Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Karolina Wysota
Karolina Wysota
|
aktualizacja

Polacy rozszyfrowali obniżki na stacjach paliw. Korzystają, póki mogą

343
Podziel się:

Ceny na stacjach spadają — za benzynę i olej napędowy można zapłacić już mniej niż 6 zł. Większość Polaków uważa, że jest to efekt zbliżających się wyborów i spodziewa się podwyżek po 15 października. Polityka cenowa destabilizuje rynek, a jej wpływ na wynik wyborów jest niepewny — oceniają eksperci.

Polacy rozszyfrowali obniżki na stacjach paliw. Korzystają, póki mogą
Tak niskich cen na stacjach paliw dawno nie było. Większość Polaków twierdzi, że to efekt wyborów (East News, Money.pl, Stanisław Bielski, Reporter)

Choć w krajach ościennych ceny na stacjach benzynowych rosną, w Polsce sukcesywnie spadają. Eksperci pytani przez naszą redakcję nie mają wątpliwości, że to efekt ręcznego sterowania polityką cenową krajowych koncernów przed październikowymi wyborami parlamentarnymi. Mówią wprost: skończy się to podwyżkami. Jednego i drugiego świadomi są również wyborcy — jak wskazują wyniki sondażu przeprowadzonego przez United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski oraz money.pl (szczegóły prezentujemy na poniższych grafikach).

Większość (prawie 62 proc. badanych) widzi w tym, co dzieje się z cenami paliw na stacjach, "niewidzialną rękę polityki". Również większość, bo prawie 3/4 badanych, obawia się znacznego wzrostu cen paliw po wyborach. Widzą to zarówno wyborcy Zjednoczonej Prawicy, jak i wyborcy opozycji — komentuje wyniki badania dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.

— Wśród tych ostatnich postrzeganie zależności przyczynowo-skutkowych — niska cena paliw przed wyborami, znaczny wzrost ceny paliw po wyborach — jest silniejsze (80 proc. uważa spadki cen paliw za efekt zbliżających się wyborów, a prawie 95 proc. obawia się ich silnego wzrostu po wyborach) — dodaje. 

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Obniżka stóp procentowych i cen paliw na stacjach. "Są zawyżone. Powinny być o 30-40 proc. niższe"

Według ekonomistki konsumenci, kupując dzisiaj paliwo po niskich cenach, nie zastanawiają się nad tym, czy powinni odwdzięczyć się przy urnie. Jednocześnie — uważa nasza rozmówczyni — duża ich część zdaje sobie sprawę, że po wyborach ich kieszenie będą obciążone znacznie wyższymi kosztami zakupu paliwa. 

Nie sądzę, aby ten dzisiejszy 'darmowy lunch' miał wpływ na decyzje wyborcze. Ale na pewno już dzisiaj ma duży negatywny wpływ na sytuację stacji benzynowych, które nie zaopatrują się w paliwa w Orlenie. Przede wszystkim jednak ta 'gra' cenami paliwa destabilizuje rynek, nie pozwala firmom na planowanie kosztów i zapewne będzie wpływać na ich płynność finansową, gdy zmaterializują się obawy respondentów — ocenia Starczewska-Krzysztoszek.

Wyjaśnijmy, że rola Orlenu — giganta paliwowego z udziałem Skarbu Państwa — nie ogranicza się wyłącznie do dystrybucji paliw za pośrednictwem sieci stacji działających pod tym szyldem. Spółka odgrywa też kluczową rolę na rynku hurtowym. To właśnie Orlen zaopatruje wiele, również konkurencyjnych, sieci stacji paliw oraz wielu niezależnych operatorów.

"Będziemy musieli zapłacić z wyrównaniem"

W czerwcu 2023 r. cena baryłki ropy (Brent) oscylowała wokół 75 dol., we wrześniu natomiast mocno zdrożała (o ok. 25 proc.). Kosztuje obecnie 90-95 dol. Co więcej, w tym czasie — szczególnie po ostatniej decyzji RPP obniżającej referencyjną stopę procentową NBP o 75 punktów bazowych — złoty osłabił się wobec dolara. W efekcie powinniśmy mieć do czynienia ze wzrostem ceny hurtowej paliw, a tym samym także wzrostem cen paliw na stacjach benzynowych. Tymczasem cena hurtowa benzyny Pb95 oferowanej na rynku przez Orlen spadła od czerwca o 5 proc. (a od końca sierpnia o ok. 11 proc.). 

Mamy zatem — zarówno gospodarstwa domowe, jak i przedsiębiorstwa — 'darmowy obiad'. Problem w tym, że nie ma darmowych obiadów. To, czego nie zapłacimy na stacjach benzynowych dzisiaj, będziemy musieli zapłacić z wyrównaniem za okres nierynkowo niskich cen w przyszłości — uważa ekspertka Uniwersytetu Warszawskiego.

