Co roku wojsko przygotowuje listę rzeczy, które uznaje za "trwale zbędne". To sprawia, że nabyć je mogą cywile. Na rynek trafiają zatem mundury, menażki, czapki wojskowe czy nawet specjalistyczne kombinezony pilotów.
Agencja Mienia Wojskowego od dawna sprzedawała taki sprzęt w swoich stacjonarnych sklepach. Od czerwca 2018 r. ma jednak również swój sklep w sieci. W tej chwili znajduje się w nim ok. 100 artykułów.
Jak idzie tam sprzedaż? Z udostępnionych portalowi money.pl przez AMW danych wynika, że w 2020 r. stronę sklepu odwiedziło ponad milion osób. Zamówień było 11 tysięcy. Sprzedano towar za łącznie 920 tys. zł - wraz z wysyłką przychód e-sklepu wyniósł natomiast 1,3 mln zł.
Krocie na mundury
Jakie były największe hity sprzedaży? Najwięcej AMW zarobiła na mundurze polowym wzoru 124, który był dostępny za 140 zł. Przez cały rok w e-sklepie sprzedano 453 sztuki za łącznie ponad 63 tys. zł. Nieźle sprzedawał się też mundur polowy wzoru 93.
Jednak Polacy szukali w sklepie AMW nie tylko wojskowej odzieży. Sprzedano też niemal 600 namiotów "peleryna" w kolorze khaki za łącznie ponad 32 tys. zł. Hitem była też łopatka piechoty za 40 zł, sprzedano ponad 700 sztuk, na czym armia zarobiła prawie 30 tys. zł.
Jak mówi jednak money.pl rzeczniczka AMW Małgorzata Weber, od początku funkcjonowania sklepu pod względem ilościowym równych sobie nie mają... wojskowe chusteczki materiałowe, sprzedawane po 1 zł za sztukę.
Te były dostępne przez trzy miesiące po otwarciu e-sklepu. Łącznie rozeszły się 3332 opakowania.
- Popularne były też niezbędniki, torby polowe, rękawiczki, kapelusze, szalokominiarki oraz mazaki do czyszczenia butów - opowiada Weber.
Co w najbliższym czasie może trafić do wojskowego sklepu? Jak zapowiada Małgorzata Weber, będą to m.in. hełmy stalowe (za ok. 50 zł), wojskowe lornetki pryzmatyczne w cenie ok. 400-450 zł oraz kabury udowe do pistoletu WIST.
Pojazdy w e-sklepie AMW?
Wojsko sprzedaje cywilom nie tylko mundury, namioty czy lornetki. Czasem na aukcje AMW trafia również sprzęt wojskowy - zaczynając od niedużych sprężarek powietrza, a na samochodach terenowych czy ciężarówkach kończąc.
Takie rzeczy wciąż są w internetowym sklepie niedostępne, można je nabyć jedynie stacjonarnie. To jednak może się wkrótce zmienić.
- W AMW trwają prace nad wprowadzeniem nowego narzędzia sprzedaży w postaci internetowej platformy aukcyjnej, na którą ma trafiać najbardziej popularny sprzęt, w tym pojazdy - mówi money.pl Weber.
- Mamy liczne sygnały, szczególnie od śledzących nasz profil na Facebooku internautów, że właśnie takiej formy sprzedaży oczekują nasi klienci - dodaje rzeczniczka.
Kiedy można się spodziewać debiutu tej platformy? - Mamy nadzieję, że uda się ją uruchomić jeszcze w tym roku - odpowiada Małgorzata Weber.
Czytaj też: Odwiedziliśmy największy "wojskowy market" w Polsce. "Po czołg potrafi przyjść zwykły Kowalski"