Już aż 79 proc. Polaków jako najbardziej preferowaną formę płatności wskazuje kartę płatniczą, bankowość internetową lub płatność innym urządzeniem (np. telefonem lub zegarkiem). Jednocześnie, jedynie co piąty badany deklaruje przywiązanie do tradycyjnej gotówki – tak wynika z najnowszego badania pracowni Pollster na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości. Wnioski wypływające z badania są m.in. takie, że płatności bezgotówkowe mają już ugruntowaną pozycję w świadomości Polaków – zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców.
- Obecnie na 1000 mieszkańców Polski przypadają 23 terminale, a jeszcze niedawno było to zaledwie 16. Jednak pomimo dynamicznego rozwoju, wciąż dla 37 proc. Polaków podstawową barierą w płaceniu kartą jest brak terminala płatniczego w miejscu, w którym chcieliby takiej płatności dokonać – podkreśla Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa i jednocześnie jeden ze speakerów Impact fintech’19 (4-5 grudnia w Katowicach).
To właśnie skokowy rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce i dalsze plany w tym zakresie będą jednym z tematów podczas Impact fintech’19. To tam m.in. dowiemy się, czy udało się zrealizować ambitny plan zainstalowania 250 tys. terminali płatniczych w 2019 r. w ramach Programu Polska Bezgotówkowa.
- Obecnie jest ich ponad 215 tys. z czego aż 65 proc. znajduje się w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców – podkreśla Groszek.
BLIK łączy siły z Mastercard – będzie zbliżeniowy i globalny
Podczas katowickiej imprezy głos zabiorą też współautorzy jednego z najgłośniejszych, bezgotówkowych sojuszy ostatnich lat – mowa oczywiście o Mastercard, który zdecydował się na strategiczną kooperację z Polskim Standardem Płatności, twórcą systemu płatności mobilnych BLIK. Teraz, wraz z globalnym partnerem, BLIK (obsługujący znacznie ponad 15 mln transakcji miesięcznie) idzie w świat, oferując funkcję płatności zbliżeniowych. Dzięki temu zapłacimy BLIK-iem za pośrednictwem smartfona a taka płatność będzie możliwa na całym świecie, we wszystkich terminalach, w których akceptowane są płatności zbliżeniowe Mastercard.
- Wierzymy, że cyfrowa przyszłość będzie oferować konsumentom nowe sposoby płacenia za codzienne zakupy, z niespotykanym dotąd poziomem wygody, szybkości i bezpieczeństwa. Kluczem do wdrażania innowacyjnych rozwiązań jest współpraca, dlatego Mastercard wchodzi w różne partnerstwa z podmiotami dysponującymi unikalną technologią. Dzięki temu możemy być częścią i ważnym elementem rewolucji cyfrowej – tłumaczy Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe i speaker na Impact fintech’19.
Już w 2020 r. BLIK ma więc zacząć swoją światową ekspansję. Zdaniem Szymona Wałacha, dyrektorem Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim, zarazem kolejnego z aktywnych uczestników wydarzenia w Katowicach, polski pomysł na bezgotówkowość ma szanse poza Polską, bowiem technologicznie stoi na najwyższym poziomie. Zatem najlepsze dopiero przed nim.
O Impact fintech’19
Jakie są najważniejsze priorytety technologiczne sektora na 2020 rok? W jaki sposób wdrożenie rozwiązań chmurowych zwiększy przewagę konkurencyjną instytucji finansowych oraz jak instytucje finansowe mogą wspierać transformację przyjazną dla klimatu? To pytania, na które odpowiedzą światowi liderzy świata fintech, spotykający się 4 i 5 grudnia na Impact fintech’19. Dziesiątki wystąpień i warsztatów w ramach 8 ścieżek tematycznych zgromadzą łącznie ponad 200 speakerów i ponad 2 tys. uczestników. Do Katowic przyjadą istotni dla branży politycy i menadżerowie z Polski i regionu CEE.
Pojawią się przedstawiciele dziesiątek firm i instytucji związanych z sektorem fintech, jak Narodowy Bank Polski, PKO Bank Polski, Komisja Nadzoru Finansowego, Bank Pekao, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, BNP Paribas, Alior Bank, Ministerstwo Cyfryzacji, mBank, Google, Mastercard, Polski Fundusz Rozwoju, PayU, Wirecard, Tauron, Blik, Bluemedia, Allegro, Vivus, Polska Bezgotówkowa, Operator Chmury Krajowej oraz Giełda Papierów Wartościowych.
Wśród potwierdzonych mówców Impact fintech’19 znaleźli się m.in.: Marko Wenthin z Penta, Teresa Czerwińska z NBP, Laura Navaratnam z FCA, Charles Waltson z Mastercard, Dele Atanda z metaME, Max Schertel z N26, Chris Skinner z 11:FS, Jadwiga Emilewicz z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Bartosz Ciołkowski z Mastercard, Diana Paredes z Suade Labs, Michał Krupiński z Pekao, Adam Marciniak z PKO Banku Polskiego, Husayn Kassai, Onfido, Przemysław Gdański z BNP Paribas, Bartosz Berestecki z PayU, Ben Goldin z Mambu oraz Utena Treves z Wefox.
Przyjedź do Katowic zapoznaj się z najnowszymi trendami zmieniającymi krajobraz globalnego rynku finansowego. Jaki będzie następny krok w fintechowej rewolucji?
Dowiesz się tego na Impact fintech’19.