krzyczy się treści przeciwne. Najgłośniej "uwaga złodziej" krzyczy właśnie złodziej.
Antykomunista
3 lata temu
Nieudacznicy komuchy PiS zniszczą wszystko w Polsce!!!! To cepy!!! Naród od 2016 roku nie zna jakiegokolwiek normalnego pisowca. Rządzą nami totalni głupcy!!! Głąby jakich od II wojny światowej nie było w Polsce!!! Zniszczą teraz kontrolerów lotów co będzie izolacja naszej ojczyzny w Unii Europejskiej i na świece!!!!
Zenek
3 lata temu
nie chca zginac, odchodza bo ryzykuja zyciem, o to chodzi, beda bombardowac lotniska, tylko to mi pasuje
...
Następna strona