W ostatnich latach obserwujemy dynamiczny rozwój nowatorskich metod płatności, w tym przede wszystkim płatności mobilnych. Doceniamy ich wygodę, intuicyjność obsługi, czas oraz możliwość przeprowadzenia transakcji za pomocą smartfona, który zawsze mamy pod ręką. Potwierdzają to wnioski z raportu Digital 2023 – smartfonem posługuje się już 97 proc. Polaków.
Co więcej, rośnie popularność aplikacji bankowych. Aktualnie z usług bankowości na smartfonie korzysta już 17,5 mln Polaków, co oznacza dwudziestoprocentowy wzrost popularności rok do roku.
Ogromna popularność BLIKA
Innowacyjnym rozwiązaniem w dziedzinie płatności mobilnych jest BLIK, system płatności dostępny w aplikacjach bankowych. Przypomnijmy, że ta metoda płatności pozwala płacić w internecie, terminalach POS i zbliżeniowo w sklepach stacjonarnych oraz wpłacać i wypłacać pieniądze z bankomatów.
BLIK konsekwentnie umacnia swoją pozycję na rynku płatności mobilnych, co potwierdzają dane z I kwartału tego roku. Między styczniem a marcem użytkownicy zrealizowali 374 mln płatności o wartości 50,1 mld zł. Co więcej, przez ponad 8 lat obecności na polskim rynku BLIK zgromadził ogromną grupę aktywnych użytkowników. Od debiutu systemu w 2015 r. do końca 2022 r. zarejestrowano niemal 2,8 mld transakcji o łącznej wartości 371,4 mld zł. Na koniec marca 2023 r. już 26,7 mln aplikacji bankowych miało dostęp do BLIKA, a ok. 13,5 mln użytkowników regularnie korzystało z usługi. W porównaniu do okresu sprzed roku oznacza to wzrost odpowiednio o 18 i 28 proc.
Co więcej, użytkownicy BLIKA mogą też szybko i bezpiecznie przelewać pieniądze na konto drugiej osoby. Wystarczy jedynie znajomość numeru telefonu odbiorcy. Przelew na telefon BLIK to funkcja dostępna już w 15 bankach.
Możliwość przekazywania natychmiastowych przelewów od jednej osoby do drugiej (płatności P2P) cieszy się coraz większym uznaniem Polaków. Tylko w pierwszym kwartale 2023 r. liczba przelewów na telefon BLIK wzrosła aż o 88 proc. w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Obecnie ta forma transakcji stanowi już ponad 1/5 wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość w I kw. 2023 r. wyniosła 10,8 mln zł (wzrost o 112 proc. w stosunku do ubiegłego roku).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pieniądze na koncie w kilka sekund
Przelew na telefon BLIK to dziś najszybszy i najwygodniejszy sposób transferowania pieniędzy między osobami. Kiedy się sprawdza? Podczas wspólnego wyjścia ze znajomymi do pubu czy restauracji, gdy trzeba uregulować rachunek (jeden płaci, reszta mu oddaje), zrzutek na prezent okolicznościowy w gronie przyjaciół lub współpracowników czy płacenia za różne usługi, np. wypożyczenie sprzętu sportowego czy noclegi podczas wspólnego wypadu. Pieniądze trafiają do odbiorcy już po kilku sekundach. Co więcej, przelew można realizować bez znajomości numeru konta. Nie ma też znaczenia to, że strony transakcji mają rachunki w różnych bankach. Oczywiście warunkiem tej metody płatności jest, aby obie miały dostęp do usługi (konieczna jest rejestracja numeru telefonu w usłudze Przelew na telefon BLIK).
Chcąc zarejestrować numer telefonu, trzeba mieć zainstalowaną aplikację bankową. W jej ustawieniach należy wybrać funkcję "Przelew na telefon BLIK", wskazać swój numer telefonu, a następnie potwierdzić operację PIN-em.
Warto podkreślić, że Przelew na telefon BLIK jest darmowy (dla posiadaczy kont osobistych) i w pełni bezpieczny. Banki umożliwiają wykonywanie usługi jedynie w autoryzowanych mobilnych aplikacjach, chronionych najlepszymi zabezpieczeniami.
Co trzeba zrobić, by wysłać przelew? W aplikacji bankowej kliknąć w ikonkę BLIKA, a następnie wybrać opcję "Przelew na telefon BLIK", wpisać numer telefonu lub wybrać odbiorcę z książki kontaktów (przy nazwiskach osób, które mają zarejestrowany numer w usłudze, pojawia się charakterystyczna ikonka BLIKA) oraz podać kwotę, którą chcemy przesłać (można także wpisać tytuł przelewu, np. "rozliczenie za kolację"). Wysyłamy, potwierdzamy PIN-em, i gotowe.
A gdyby następnego razu miało nie być?
Korzystając z BLIKA, możemy też poprosić o przelew. To idealny sposób, aby zmotywować do oddania pieniędzy zapominalskich.
Zasada działania jest niemal identyczna jak w przypadku przelewu na telefon. W aplikacji bankowej wybieramy opcję "Prośba o przelew BLIK", a następnie dodajemy osobę z książki kontaktów (lub wpisujmy jej numer), podajemy kwotę oraz tytuł prośby. Odbiorca po chwili otrzyma powiadomienie, w które wystarczy kliknąć, aby wysłać przelew (wszystkie dane będą automatycznie uzupełnione). Warto dodać, że taka osoba ma tylko 72 godziny, aby odpowiedzieć na naszą prośbę (po upływie tego czasu przestanie ona być aktywna).
Jeśli choć raz mieliście problem z rozliczeniem wspólnego rachunku, np. w restauracji, jeśli usłyszeliście od współbiesiadnika "zapłać dziś za mnie, zrobię to następnym razem", ale ten nie następował, wypróbujcie Przelew na telefon BLIK. Gdy raz to zrobicie, przestaniecie myśleć o gotówce, zapomnicie też o problemach z rozliczeniami ze znajomymi. W końcu "następnego razu" może nie być… Ale was to już nie będzie interesowało, bo rozliczanie się z innymi na bieżąco wejdzie wam w krew.
Wszystkie informacje o szybkim przelewie na telefon można znaleźć na stronie BLIKA.
Płatna współpraca z marką BLIK.