Choć Polacy zdają sobie sprawę, że ceny na stacjach wzrosną — co wynika z sondażu WP i money.pl — nie kryją zadowolenia z tego, że dziś tankowanie jest tanie. Na niektórych stacjach Orlenu ceny paliw spadły poniżej 6 zł za litr. Czekający w kolejce do kasy klienci komentują to zjawisko w uszczypliwy sposób.

Nie pamiętam, kiedy płaciłam poniżej 6 zł. Jak dla mnie wybory mogłyby odbywać się co miesiąc — mówi klientka Orlenu.

Urszula Cieślak, analityczka rynku paliw Biura Maklerskiego Reflex, tłumaczy, że ceny paliw na stacjach benzynowych w kraju nie wynikają z sytuacji na rynku ropy naftowej. — Widać to chociażby po cenach paliw w krajach ościennych, gdzie ceny na stacjach rosną, natomiast w Polsce spadają. Ceny paliw na naszym rynku kształtują obecnie koncerny krajowe — obniżały hurtowe ceny paliw kosztem własnej marży, czyli kosztem własnego przychodu — wyjaśnia w rozmowie z money.pl. 

Jej zdaniem taka polityka cenowa nie jest możliwa do utrzymania w długim terminie. Ekspertka uważa, że jeśliby się jednak utrzymała, to wyeliminowałaby z rynku firmy prywatne zajmujące się importem paliw do Polski. A to z kolei miałoby negatywny wpływ na kształtowanie się cen na zasadach konkurencyjnych. Urszula Cieślak podkreśla, że z tej perspektywy trudno przewidzieć, jak będą kształtowały się ceny paliw w przyszłości.

Piotr Kuczyński, analityk rynków finansowych Domu Inwestycyjnego Xelion, zwraca uwagę, że ceny nie zależą wprost od cen ropy i kursu złotego, bo "firmy (Orlen) mają średnioterminowe i długoterminowe kontrakty". W komentarzu na LinkedInie wskazuje, że cena kontraktowa prawie zawsze uzależniona jest od cen na giełdach, dlatego "cudem byłoby spisanie kontraktu tak, żeby ceny spadały przed wyborami". 

Karolina Wysota, dziennikarka money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(343)
WYRÓŻNIONE
fischer
rok temu
Przypominacie ryby wdzięczne wędkarzowi za robaka na haczyku.
Jaman
rok temu
Słyszałem dziś w radiu dziwną informację. Podobno minister rolnictwa Telus (pisowska zapchajdziura) sprawdzi, dlaczego ceny paliw w hurcie dla rolników są wyższe niż na stacjach paliw... Ubawił mnie setnie :))) Przecież o ile jest aż tak gluppi że rzeczywiście nie wie, to wystarczy spytać Obsrrajtka hue hue hue :)))
realista 1
rok temu
W PiS rządzi polityka,a nie ekonomia ! Aby do 15.X br!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (343)
Pezo
rok temu
Prosta gra jak wygrają wybory i podniosą ceny to im możecie "skoczyć" bo już będą u władzy. Jak orzegrają to będą narzekać, że to przez nową władze ceny wzrosły . Tak czy inaczej 8 lat to wystarczy. Jak wygrają będą przez cztery lata rządzić ze świadomością iż 16 lat jest nierealne, Możemy mieć do czynienia z naprawdę wielkimi przekrętami i oby nie z dążeniami do dyktatury. Nikt jeszcze nic nie wymyślił na psucie się władzy a i wyborców w czasie.
kierowca
rok temu
pod koniec 2022 Orlen zbierał haracz z kierowców czerpiąc super zyski. POTEM na wiosnę 2023 ceny baryłki spadały ceny były poniżej 6 zł. A ORLEN PODNOSI CENY NA WAKACJE OD 1 LIPCA O 60GR. POTO ZEBY DAWAC UPUST NA KARTE 30 GR. obecnie nic nie dziwi. Cała Europa czerpie duże zyski ze sprzedaży paliw i podnosi ceny aby udowadniać nam ze auta elektryczna są super i tanie.... JEST TO ELEMENT DŁUŻSZEJ STRATEGII....
wlkkk
rok temu
tak tankuje jak tankowalem ale ten smietnik widzi drugie dno
alkoholik
rok temu
zawsze 'tankuję'
amator
rok temu
Wszystko na kredyt! Nawet obniżka na paliwach wiąże się z przejadaniem zapasów strategicznych. Czy w tym kraju wszystko musi być takie głupie? Nie ma mądrych gospodarzy? A może brakuje już sektora gospodarki, w którym decyzje podejmuje rządowy polityk, a nie rada nadzorcza? Komuno wróć!
...
Następna strona